Recenze: Neptunův syn

Přeložila: Dana Chodilová
Série: Bohové Olympu
Počet stran, vazba: 480 stran, hardback
Nakladatelství: Fragment, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,49/5 (44 755 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5 (aneb ta americká je prostě lepší...)

Percy Jackson ztratil paměť. Vůbec nic o sobě neví a jediná osoba, na kterou si vzpomíná, je Annabeth. Percy je od vlčice Lupy propuštěn s tím, že se má vydat na jih, aby našel tábor polobohů. A tak se Percy dostává do římského tábora Jupiter, kde na něj většina osob pohlíží velmi podezřívavě a někteří se chovají až nepřátelsky. Pouze Hazel s Frankem se s Percym spřátelí.
Hazel je dívka, již trápí spousta tajemství. Má velmi pochmurnou minulost, o které nerada mluví. Navíc je dcera Plutona - boha podsvětí a bohatství. Dokáže se Hazel se svou minulostí vyrovnat?
Frank je velice zvláštní a to nejen tím, že jeho rodina pochází původem z Číny. Přestože Frank působí jako nemotora a nemehlo, dřímá v něm bojovný duch, odvaha a rozum. I Frank má svá vlastní tajemství, která ovlivňují jeho život. I když ze všeho nejvíce ho trápí kdo je vlastně jeho otec.
Tato trojice je posléze vyslána na Aljašku, na místo bohy zapovězené. Mají zde najít a osvobodit boha smrti Thanata. Na jejich úspěchu či neúspěchu závisí životy mnoha lidí. Dokáží si s touto výpravou poradit a vrátit se včas zpět do tábora?

Rick Riordan je americký autor pocházející z Texasu, narozený roku 1964. Na vysoké škole studoval angličtinu a historii. Poté řadu let učil na různých školách, než se společně s ženou a dvěma syny přestěhoval zpět do svého rodného města San Antonio. Tady učil ještě pár let, ale nakonec se rozhodl stát spisovatelem na plný úvazek.
V současné době má pan Riordan na svém kontě hned několik knihy, nicméně mezi ty nejznámější se řadí série s mytologickým tématem. Ricka Riordana proslavil příběh o polobohovi Percym Jacksonovi (zde je mytologie řecká). První díl z příběhů o Percym byl i zfilmován, druhý se právě natáčí. Rick je autorem i série Kroniky Cartera Kanea, jež zpracovávají mytologii egyptskou. Na prosby fanoušků Ricka začal pracovat i na další sérii, ve které se tentokrát mísí řecká a římská mytologie. Jedná se o sérii Bohové Olympu. První díl - Proroctví, druhý - Neptunův syn, třetí - The Mark of Athena (vyšel 2.10. v AJ), čtvrtý - The House of Hades (vyjde v roce 2013) a na rok 2014 je v plánu pátý díl, jehož název zatím není znám.

Autor ponechává stejný styl psaní jako tomu je v předchozím dílu, takže se vlastně jedná o takové "dospělejší" vyprávění - rozhodně v porovnání s knihami o Percym. Mně se tento styl vyprávění líbí a více mi k Rickovi sedí. A jsem vážně ráda, že se autor rozhodl psát tuto sérii v tom klasickém vyprávění. :) Jinak Rick samozřejmě píše velmi dobře. Krásně svižně, zajímavě a čtivě. Kdyby se mi všechny knihy četly tak dobře jako knihy od Ricka, byla bych v sedmém nebi. :)
Autor zůstává i u vyprávění z více pohledů, což mě neuvěřitelně těší. Já zbožňuji vyprávění z více pohledů, takže tohle je přesně pro mě. I když z počátku pro mě byl nezvyk co se týkalo vyprávění z pohledu Percyho - přece jenom, když jste po pět knih zvyklí, že Percy vypráví úplně jinak, tak vám prostě chvilku trvá než přepnete a zvyknete si na to nové. :D Ale nakonec to bylo fajn. :)
Líbilo se mi i vyprávění z pohledu Hazel a Franka. Dokonce bych řekla, že Frankovo vyprávění mě bavilo úplně nejvíc. :)

Pro mě je Rick Riordan prostě génius. Já knihy toho chlapa miluju. On to má všechno tak úžasně promyšlené, propracované a prostě dokonalé. Zbožňuju jak během vyprávění nahazuje ty různé střípky informací, které čtenáře prostě nutí přemýšlet a vymýšlet si různé teorie. Strašně se mi líbí jak ty jeho jednotlivé knihy spolu souvisí - v jedné knize dostanete malou informaci, která se zdá nevýznamná a jak pak určitě bude důležitá pro další knihy. Je strašně úžasné, jak se vám některé ty věci jeví předvídatelně a ono je to nakonec úplně jinak.

V knihách od Ricka se prostě pořád něco děje. A tato není výjimkou. Od začátku do konce máte nějakou akci. Proto kniha naprosto úžasně odsýpá, prostě se nikde nezasekává. Nenašla jsem ani žádné pasáže, které by mě nudily. Možná si říkáte, jestli ta kniha pak není moc přeplácaná a já říkám, že není. Autor má vše vyvážené a ty akční scény střídá třeba se vzpomínkami (které jsou též fajn) nebo se scénami humornými, u kterých jsem se vážně upřímně zasmála jako už nějaký měsíc u žádné knihy ne.

V této knize autor už vážně zabrousil do té římské mytologie. Sice pár informací bylo už i v prvním dílu, ale né tolik, když se příběh odehrával v řeckém táboře. Tady je naopak velmi málo mytologie řecké a hodně té římské. Hlavně tu jsou konečně římští bohové, u kterých poznáte rozdíl v chování oproti jejich řeckým podobám, pokud jste četli některé předchozí knihy. Římané byli více disciplinovaní a to jsou i bohové. Chovají se poněkud jinak a musím říct, že jejich řecké podoby se mi líbí více. Asi jsou mi více sympatičtí nebo tak něco.
Taky se mi velmi líbilo, jak autor ukázal, že Římané byli prostě jiní než Řekové. V táboře to poznáte celkem dobře. Je tam docela znát, že autor se té římské kultuře věnoval, aby to mohl čtenáři nějak pěkně přiblížit. A co se ještě týče tábora - na začátku knihy je tentokrát mapka, což považuji za malé plus! :)
Kniha se opět odehrává v Americe, nicméně tentokrát na úplně jiných místech než předchozí díly. Já nevím jak to autor dělá, ale při jeho popisech mi přijde, jako bych na daných místech byla. A samotné popisy na mě působí tak, že autor všechna ta místa zná, že je navštívil. To je samozřejmě plus.

O Percym vám toho asi moc vykládat nebudu - pro mě je to prostě známá postava, hrdina, kterého mám velmi ráda proto jak je loajální a pro přátele by udělal vše. I když v této knize mi ho bylo líto, jak chudáček ztratil tu paměť. Plus je v této knize vidět, že i Percy dospívá, roste a prostě uvažuje o něco rozumněji než dříve.

Za další dvě hlavní postavy se dá označit Hazel s Frankem. Ti nebyli špatní. I když, abych byla upřímná, z nových hrdinů mi více sedli Leo s Piper a Jasonem. Patrně to bude kvůli jejich povahovým rysům. Ale i na Hazel s Frankem něco je, přestože Hazel jsem si oblíbila nejméně. Ani nevím proč. Já se vážně snažím vymyslet proč mi Hazel příliš nesedla, ale mě prostě nic nenapadá. :D Ale tak nějak z ní nemám tak dobrý pocit jako třeba z té Piper. No, řekla bych, že uvidíme v dalších dílech.
Frank byl takový miloučký. Asi se mi líbil proto, že mi možná místy připomínal Percyho z prvních dílů. Takový statečný hrdina, který ale dokáže být i dost nemotorný a sem tam něco hezky zkazit. Postupem knihy jsem si ho oblíbila více, protože on se ze všech postav asi nejvíc rozvinul. Na Franka jsem hodně zvědavá do dalších knih - hlavně jsem zvědavá ohledně toho, jak to s ním dopadne.

V knize je několik dalších postav, vedlejších postav. Jedna z postav je Reyna - osoba důležitá pro tábor, vlastně taková vedoucí (v knize pro to mají pojmenování, ale já si teď prostě nemůžu vzpomenout a knihu nemám po ruce). Reyna se mi líbila a už jsem na ni zvědavá v dalších dílech. Novou postavou jest i harpyje Ella. Ta si mě získala snad hned. Takové úžasné stvoření. A ke konci to s tím Tysonem, to bylo neuvěřitelně roztomilé! :D

V knize je spousta dalších postav (jako třeba bohů), ale o všech psát nebudu. K nim snad stačí říct jen to, že každá postava je úplně jiný charakter, všechny postavy jsou skvěle promyšlené a v knize mají svou roli. Žádná z postav tu není zbytečně. Některé jsou méně významné, jiné zas více. :)

U této knihy nemůžu říct nic jiného než to, že jsem z ní jednoduše nadšená. Já prostě miluju knihy od pana Riordana. Na tuhle knížku jsem se ohromně těšila a rozhodně z ní nejsem zklamaná. Splnila všechna má očekávání. I když ten konec mě málem zabil. Takhle se ukončují knihy?! :D Pf... Kdo na to má mít ty nervy, hm? Takhle jsem neuvěřitelně natěšená na ten třetí díl a jen doufám, že překlad bude co nejdřív! Ale jinak myslím, že je docela zbytečné, abych sem něco ještě psala. Zkrátka a prostě, tuhle knížku zbožňuju a všem vám ji jen vřele doporučuji.

10/10