Recenze: Lantuin – Svítání osudu [RV]

Autor: Barbora Jiříčková
Série: Lantuin
Počet stran, vazba: 248 stran, hardback
Nakladatelství: Lika Klub, 2011
Hodnocení obálky: 3/5 (mám ráda modrou, víte? :))

Sourozenci Skye s Willem byli už od dětství trošku jiní než jejich vrstevníci. Vždycky byli šikovnější, rychleji rostli. A to nesmíme zapomenout na jejich zvláštní schopnost ovládat Energii, která je kolem nás. Navíc Will se Skye mají jako své společníky jakési duchy - ifeliony. Díky tomuto jsou ve výhodě ve hře zvané rip-tide, které oba propadli a která je v jejich zemi nelegální. Sourozencům se na turnajích v rip-tide daří velmi dobře, dokud na jeden z nich nevrazí tajemná Organizace, která má za úkol zabránit hraní rip-tidu. Společnost Willa se Skye nepotrestá, pokud jim pomůžou získat části Pyramidy času. A tak těm dvěma nezbývá nic jiného než Organizaci pomoci.

Tuto knihu má na svém kontě mladičká, začínající spisovatelka Barbora Jiříčková. A jak můžete hádat už podle jména, jedná se o českou autorku. Bára pochází ze severu Čech, i když v současné době pobývá v Americe, jelikož zde hraje tenis za jednu univerzitu. Kniha Lantuin jest její první kniha, která u nás vyšla.
A mimochodem, autorka i velmi pěkně kreslí - její ilustrace doplňují samotnou knihu a na začátku knížky je dokonce i její mapa města, ve kterém hlavní hrdinové žijí.

Na knize je celkem patrné, že ji psal Čech, že se nejedná o knihu přeloženou. Naznačuje to to, jak si autorka z jazykem pohrává, jakou slovní zásobu má - a zrovna ta slovní zásoba je mimochodem velmi pestrá a díky tomu se kniha čte hnedka lépe. Celkově si myslím, že autorka píše velmi dobře, jen místy má moc popisů. I když chápu, že se občas musí něco vysvětlit, tak ty popisy bych místy trochu zkrátila, aby se pak čtenář nezačal nudit. Když se v knize vyskytuje nějaká akce, je popsaná dobře a já si ji díku tomu umím pěkně představit.
Nicméně na začátku knihy je celkem znát, že autorka je ještě nevypsaná. Ale postupně se mi kniha četla lépe a lépe.

Tak jo. Co se týče příběhu, byla jsem ze začátku celkem dost zmatená a nějak jsem neměla nejmenší tušení o co by mělo jít. Trochu mi to přišlo, jako že se autorka neumí rozhodnout, jestli chce řešit rip-tide, tajemné proroctví ohledně Dvojčat a nebo Pyramidu času. Naštěstí se postupně začalo všechno vysvětlovat, i když možná trochu moc pomalu. Ale ke konci jsem všemu už docela rozuměla, pochopila jsem, jak může být všechno propojené dohromady. Konec mě dost bavil a díky ukončení knihy jsem zvědavá na pokračování.

Co se týče průběhu - začátek je takový nudný. Což tvrdí i sama autorka. Na začátku se toho až tak moc neděje a spíše se vysvětluje. Ale jakmile se překoná tak 40-50 stránek, začíná se něco pořádného dít. Autorka se pak zaměřuje dost na ten rip-tide, který mě ve finále bavil asi nejvíce. Vše, co se točilo kolem rip-tide bylo zajímavé a určitě né nudné. Autorka si pak tedy udržuje jisté stálé tempo, přičemž ke konci to začne nabírat grády. Konec je velmi dobrý, akční, zajímavý. Kdyby se celá kniha držela v duchu konce, bylo by to skvělé, ale i tak je kniha dobrá.

Hádám, že se vše odehrává v našem světě, vzhledem k tomu, že se mluví o Anglii, Francii či Rusku. I když těžko říct kde přesně leží město Saint Robin, ve kterém hlavní hrdinové žijí. Nicméně vzhledem k tomu, že do Francii se dalo dojet autem, asi bude ležet v Evropě.
I když náš svět není úplně stejný. Je tu jakási Energie, kterou někteří dokážou ovládat. O co přesně jde, netuším, ale často se používá při soubojích v rip-tidu. A co ten rip-tide je? Nu, jde o sport, během něhož se používá walpole, což je jakýsi štít. A cílem hráče je dostat walpole protivníka na nulu. Většinou se při soubojích používají různé sečné zbraně. Rip-tide je v mnoha strátech zakázaných, ale místy ne a tam pak probíhají různé ligy. Mně osobně se ten rip-tide dost líbil a v knize mě velmi bavil.

Pak, pokud to chápu, je tu ještě nějaký jiný svět. Nebo mnoho jiných světů. Ale to v knize nebylo příliš rozváděno, takže o tom asi moc neřeknu. Ohledně tohoto asi uvidíme co a jak v pokračování, pokud bude.

Hrdinové knihy jsou nejdříve docela malé děti, ale nakonec se s dějem přesuneme do doby kdy to jsou dospívající, což je o mnoho lepší. I když i jako děti působily postavy trochu starší, nu.

Já osobně se nepamatuji, že by mi některá postava byla vyloženě nesympatická či by mě v příběhu rozčilovala. Žádná z postav se nechovala ani nijak nelogicky či hloupě, což je též plus. On se v knížce zatím neobjevil ani nějaký výrazný záporák - ten se patrně objeví až v případném pokračování, takže uvidíme.

Mezi ty hlavní postavy pak patří Skye, Will a Twilly s Nickem, kteří se později k hlavní dvojici přidají. Já osobně z této čtveřice mám asi nejradši Nicka, který je mi osobností patrně nejblíže. Nick je takový ten typ chytrého člena party, který používá hlavně mozek.
Skye, Will i Twilly jsou též fajn. Nejzajímavější pak z nich je Twilly, o kterém čtenář zpočátku nic moc neví, ale postupně se různé informace dozvídá, tak.

Přestože jsou postavy milé, sympatické, tak to není ten typ postav, který je nějak výrazný a dobře zapamatovatelný. Takže je možné, že za pár měsíců si na tyto postavy bohužel moc nevzpomenu. I když k tomuto typu příběhu takové postavy pěkně sedí.

Přestože je začátek pomalejší a poněkud nudný, kniha mě postupně začala bavit a konec má velmi zdařilý. Rozhodně mám po něm chuť šáhnout po pokračování, takže doufám, že jednou nějaké bude. Řekla bych, že na prvotinu se jedná o velmi slušnou knihu a navíc, je z pera české autorky! A mladých českých autorů, kterým se povede vydat knihu, je málo. Nebo není jejich kniha tolik známá, jako třeba v případě Lantuin. Což je celkem škoda. Protože tihle začínající autoři mají talent, stejně jako Barbora Jiříčková.
Kniha sice může působit dojmem, že je spíše pro mladší, ale já bych ji doporučila i těm starším. Mohla by vás bavit, protože se jedná o fajn oddechové čtení. Je to prostě taková milá, dobrodružná fantasy.

7/10

- Autorce velice děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.
- Navštivte stránky autorky, kde si můžete knihu i objednat.