Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Tygrovo prokletí


Autor: Colleen Houck
Originální název: Tiger´s Curse
Přeložila: Karolina Medková
Série: Tygří sága
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 408 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,19/5 (9 983 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (aneb já prostě miluji bílé tygry!)

Něco málo k ději
Osmnáctiletá Kelsey si na léto shání brigádu. Nakonec ji sežene v cirkuse, který její město na dva týdny navštíví. Kelsey tedy do práce nastoupí, přičemž jejím úkolem je prodávat lístky, uklízet po představení a krmení cirkusové hvězdy - tygra Dhirena. Ten Kelsey hned na první pohled okouzlí - hlavně díky krásným modrým očím. Kelsey nakonec začne Dhirena u jeho klece navštěvovat a při těchto návštěvách si s ním povídá či mu čte za svých knih. Tygr Kelsey postupně přirůstá k srdci, až je jí líto, že brzo odjede a též je jí líto toho, že musí být chudák takhle v zajetí. A to se náhle objevuje záhadný pan Kadam, jež tygra odkoupí a nabídne Kelsey, aby tygra doprovodila do samotné Indie! Kelsey nabídku nakonec přijme a na cestu se vydá. Ovšem velice brzy se ukazuje, že ne všechno je takové jak vypadá a ne každý je tím, za koho se vydává. A tak začíná jedno velké dobrodružství v daleké exotické Indii!

Autorka a styl psaní
Kniha Tygrovo prokletí je prvotina americké autorky Colleen Houck. Colleen studovala na Univerzitě v Arizoně, po škole pak pracovala jako tlumočnice znakového jazyka a to celých sedmnáct let. Colleen vždy ráda četla a to pestrou škálu žánrů - od sci-fi přes různé akční a dobrodružné knihy až k romantice. V současné době žije se svým manželem a obrovským množstvím plyšových tygrů v Salemu, ve státě Oregon.
Její Tygří sága je plánovaná na pět dílů - zatím vyšly díly čtyři - Tygrovo prokletí, Tygrova stezka (u CooBoo vyšlo 3.10.2012), Tiger´s Voyage a Tiger´s Destiny (oba díly vyjdou u CooBoo příští rok, tuším). Pátý díl nese název Tiger´s Dream a měl by v originále vyjít příští rok.

Takže... Na to, že se jedná o autorčinu prvotinu musím říct, že kniha je napsaná velmi dobře. Kniha se čte úplně lehce, snadno a nikde jsem nenašla nějaké věci, nad kterými bych se musela pozastavit kvůli tomu, že by byly třeba hloupé. Autorka má pěknou fantazii a vše popisuje celkem důvěryhodně - prostě tak, že opravdu věříte, že se příběh v té Indii odehrává. Jen občas nemusela tolik popisovat co všechno Kelsey jí - skoro v každé kapitole je nějaké to jídlo popsané, vážně! Což není špatné, ale tak neustále se opakující ovoce mě opravdu moc nezajímá.
Jinak je příběh vyprávěn jen z pohledu Kelsey. Většinou mi to nevadilo, jelikož Kelsey mi kupodivu sedla, ale někomu by se mohly ty její myšlenkové pochody zdát zvláštní. Mně tam občas taky vadily - někdy si je autorka vážně mohla odpustit.
A drobné plusko autorka získává za to, že v průběhu knihy zmiňovala různá indická slovíčka či celé věty. Moc hezké.

Příběh, průběh děje
Tak samotný příběh téhle knihy jsem si naprosto zamilovala! To je na té knize úplně ta nejlepší věc! Při čtení jsem si často vzpomněla na Indiana Jonese, jelikož místy to je vážně v podobném styl. A to mi vůbec nevadilo - já mám Indiana Jonese a podobné dobrodruhy velmi ráda a v dětství jsem dobrodružné knížky vážně milovala. Proto jsem byla potěšena, že jsem dostala podobně dobrodružný příběh v YA knize s hrdiny, kteří mi jsou přece jenom o něco blíže. Dle mého názoru si to autorka hezky promyslela a poměrně dobře zpracovala. Místy mě i velmi překvapilo její řešení různých situacích, protože bylo celkem zvláštní, ale zase trochu jiné, nu. Takže - za příběh já prostě dávám palec nahoru, protože to bylo něco přesně pro mě. Ale myslím, že i ostatním by se mohl líbit.

I když tahle kniha nijak moc překvapivá není. Vlastně je docela předvídatelná, akorát že mně to tentokrát nevadilo. Tohle podle mě nemá být kniha, která by měla nějak více šokovat. Za začátku to je možná trochu více uspěchané - přece jenom, po nějakých šedesáti stránkách jste už v Indii. Pak to nabere takové stálejší tempo, i když ke konci to začíná být takové utahané a zbytečně natahované. Já osobně bych nějakou tu poslední kapitolku vymazala, i když asi na druhou stranu chápu, proč ji tam autorka dala.

