Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Jezdci časem


Autor: Alex Scarrow
Originální název: TimeRiders
Přeložil: Jaroslav Žerávek
Série: Jezdci časem
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 328 stran, paperback
Nakladatelství: Bb/art, 2011
Hodnocení na GoodReads: 3,83/5 (1 653 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (aneb líbí se mi!)

Něco málo k ději
Liam O´Conner se měl roku 1912 utopit na Titaniku. Maddy Carterová měla roku 2010 zemřít při pádu letadla. A Sal Vikramová měla roku 2026 zemřít při požáru. Jenže pak se sotva pár minut před jejich smrtí objevil cizinec a nabídl jim šanci na přežití - stačí mu jen podat ruku.
A tak se všichni tři ocitají v New Yorku v roce 2001 kde se dozvídají o tajemné agentuře, která hlídá cestování v čase - to se totiž v budoucnosti stane možné. Jenže cestování v čase je velmi nebezpečné - jen nepatrná změna může mít obrovský dopad na současnost. Proto tu jsou Jezdci časem - agenti, kteří se starají o to, aby minulost nebyla změněna a pokud změněna je, mají za úkol ji napravit. Liam, Maddy a Sal si ani nestihnou příliš zvyknout na své nové poslání a už musí řešit první problém - velmi výraznou změnu v historii. Dovedete si představit, co by se stalo, kdyby nacisté vyhráli Druhou světovou válku? Dokážou naši mladí agenti zabránit tak pochmurné budoucnosti a napravit minulost?

Autor a styl psaní
Britský spisovatel Alex Scarrow je muž mnoha zájmů. Věnoval se hudbě - hře na kytaru, ale pracoval i jako grafik na počítačových hrách. Nakonec se dostal ke psaní, přičemž na svém kontě má kromě série Jezdci časem několik dalších knih. Alex v současné době žije ve městě Norwich s manželkou a synem Jacobem. Nadání pro psaní má Alex patrně v rodině - jeho bratr Simon je též autor, který napsal už desítky knih.

To, jak je kniha napsaná, se mi líbí velmi. Nevyskytuje se zde příliš mnoho dlouhých popisů, je jich tak akorát na navození té správné atmosféry. Nicméně autor má určitě velmi dobrou slovní zásobu a úžasnou fantazii. Kniha je neuvěřitelně čtivá - kdybych měla více času, přečtu ji snad i za jeden den!
Příběh je tak nějak vyprávěn z více pohledů, což je i nutné, když se to kolikrát odehrává v jiných časech. Nejčastěji vyprávěla Maddy s Fosterem, Liam s Bobem a pak ještě Kramer, který vystupoval jako osoba, která mění tu minulost. To se mi líbilo. Člověk pak měl všechny souvislosti, rozumněl všemu a nemusel zbytečně tápat. Sem tam je tak nějak přihozen názor či pohled i nějakého jiného - třeba názor Sal jste si mohli přečíst skrze její zápisky do jakéhosi deníku. Já osobně jsem pak z vypravěčů měla nejradši Liama s Bobem, i když i Maddy byla fajn.

Příběh, průběh děje
Pokud se nepletu, žádnou knihu o cestování v čase jsem ještě nečetla, ale viděla jsem filmy na toto téma. Ty mi nevadí, ale kniha mě bavila o dost více než takový film! To téma, na které se autor zaměřil - změnění průběhu Druhé světové války, to podle mě bylo zvoleno velmi dobře a ještě lépe zpracováno! Já osobně miluji historii, dějepis mě baví ze všech předmětů nejvíce, takže po dějové stránce je pro mě takhle kniha naprosto ideální. Příběh se mi líbil velmi - prostě byl krásně promyšlený, propracovaný, akční a já z něj byla celou dobu opravdu nadšená.

Co se týče průběhu - tady se pořád něco děje! Neustále je čtenář udržován v napětí a už jen ze zvědavosti jak to celé dopadne jsem prostě musela číst a číst. Tohle je prostě akcí nabytá kniha, u které se prostě nebudete nudit. Možná by se nějaká slabší chvilka našla - to třeba když byla nějaká scéna s Kramerem, ale ta zapadne mezi těmi ostatními a není příliš výrazná. Je tu i několik zvratů a troufám si říct, že pár z nich bylo i docela nečekaných.

