Recenze: Věk zázraků

Originální název: The Age Of Miracles
Přeložila: Libuše Čižmárová
Počet stran, vazba: 272 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,69/5 (19 330 hodnotících)
Hodnocení obálky: slabé 3/5 (nějak moc nechápu, jak souvisí s knihou...)

Svět se změnil. Změna začala pomalu a nenápadně, ale nakonec získala celkem rychlý spád. Dnes je to známé jako zpomalování. Země se otáčí kolem své osy pomaleji. Dny se začínají prodlužovat. Zprvu jde jen o pár minut, postupně to nabývá na několik hodin, až se z toho začnou stávat dny. Dny se dělí na dny slunce a dny tmy. Ptáci přestávají létat, plodiny hynou, život už není jako dřív. I když největší změnou prochází lidé - kdo se dokáže přizpůsobit? Čí rodina se rozpadne nebo naopak se její vztahy upevní? A hlavně - jak dlouho lidé přežijí?

Karen Thompson Walker se narodila a vyrostla v San Diegu, v Californii, kam zasadila i svou knihu Věk zázraků. Studovala angličtinu a kreativní psaní, na univerzitě psala pro školní noviny. Po škole pracovala jako novinář pro místní sandiegské noviny. Nakonec se přestěhovala do New Yorku, aby na Kolumbijské univerzitě studovala v programu MFA. Než napsala a vydala svou knihu, pracovala jako knižní redaktor u Simon & Schuster. V současné době žije společně se svým manželem v Brooklynu.

Styl psaní knihy není úplně typický, ale mě osobně sedl. Vše je vyprávěno zpětně - dané události se už dávno staly a teď je někdo vypráví. To je dost zřetelné na každé kapitole - skoro všude je nějaká narážka v tom smyslu "ale tenkrát jsme to ještě nevěděli" nebo "až o několik let později jsme se dozvěděli, co se skutečně stalo." Kniha se mi zdála pěkně napsaná, hezky procítěně. Čtení mi ubíhalo rychle. Vážně se mi líbil styl psaní této knížky a pevně doufám, že se od této autorky dočkám i něčeho dalšího.

Když jsem si četla anotaci, myslela jsem si, že kniha bude o nějaké záchraně světa (nebo o něčem podobném) a hlavní hrdinkou bude nějaká puberťačka. Nakonec byla kniha docela jiná. A to nejen tím, že hlavní hrdinkou byla o něco mladší dívka (bylo jí jedenáct nebo dvanáct, tuším). Ta knížka totiž vůbec není o záchraně světa. Spíše je o tom, jak se všemu lidé přizpůsobují, jaký dopad na vztahy mají tyhle změny. Je o tom, jak se lidé pomalu smiřují s myšlenkou, že už nic nebude takové jako dřív. A pro mě to byla opravdu dost emociálně silná knížka. Což se mi, k mému překvapení, vážně moc líbilo. Na obyčejné lidi se knihy podobného ražení moc nezaměřují.

Kniha i hezky plynule ubíhá. Dalo by se říci, že je složená z jednotlivých epizod, které na sebe pěkně navazují. A já si prostě nemůžu stěžovat, že by se v knize nacházela nudná či nezajímavá místa.

Ten nápad s prodlužováním dnů se mi vážně líbil. Rozhodně byl zajímavý a originální. Autorka měla i pěkně promyšlené všechny ty důsledky této změny, za to jí určitě dávám body navíc. Celkově to na mě působilo velmi reálně, že by se jednou skutečně mohlo něco podobného stát. Prostě pěkné, pěkné.

Tahle kniha je postavená hlavně na lidech, lidských charakterech. Takže tu jsou logicky celkem dost propracovaní. Každý je jiný. Každý je lidský. Na každého nějak ty změny působí. U někoho je to změna k lepší, někdo se změní k horšímu. Závisí na povaze. Vztahy jsou tu dost reálné, propracované a silné. Jen u těch vrstevníků Julie mi jejich chování občas nesedělo - sama bych jim hádala více let, než kolik jim mělo být.

Julie je naprosto obyčejná holka, která vypráví příběh své rodiny, vypráví o svém životě. Je to zajímavá hlavní postava a na svůj věk docela rozumná. Julie se mi líbila. Soucítila jsem s ní a držela jí palce, aby s ní všechno dopadlo dobře. Prostě příjemná hlavní postava, která mě nijak zvlášť nevytáčela.
V knize vystupuje celkem dost dalších postav. K nejvýznamnějším se určitě řadí chlapec Seth Moreno, do kterého se Julie zakoukala. Výraznou roli tu měli i rodiče Julie, i když o těch většinou nemůžu říct moc kladných slov.

Tahle knížka mě mile překvapila. Nemyslela jsem si, že by se mi mohla tolik líbit, ale po jejím dočtení jsem cítila dost silné emoce. Hlavně mě štvalo, že ten příběh není delší. Klidně bych snesla pár stránek navíc. I když takové ukončení bylo patrně nejlepší. A také jsem z ní byla docela smutná. Mrzelo mě, co Zemi a lidi potkalo. Pevně doufám, že se něčeho podobného nedožiju.
Tohle patrně není kniha, která všem sedne. Není příliš akční - spíše je přes ty vztahy. Ale pokud chcete něco jiného, co je slušně napsané, tak vám doporučuji tuto knihu. Navíc - nejedná se o sérii! Je to jen jednodílná kniha! Takže nemusíte čekat na pokračování. :)

10/10