Autor: Stieg
Larsson
Autor a styl psaní
Stieg Larsson byl švédský novinář a autor narozený roku 1954. Bohužel náhle zemřel v roce 2004, ještě před tím, než došlo k publikaci jeho debutu Muži, kteří nenávidí ženy. Trilogie Milénium zaznamenala obrovský úspěch – ve Švédsku bylo prodáno více než 3,5 milionů kopií, v dalších státech více než 45 milionů knih. Série Millénium byla prodána již do 43 zemí.
Originální název: Män
som hatar kvinnor
Přeložila: Azita
Haidarová
Série: Milénium
Díl:
1.
Počet
stran, vazba: 530 stran,
hardback
Nakladatelství:
Host, 2008
Hodnocení
na GoodReads: 4,04/5 (757 256
hodnotících)
Hodnocení
obálky: 4/5 (ke knize mi
jednoduše krásně sedí)
Něco málo k ději
Mikael Blomkvist je novinář, který byl právě odsouzen z
nactiutrhání, musí zaplatit dost vysokou pokutu a pobýt tři
měsíce ve vězení. Lisbeth Salanderová je velmi inteligentní
asociální mladá žena s netypickými vyšetřovacími postupy,
díky kterým je ale jednou z nejlepších vyšetřovatelek soukromé
firmy. Mikaela s Lisbeth, dvě naprosto odlišné osoby, spojí
dohromady čtyřicet let starý případ zmizelé dívky Harriet
Vangerové, který dlouho nikdo nemůže vyřešit. Společnými
silami nalézají nové stopy, jež by patrně mohly vést k odhalení tajemství dívčina záhadného zmizení. Nicméně toto pátrání bude mnohem
nebezpečnější, než se na první pohled může zdát.
Autor a styl psaní
Stieg Larsson byl švédský novinář a autor narozený roku 1954. Bohužel náhle zemřel v roce 2004, ještě před tím, než došlo k publikaci jeho debutu Muži, kteří nenávidí ženy. Trilogie Milénium zaznamenala obrovský úspěch – ve Švédsku bylo prodáno více než 3,5 milionů kopií, v dalších státech více než 45 milionů knih. Série Millénium byla prodána již do 43 zemí.
Stieg Larsson nebyl pouze spisovatel. Byl to i člověk, který
bojoval za svobodu projevu, bojoval proti rasismu a utlačování
žen. Na jeho památku nakladatelství Norstedts společně s
Larssonovým bratrem a otcem založili cenu Stiega Larssona, skrze
kterou se daruje dvě stě tisíc švédských korun osobě či
organizaci, jež pracuje ve stejném duchu jako Larsson.
Stieg Larsson píše neuvěřitelně dobře. Díky tomu, jak je kniha
napsaná, jsem pořád chtěla číst a číst dál. Stieg Larsson
zvládl zajímavě a poutavě popsat i různé novinářské či
firemní informace, které by mě jindy možná i nudily – pan
Larsson se totiž vyvaroval nějakému výkladu, naopak to bylo vše
podáno dostatečně srozumitelně, aby to pochopil i člověk, který
o dané věci nic neví. Plus byly tyhle vsuvky dokonale přirozené,
nijak násilně nacpané. Já byla touhle knížkou jednoduše
fascinována. Opravdu, klobouk dolů za to, jak skvěle je tahle
knížka napsaná, už je to trochu déle, co jsem něco tak moc dobře
napsaného četla. Navíc jsou v knize povedeně a chytře využity
různé anglické fráze či celé věty, které text pěkně
okoření. A prostě... Ach. Taky chci jednou takhle psát.
Kniha je povětšinou vyprávěná z pohledu Lisbeth nebo z pohledu
Mikaela. Ale občas se v knize krátce objeví jiný vypravěč – obvykle jen na pár odstavců, ale i tak šlo o příjemné
zpestření.
Autor na to jde nejdřív docela pozvolna. Prologem čtenáře na
knihu slušně naláká. Avšak následující první kapitola mě
tolik nebavila a občas jsem měla trochu problém se jí prokousat –
docela dost informací najednou tu bylo. Druhá kapitola byla mnohem
lepší – objevila se totiž Lisbeth, na kterou jsem se moc těšila.
Prvních 200 stránek se toho tolik nestane – čtenář je spíše
seznamován se situací, s postavami a s tím, co by se dál mohlo
dít. Navíc je tam trochu méně Lisbeth. Po té stránce 200 začíná
být příběh zajímavější, od nějaké stránky 300 mě už
kniha bavila vážně moc. Vše se začalo skvěle zamotávat, autor
dohromady splétá vážně dobrý příběh, který čtenáře
prostě nutí nad knihou přemýšlet. Aspoň já jsem nad ní musela
přemýšlet pořád. Čím blíže jsem byla ke konci, tím byla
kniha lepší. Rozuzlení případu Harriet se mi opravdu moc líbilo.
Něco mě překvapilo, něco trochu méně (když nad tou knihou
přemýšlíte, možná vás i napadne, jak by to mohlo dopadnout).
Avšak to nic nemění na tom, jak moc se mi kniha líbila.
