Recenze: Štvanice

Přeložila: Kateřina Niklová
Série: Alfa a omega
Počet stran, vazba: 304 stran, hardback
Nakladatelství: Fantom Print, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,06/5 (26 352 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (aneb je vážně krásná!)

Hlavní hrdinka Anna nevěděla o tom, že existují vlkodlaci dokud se jedním z nich nestala. Od té doby jde její život prudce z kopce - ve smečce je na té nejnižší příčce, všichni si z ní dělají fackovacícho panáka a zneužívají ji. Anna celou dobu mlčí, jenže pak v alfově domě - v kleci zahlédne pohřešovaného chlapce a to je pro ni už poslední kapka. Sebere odvahu a zavolá marokovi. Ten do Chicaga pošle svého syna - Charlese, který je znám jako otcův popravčí. Mezi Annou a Charlesem ihned po prvním setkání vzniká zvláštní, ale pevné pouto. Anna se dozvídá, že vůbec není obyčejná, ale je takzvanou Omegou. Jakmile se vyřeší problém v Chicagu, Charles se navrací do Montany a Anna s ním.
Život Anny se konečně začíná obracet k lepšímu. Jenže pak přijdou informace o útoku vlka odpadlíka, což může vlkodlakům způsobit potíže, obzvlášť když plánují přiznat svou existenci. Charlesovi a Anně nezbývá nic jiného než tenhle problém vyřešit. Avšak nic není takové jak na první pohled vypadá.

Jméno Patricia Briggs by vám nemuselo připadat až tak neznámé. Patricia Briggs je totiž autorka známé urban fantasy série o Mercy Thompson, která se odehrává ve světě vlkodlaků, fae a upírů. Knížky o Mercy mají šest dílů, sedmý díl se chystá na příští rok. A pokud náhodou tuhle sérii neznáte, rychle to napravte, jelikož je vážně skvělá. Avšak Patricia Briggs napsala i novelu Alfa a omega a posléze vznikla nová knižní série. V knize Štvanice naštěstní novela Alfa a omega nechybí, tudíž si můžete vychutnat příběh celý.

Mně se styl psaní paní Briggs vždycky líbil - docela obyčejné vyprávění, které je ale napínavé, vtipné a chytré a díky tomu se knihy skvěle čtou. Ale vždycky mi v knihách o Mercy chyběl jiný úhled pohledu, jiný vypravěč než je Mercy sama. Moc by se mi totiž líbilo vyprávění i z pohledu Adama. Od téhle knihy jsem čekala to samé - že bude vyprávět jen Anna. A jaké pro mě bylo překvapení, když se přeskočilo na Charlese! Měla jsem z toho ohromnou radost. Navíc vypravěčem není jen Charles s Annou, ale sem tam vám něco odvykládá Bran (anó, marok už nepůsobí tak tajemně :D) a ještě dvě další postavy (aspoň tuším, že jsou dva). Takže to byla oproti Mercy velká změna, za kterou jsem moc ráda.

Samuel se zadíval na zářivě růžový obvaz a zakřenil se. "Tohle nebyl tvůj nápad."
"Anna."
"Myslím, že se mi tvoje malá vlčice začíná líbit. Možná se snadno vyleká, ale Asilovi se postavila a ani nehnula brvou. A každý, kdo by se odvážil obvázat tě růžovou..."

Jako první máte v knize tu novelu Alfa a omega, která hlavně slouží k seznámení s Annou a Charlesem a tak trochu jako uvedení do vlkodlačího světa. Anna totiž spoustu věcí o vlkodlacích neví a tak se to dozvídá až od Charlese (nicméně pokud čtete sérii o Mercy, tak vám bude velká část informací už známá). Ale i tak je ta novela zajímavá - hlavně díky tomu začínajícímu vztahu mezi Annou a Charlesem. Pokud vám oni dva sednou jako postavy, tak se vám bude celý příběh líbit. Avšak novele nechybí ani nějaká ta akce. Novela je dlouhá nějakých šedesát stránek.
Samotná kniha Štvanice pak navazuje skoro hned na konec té novely. Zpočátku je to právě hlavně o Anně a Charlesovi, ale taky o poznávání nového prostředí. A i když se nejdřív neděje nic převratného, mě to stejně bavilo číst, protože Anna a Charles jsou strašně roztomilí a ten jejich vztah je neuvěřitelně zajímavý. :)
Pak přijde pátrání po vlkovi odpadlíkovi a tady už to je akčnější, každou chvíli se něco děje. A ke konci jsem byla docela dost napjatá jak to dopadne, i když jsem hádala, že dobře, což jsem si myslela hlavně díky sérii o Mercy. On se tenhle díl odehrává tak nějak souběžně s tím prvním dílem ze série Mercy Thompson, takže tam jsou občas zmíňky o Mercy a narážky právě na tu druhou sérii. To se mi líbilo, vzhledem k tomu, že knihy o Mercy čtu také. A je zajímavé se takhle dozvědět co si o Mercy myslí druzí.