Prostředí
Příběh se odehrává v budoucnosti, nedaleké minulosti (která by se dala označit i za tu přítomnost, když je to v roce 2001) a pak ještě v minulosti - hlavně nějak kolem roku 1956. A u všech popisů jednotlivých prostředí jsem si docela dobře mohla představit, že se v té minulosti či budoucnosti nacházím, i když minulosti se autor věnuje více - ta je přece jenom pro příběh zásadnější.
Příběh se pak odehrává na různých místech USA a krátce i v Německu.
A co se týče toho samotného cestování časem - autor to má velmi pěkně a důmyslně promyšlené. Je vidět, že s tou otázkou ohledně cestování časem a ohledně Jezdců časem si autor dobře pohrál a zapracoval na tom. Celkově to jeho cestování časem zní vážně uvěřitelně a já bych si klidně dovedla představit, že někdy by to mohlo podobně fungovat.

Postavy
V téhle knize není až tak velké množství postav, takže se nemusíte bát, že by jste se mohli začít ztrácet. A ty důležité postavy v této knize působí jako vypravěči, takže čtenář má možnost tak nějak poznat myšlenkové pochody všech postav.
Líbilo se mi, že se postavy chovali uvěřitelně. Nejsou to žádní velcí hrdinové, ale prostě normální lidé, kteří se i bojí a né vždy se jim vše podaří. A kolikrát jsem vážně musela přemýšlet jak bych se v jejich situaci zachovala já, co bych dělala či nedělala, což se mi nestává úplně často. S postavami jsem vážně soucítila a napjatě čekala jak to s nimi dopadne.

A koho jsem měla úplně nejradši? Boba. Bob je umělý člověk, který je naprogramovaný, aby pomáhal agentovi v terénu - v tomto případě Liamovi. Mně se velmi líbilo, když autor psal kapitolky z jeho pohledu, protože bylo zajímavé sledovat jak se tento umělý člověk rozhoduje a bylo hezké zjistit, že aspoň z malé části je pořád obyčejný člověk.
Maddy, Sal i Liam mi sedli docela bez problémů. Nemám k nim nijak velké výtky nebo nějakou potřebu k nim něco dodávat. I když jsem velmi zvědavá jak se budou vyvíjet v dalších dílech. :)
Pak je tu ještě Foster - cizinec, který těm třem nabídl práci pro agenturu. Foster je takový ten typický mentor, řekla bych. Fajn chlapík, který se naučil dělat těžká rozhodnutí, i když nerad. Docela mě mrzí, že se pravděpodobně neobjeví v dalších dílech, ten mi bude přece jenom trochu chybět.
Nejméně ráda jsem měla Kramera, což se asi logické, když tak nepěkně změnil přítomnost, žé?

Pocity, dojmy, hodnocení
Řeknu vám, že tahle kniha mě velmi mile překvapila. Strašně se mi líbí, jak je v této knize ukázáno, že zahrávat si s časem, měnit minulost, je prostě špatné. Ta alternativní přítomnost mi přišla trochu děsivá. Nicméně tahle kniha mě nutila k zamyšlení nad tím, kam to jednou se světem dojde? Bude tu to jednou vypadat tak zoufale, jak je popsáno v knize? Lidi by se nad sebou asi měli opravdu zamyslet. Já si totiž docela živě dovedu představit, že to tu jednou bude vypadat tak, jak si autor představuje. Což je fakt hrozné.
No nic. To jsem trochu odbočila. Nicméně se z toho dá soudit, že na mě kniha zapůsobila a zanechala ve mně nějaký dojem. Velmi se mi líbil příběh, postavy, styl psaní. Kniha byla vážně čtivá. A rozhodně si chci přečíst další díl. :) A vám přečtení této knihy doporučuji všemi deseti. Určitě za vaši pozornost stojí!

Konečné hodnocení:
8/10
- Aneb ty zbylé bodíky si nechávám pro další díly, protože ty určitě budou lepší a lepší. :)


Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: www.deviantart.com

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.