Příběh rozuzlením případu ještě nekončí, což může být
pro některé překvapení. Ale jsou tu ještě záležitosti, které
se musí dořešit. Musím říct, že to se mi tam dost líbilo. A
za to, co Lisbeth udělala, je pro mě jednoduše génius a vážně
mě tím pobavila. Konec je jinak docela uzavřený – aspoň co se
tedy toho pátrání týče.
Příběh je tedy velice důmyslně promyšlený, naprosto do
detailů. Řekla bych, že v tomhle směru jde o jednu z nejlepších
detektivek, které jsem četla (těch sice není moc, ale pár ano,
no). Ale musím vás upozornit na to, že místy tahle kniha není
pro slabé povahy. Autor se nebrání popsat brutální vraždy, což
je místy nechutné. Občas je ta kniha opravdu drsná a krutá, i
když to realita někdy holt je.
Ach, děkuji za to, že máme v zeměpisu už probrané Švédsko,
aspoň jsem se jakž takž orientovala v těch zatracených městech.
Měla jsem díky tomu i o něco lepší představu toho, jak to ve
Švédsku asi vypadá – i když to spíše doplňovalo to, co autor
sám popsal. Myslím, že čtenář se celkem rychle dokáže sžít
s tím, že kniha se odehrává právě tam na severu. A zasazení
knihy přesně tam bylo prostě ideální – on ten sever je pro
tyhle mrazivé detektivky vážně ta nejlepší volba.
Velice reálná mi přišla i ta historie rodiny Vangerových –
prostě mi přišlo, jako by autor psal o skutečných událostech,
jako by taková rodina vážně ve Švédsku žila. Díky tomu mi
kniha přišla ještě reálnější a lepší.
Postavy jsou dalším velkým kladem téhle knížky. Protože bez
nich by to nebylo to pravé. Stieg Larsson ve své knize představuje
velice rozmanité a občas i dost složité charaktery, které jsou
propracované a skvěle promyšlené. U některých čtenářům
odhaluje jen zlomek jejich osobnosti, což se mi dost líbí.
Samotnou kapitolu tvoří rodina Vangerových. Ta má tolik členů,
kteří mají navzájem tolik rozličných vztahů, že někdy by
mohlo být i těžké se orientovat v tom, kdo je kdo. Většinou se
navzájem nesnáší, pořádně se nedokážou na ničem dohodnout a
na každého je možné vyšťourat nějakou špínu. V knize se
seznámíme hlavně s Henrikem Vangerem, který započal pátrání
po Harriet, dále s Martinem Vangerem, bratrem Harriet a více tam
vystupuje ještě Cecílie, což je snad Harrietina sestřenice? Nebo
něco podobného. Už jen na těchto třech je možné vidět, jak
rozdílná takhle rodina je. Cecílii jsem si nebyla schopná
oblíbit, Martina jsem většinu knihy lehce ignorovala, Henrika jsem
měla i docela ráda, i když na konci knihy si to poněkud pokazil.
Nu, co se dá dělat.
Možná bych měla přejít k hlavním postavám, co? Mikael
Blomkvist je rozvedený čtyřicátník. Také to je novinář, který
se rád šťourá v nepříjemných věcech. A zrovna teď si ukousl
moc velké sousto, což ho dovedlo až k soudu, následně pak k
Henrikovi Vangerovi. Mikael není špatný, je to zajímavý
charakter a vlastně se mi i líbi. Jen... Je prostě méně zajímavý
než Lisbeth.
Lisbeth, to je jedna velká záhada. Na první pohled působí jako
trochu opožděná osoba, ale jakmile se čtenář dostane do její
hlavy, hned ví, že je to naprosto naopak. Lisbeth, to je moje
hrdinka. Ta holka je úžasná, i když toho o ní čtenář ví asi
jen zlomek. Jsem opravdu zvědavá, co dalšího se o ní dozvíme –
její historie je totiž určitě velice pestrá. Lisbeth je
neuvěřitelně netypická hrdinka a právě tím je tak výjimečná.
No... Doufám, že jste z té mé dlouhé recenze pochopili, že
tahle knížka se mi sakra moc líbila! Rozhodně se jedná o horkého
kandidáta na knihu roku, až tak moc mě dostala. Opravdu mě během
čtení fascinovala, nutila mě nad ní přemýšlet a číst ji dál
a dál. Kniha je skvěle napsaná, příběh má promyšlený na
jedničku a postavy jsou neskutečně dobré. Prostě... Myslím, že
jsem se dost vykecala výše a patrně vám je jasné, že téhle
knížce méně než plný počet dát nemůžu. Takže pokud vám nevadí knihy poněkud drsnějšího rázu, rozhodně vám Muže doporučuji, protože za přečtení určitě stojí.
Konečné
hodnocení:
Milénium je úžasné dílko. Pokaždé, když si vzpomenu, přepadne mě deprese nad myšlenkou, že Milénium mělo být původně desetidílné. Chce se mi z toho plakat, i teď, po milion osmdesát páté. :'X
OdpovědětVymazatJop, to je. :) Hele, taky je mi z toho smutno. Je neuvěřitelně nefér, že tak skvělý autoři musí umřít tak brzo. :/ I když ono je obecně nefér, když někdo umře v tomhle věku.
Vymazat