Prostředí
Tak asi hlavně kvůli tomu zvláštnímu prostředí jsem se do knihy pustila. Přece jenom, kolik knih se odehrává v Indii? Natož YA knih, které bývají většinou zasazené do USA? Tato změna byla velmi pěkné a vítané osvěžení. Navíc autorka Indii a okolí popisuje vážně dobře, takže jsem neměla problém si je někde v té Indii skutečně představit.
S Indií souvisí i indická mytologie, která je v knize využita. Což je další velké plus. Aspoň pro mě. Já mám mytologie velmi ráda a to ať se jedná o mytologii řeckou, římskou, egyptskou, keltskou či o mytologii severskou (nebo kteroukoliv jinou). Já to prostě žeru, když je to dobře zapracované. A tady ta indická je zapracovaná hezky. I když vám jednotlivý bohové asi nebudou tolik známý - já osobně jsem znala jen pár z nich a to jen díky tomu, že jsme ve škole četli část Mahábháraty, o které se v knize i zmiňují.
I když jedna věc mě v té knize docela překvapila. A to přítomnost kapp. Já si totiž myslela, že kappa je japonský vodní démon, né indický. A přitom oni jsou v Indii a jsou tam kappy. Je to vlastně prkotina, ale stejně jsem se nad tím zarazila.

Postavy
Hlavní postavou jest Kelsey. Já osobně jsem ohledně Kelsey slyšela většinou jen negativní informace a spousta bloggerek na ni nadává. Proto jsem ohledně ní byla připravená na nejhorší. Nakonec jsem byla příjemně překvapená. Kelsey mi totiž docela sedla a na nervy mi ani nelezla. Jasně, ke konci začala mít zvláštní myšlenkové pochody a možná by trochu potřebovala proklesknout, nicméně na druhou stranu chápu jak k těm myšlenkám přišla a proč tak přemýšlela.
A když už jsem u té Kelsey - tak nějak mi nesedlo to, že je sirotek. Ale to se autorce asi hodilo - moc se mi nechce věřit, že by ji rodiče takhle samotnou pustili do Indie. A i od těch jejích pěstounů mi to přišlo zvláštní.

Místo Kelsey mi na nervy lezl Ren. Opravdu. Ren-tygr mi nevadil, toho jsem měla ráda, ale Ren-člověk, to byla hrůza. Já myslela, že se z něj zblázním. A víte proč? Protože je prakticky od začátku do Kelsey zamilovaný, což po pár stránkách pozná snad každý. Navíc je až příliš sladký. A znáte to, když se sladkého moc přejíte, pak je vám blbě a už ho nechcete ani vidět? Tak ano, přesně tohle je pro mě případ Rena. Myslím, že autorka se ho snažila udělat až moc ideálního a moc romantického až je to nakonec docela nepřirozené. Vlastně mi místy ta přemíra romantiky k téhle knize zatím ani moc nesedí. Já bych tam tolik romantiky necpala - patrně by to bylo lepší. Části s Renem-člověkem mě vážně moc nebavily, i když sem tam se nějaké hezké scény našly. Nejvíce se mi Ren líbil v kapitole Šest hodin (aspoň tuším, že se tak jmenuje...). Tam si trošku zpravil reputaci.

Nicméně úplně nejradši mám pana Kadama. To je podle mě ze všech postav ten nejlepší charakter. Navíc se pan Kadam nevyskytuje tak často, aby člověku stihl lézt na nervy. Jeho přítomnost je tak akorát. On je to takový hrozně starostlivý, velmi loajální a inteligentní člověk. Prostě je ze všech postav nejlepší, já ho mám nejradši a jen doufám, že bude i v dalších dílech.

A ještě zmíním Kišana - bratra Rena. Ten se v této knize tak dlouho nevyskytuje, a když jo, tak je celkem v pohodě - rozhodně mi sedne více než Ren. Jediné co mi na jeho přítomnosti více vadí jest to, že to mezi Kišanem, Renem a Kelsey zavání milostným trojúhelníkem. V této knize sice není nic s úplnou jistotou prokázáno, ale náznaků tu je dost. Ale já pevně doufám, že se nakonec žádného milostného trojúhelníku nedočkáme. Pěkně prosím!

Pocity, dojmy, hodnocení
Takže - já osobně jsem byla po dočtení s knihou poměrně spokojená. Líbila se mi, její čtení jsem si opravdu užila a nejenom proto, že se tak dobře četla. Ten příběh se mi totiž vážně moc líbil. Navíc ta Indie a indické prostředí! V této knize kamenem úrazu jsou ty postavy a místy ta přemíra romantiky. Já si myslím, že autorka mohla vytvořit poněkud lepší charaktery - hlavně co se týká Rena. Mně teď nezbývá nic jiného než doufat, že se ty postavy průběhem dalších knih třeba nějak změní. Na druhý díl se totiž určitě těším! Další znak toho, že se mi kniha líbila. A pokud bude mít druhý díl stejně pěkný příběh, tak myslím, že budu spokojená. :) Nu, uvidíme.

Konečné hodnocení:
8/10
- nicméně pokud bych neměla tolik ráda dobrodružné knížky, patrně by to bylo o bod či dva méně


Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: www.deviantart.com

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.