Já osobně jsem v knize nenašla nudné pasáže a chvíle kdy by mě kniha nebavila číst se vůbec nevyskytovaly. Podle mě se ten děj, to napětí a akce postupně stupňuje, až to dosáhne toho vrcholu a rozuzlení zápletky. Navíc ty různé úhly pohledů čtenáři poskytovaly jednotlivé střípky informacím, které když se poskládaly do sebe, tak jste získali správné odpovědi. Jen dobře číst a trochu přemýšlet. Dějově se mi kniha jednoznačně líbila a u čtení jsem se celou dobu bavila. :)

Knihy Patricie Briggs jsou podle mě nejlepší knížky o vlkodlacích. A tahle knížka je zaměřená hlavně na vlkodlaky, nejsou tu okolo žádní fae, upíři a bůh ví jaká další havěť. I když ten svět, ve kterém se kniha odehrává, tu není tak dobře vysvětlen jako v Mercy. Takže osoba, která si první přečte Štvanici, nemusí mít o fae nijak velké ponětí. Tady se o těch dalších bytostech moc nemluví, ale stejně může být někdo zmatený. Mně osobně to vůbec nevadilo, protože sérii o Mercy znám, ale jinému to vadit může. Takže před touhle knížkou spíše doporučuji přečíst aspoň jednu knížku o Mercy.
Jinak informace ohledně vlkodlaků jsem některé znala, ale dostala jsem i nějaké nové, o kterých se v Mercy třeba nemuseli bavit. Třeba o omegách jsem slyšela poprvé. Líbilo se mi zjistit něco nového. A také se mi líbilo poznat místo, ve kterém Mercy vlastně vyrostla, ale ona sama o něm nikdy moc nemluví.

"Omega vlk je něco jako indiánský šaman, stojí mimo hierarchii smečky. Museli tě naučit klopit oči, že? Pro submisivní vlky je to přirozená věc. Do tebe to museli vtlouct."
Stiskl jí ruce. "Jsi dar, Anno. Omega ve smečce znamená, že více vlků přežije proměny z člověka ve vlka, protože se ve tvé společnosti dokáží snadněji ovládnout. Znamená to, že méně vlků zemře v hloupých bojích o dominanci, protože omega přináší klid všem okolo. S omegou ve smečce umírá méně vlků předčasně."

Anna se mi móc líbila. Dokonce snad i víc než Mercy. Anna je totiž trochu jemnější povahy než právě Mercy a je zvyklá být neviditelná. Navíc si toho chudinka hodně zažila, kvůli čemuž mi jí bylo líto. Ale ona se úspěšně držela a nakonec začala získávat nějaké to ztracené sebevědomí. Anna je moc milá hrdinka, kterou jsem si oblíbila celkem snadno.

Ohledně Charlese - dost mě překvapilo jak moc se mi vlastně líbil. Nevěděla jsem co přesně od něj čekat, jelikož jeho popis v sérii o Mercy byl docela strohý a tak mi nezbylo nic jiného než předpokládat, že se bude podobat Samovi. Sam mi sice nevadí, ale stejně ho nemám dvakrát v lásce. Naštěstí se Charles ukázal jako jiná osoba, mnohem příjemnější. A jeho vztah s Annou byl opravdu hezký - pro mě i lepší než vztah Mercy s Adamem.
Ale je fakt, že představit si sexy indiána s dlouhými vlasy pro mě byl trochu problém. :D Nakonec jsem dlouhé vlasy vypustila a bylo. :D

Náhlý zvrat v jeho zlosti a iracionální touha chránit ji před davy okolo mu ale prozradily, že je ještě výjimečnější. V tu chvíli mu bylo jasné, že toho, kdo ji tak zdeptal, zabije.

Z dalších postav tu vystupuje Bran, o kterém jsem zjistila nové a zajímavé věci. Toho jsem měla ráda už z Mercy a tady nebylo proč svůj názor měnit. Samozřejmě mě rozčilovala Leah, Branova družka, protože to je příšerná ženská. A já doufám, že bude v dalších dílech co nejmíň.
Samozřejmě v knize byly i další postavy, ale se svými názory na ně si spíše počkám až na další díl a budu doufat, že se tam vyskytnou. :)

Předně se omlouvám, že knihu tolik srovnávám s Mercy, ale já knížku četla hlavně proto, že jsem byla zvědavá jak moc se bude od série o Mercy lišit. A pokud to tedy mám srovnat, tak musím říct, že tohle se mi líbilo více než Mercy a pevně věřím, že další díly budou ještě lepší. Přijde mi, že autorka si tady lépe poradila s příběhem a také se mi zdejší postavy líbily o chlup víc. Já sama jsem s knížkou velmi spokojená, protože mě vážně bavila a jsem opravdu ráda, že Štvanici vlastním (a mám ji i podepsanou, jo!) a už se těším až si koupím pokračování. Snad Loviště vyjde co nejdříve. :)

10/10

- Recenze byla doplněna ukázkami z knihy Štvanice od Patricie Briggs.

Písnička v rámci Zpěvavého léta: