Recenze: Sonea – Vyslancova mise

Přeložila: Eva Chmurová
Série: Trilogie Zrádkyň
Počet stran, vazba: 368 stran, hardback
Nakladatelství: Zoner Press, 2011
Hodnocení na GoodReads: 3,94/5 (3 028 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (aneb velmi se mi líbí)

Už uplynulo mnoho let od toho, co novicka Sonea zachránila společně s Nejvyšším lordem celou zemi před vpádem ichanů. Nyní je ze Soney moudrá, dospělá žena a hlavně oficiální Černá čarodějka. Sonea nesmí opustit Imardin (hlavní město Kyralie), jelikož se čarodějové bojí její moci. Sonee to příliš nevadí, stačí jí když může docházet do své nemocnice a starat se o lidi, kteří to potřebují. Aspoň dokud nezmizí její syn...
Lord Lorkin - syn Soney a Nejvyššího lorda Akkarina by rád dokázal, že už je dospělý, samostatný a také nechce být známý jen jako syn dvou mocných čarodějů. Proto se stává asistentem lorda Dannyla a vydává se do Sachaky - země kde žijí příbuzní čarodějů, které zabili jeho rodiče a proto by mu mohlo hrozit nebezpečí. Lorkin je nakonec skutečně unešen, i když úplně někým jiným než čekal. A tak pro něj začíná dobrodružství, které si přál zažít.
Cery je po Imardinu celkem známý zloděj a také Sonein přítel ze slumů kde vyrostla. Mezi Zloději řádí tajemný vrah - Lovec zlodějů. Nikdo neví kdo to je, ale každý ho chce chytit. Když Lovec zlodějů poškodí Ceryho, vydává se Cery na svůj vlastní lov. Nakonec objevuje něco velmi nebezpečného - přítomnost potulného mága.
A tak nám začíná další dobrodružství v Kyralii. Příběh plný zrady, intrik, ale i přátelství a nečekaného spojenectví.

Autorkou této knihy je má oblíbená australská spisovatelka Trudi Canavan, která se věnuje žánru fantasy. Za své knihy získala i několik ocenění. Mezi její tvorbu patří Trilogie o černém mágovi (vydal Zoner Press), Trilogie Věk pěti (také vydal Zoner Press), dále samostatná kniha Tessia: Zrození čarodějky (na blogu jest recenze; též od Zoner Pressu) - tato kniha je taková doplňková ke knihám ke o čarodějce Sonee, ale i samostatně funguje dobře. A mezi její nejnovější tvorbu patří Trilogie Zrádkyň - v originále vyšly už všechny tři díly. U nás se čeká na překlad druhého.

Já už jsem na styl psaní paní Canavan zvyklá - přece jenom už jsem od ní četla pět knih. A ona se pořád drží stejného stylu (aspoň co se týká příběhů ze země Kyralie). Většinou se vypráví v třetí osobě, minulého času. Knihy jsou vždy vyprávěné z více pohledů, takže má člověk krásný přehled co se kde děje. V této knize se mezi vypravěče řadí hlavně Sonea, Lorkin, Cery a Dannyl. Dle mého názoru je každé vyprávění trošku jiné, záleží na postavě, která je vypravěčem. Já osobně mám ráda jak paní Canavan píše - tak akorát popisů, tak akorát dialogů, mívá všechno hezky vyvážené.
Navíc má kniha stejnou překladatelku jako dva díly z Trilogii o černém mágovi, takže to je též fajn. Už při čtení mi přišlo, že to překládala stejná osoba a to jsem si pak i potvrdila. :)

S příběhem to už je trochu těžší. Čtenář je tak nějak hned vržen do děje a pokud nečetl předchozí Trilogii o černém mágovi, tak dost možná bude dokonale zmaten. I já jsem trochu byla, přestože jsem knihy četla. Autorka příliš nepřipomíná děj v předchozích knihách, vždycky jen něco jen tak nadhodí a čtenáři - doluj si podrobnosti ze své paměti. A když je to skoro tři roky, co jste knihy četli, tak to jde dost těžko. Ze začátku mi dělalo problém se zorientovat i kvůli množství jmen. Nakonec jsem se tedy chytla. Nicméně příliš nedoporučuji tuto knihu číst bez znalosti předchozí trilogie. Nemuseli by jste dost věcí pochopit. Autorka prostě pracuje s tím, že trilogii znáte. Jako samostatná trilogie by tato příliš nefungovala, když je psaná tímto stylem.
Jinak jak jsem zmiňovala výše - příběh vypravuje více osob, přičemž každá z postav má svůj příběh, svoji linii, které se autorka drží. Opět by to mohlo být pro někoho složité, když je každá postava úplně jinde a prožívá něco úplně jiného. Čtenář musí při čtení dávat vážně pozor, jinak se v tom začne ztrácet. Nicméně pokud bude dávat pozor, spousta věcí mu docvakne a bude mu společně krásně souviset. :)

Plus je ještě fajn, že pokud jste četli knihu Tessia: Zrozené čarodějky, některé informace vám tu hezky zapadnou a třeba dojdou dříve než hrdinům knihy. To se mi líbilo! :)

Trudi Canavan mívá při vyprávění nasazené takové stále tempo vyprávění, které je fajn. Většinou se totiž pořád něco děje, přičemž sem tam přihodí něco více překvapivého, nečekaného a pro další vývoj zásadního. Sem tam se objeví nudnější pasáže - mě osobně nebavila linie příběhu lorda Dannyla a to mám jinak tu postavu velmi ráda! Ale ty nenudné pasáže přebijí ty nudné. :)

Vše se odehrává v Kyralii, případně v Sachace. Mně jsou obě tyto země dobře známé - Kyralie hlavně z Trilogie o černém mágovi, Sachaka z knihy o Tessie. Autorka v této knize příliš nevysvětluje jak se to s tou Kyralií, zdejší magií a tak, má. Spíše pak porovnává co je teď lepší/horší než to bylo v předchozí trilogii. Trochu více nám popisuje tu Sachaku, jelikož asi nepočítá s tím, že by všichni četli knihu Tessia. Pro mě některé věci byly nové, ale většinou jsem je znala. Avšak myslím si, že pro lepší pochopení je vážně lepší znát ty předchozí knihy, které s touto sérií souvisí.

Pro lepší orientaci je pak na zažátku knihy několik map - mapy hlavního města Kyralie, mapy Společenství a ještě mapa kde je zobrazeno celkové rozložení jednotlivých zemí, o kterých se autorka sem tam zmíní (nicméně více o nich říká opět v Trilogii o černém mágovi). Tu přítomnost map beru za velké plus - při tom cestování a tak si všechno hned lépe představím. :)

Jak jsem už psala, na začátku je na člověka vychrleno spoustu jmen a nic moc popisů a já měla co dělat, abych si jednotlivé postavy pospojovala s těmi, které jsem vlastně už měla znát z předchozí trilogii. V této knize je celkem dost postav - ze začátku jsem se trochu ztrácela, ale nakonec jsem se nějak dala dokupy. Postavy v této knize jsou vážně promyšlené, autorka je vytvořila s rozmyslem a protože byly potřeba. Mají svou historii a někdy dost pestrou. Máme tu postavy staré, ale i postavy nové. :)

Sonea se příliš nezměnila - jen možná ze začátku už nepůsobí tolik bojovná jako dřív. A i když je to už dospělá žena a člověk od ní třeba nečeká moc velké překvapení, stejně překvapit dokáže. Dle mého názoru se v průběhu knihy dál rozvíjí. Za sebe prohlašuji, že Sonea je stále má nejoblíbenější postava. :)
Lorkin byl fajn. Byla jsem na něj docela zvědavá a nakonec se mi líbil. Některé pasáže s ním byly vtipné a já o něm četla ráda. Jeho příběh začíná zajímavě a podle mě to bude čím dál lepší. Nu, uvidíme, co nám přinese další kniha. A Lorkin se též rozvíjí, mění, přehodnocuje své priority.
Ceryho jsem měla ráda už dříve, i když teď bylo docela zvláštní o něm číst jako o dospělém - skoro stárnoucím muži. Nějak jsem si to nedovedla představit. Cery se dle mého názoru změnil z těch starých postav docela dost, ale rozhodně k lepšímu. :)
V knize vystupuje spousta dalších postav, které mají menší či větší roli, ale kdybych tu psala něco málo o každé z nich, bylo by tohle hrozně dlouhé. :)

Nu, kniha tak nějak splnila mé očekávání. Dostala jsem to, co jsem chtěla dostat - slušné pokračování skvělé Trilogie o černém mágovi. V tomto případě mi volné pokračování vůbec nevadí, vlastně mě dost potěšilo. I když knize můžu vytknout to, že prostě počítá s tím, že čtenář si bude dobře pamatovat předchozí trilogii. To je podle mě dost významná chyba. A pak za mínus považuji dějovou linii lorda Dannyla, jelikož ta byla opravdu nudná.
Takže pokud to shrnu - rozhodně nedoporučuji číst někomu, kdo předchozí trilogii nečetl. I já s tím měla docela problém a to jsem to četla. Ale jinak, pokud jste předchozí trilogii četli, tak vám knihu všemi deseti doporučuji. Neměli by jste být zklamaní. Je to prostě typická Canavan. A rozhodně se nebojte knihu číst - je to vážně slušné pokračování. :)

8/10