Recenze: V is for Virgin

Autor: Kelly Oram
Počet stran a vazba: 360 stran, e-book
Nakladatelství: Bluefields, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,88/5 (1 183 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (já ji jednoduše zbožňuji! :))

Val Jensen je panna a je rozhodnutá jí zůstat až do svatby. To zapřičiní rozchod z jejím přítelem, který není ochotný něco podobného akceptovat. A jako by to od něj nebylo už dost nefér, ještě roznese po škole o Val pomluvu, že se s ní rozešel proto, že byla v posteli špatná. To Val vytočí natolik, že se prakticky před celou školou přizná ke svému panenství. Val si myslí, že nic už nemůže být horší, aspoň dokud nezjistí, že někdo její výstup natočil a nahrál na YouTube. Video má překvapivě mnoho shlédnutí a je u něj překvapivě mnoho podporujících komentářů, komentáře jsou i od lidí, kteří litují, že o své panenství přišli příliš brzy. To Val přivede na nápad založení projektu V is for Virgin. Avšak snahu Val zůstat pannou začne narušovat Kyle Hamilton, neskutečně pohledný zpěvák skupiny Tralse, který Valino panenství přijme jako výzvu, kterou je odhodlaný splnit.

Kelly Oram je Američanka narozená roku 1981. Svou první novelu napsala v patnácti letech a jednalo se o fan-fikci o její oblíbené skupině The Backstreet Boys, pro kterou ji rodina a přátelé stále škádlí. Jinak je posedlá čtením a mluví až moc. V současné době žije u města Phoenix v Arizoně se svým manželem a čtyřmi dětmi. Co se týče její tvorby – vydala již tři knihy a další dvě se chystají v průběhu tohoto roku.

Takže, aby bylo jasno, tuhle knížku jsem četla v angličtině (z čehož jsem mimochodem pořád na větvi, aby jste věděli :D). Vlastně jde o úplně první pořádnou knížku, kterou jsem v angličtině přečetla. A pokud vás zajímá úroveň angličtiny, musím říct, že je vážně lehká. Nemám moc velké zkušeností se čtením v cizím jazyce, ale tato knížka se mi četla velmi snadno. A vážně moc dobře. Přišla mi napsaná lehce, svižně a vtipně. Upřímně jsem se bavila a místy mě kniha pohltila natolik, že mi ani nepřišlo, že je v té angličtině napsaná. Opravdu skvělá oddechová četba a pro začínající čtenáře jako dělaná. :)

Kniha se mi velmi líbila i po příběhové stránce. Z nápadu, který se může na první pohled zdát docela klišé, autorka vykouzlila velice milý příběh, který měl hlavu a patu. Zpočátku jde hlavně o to Valino přesvědčení, že zůstat pannou je správné a o ten její projekt, ale postupně se příběh i rozvíjí a ukazuje nám, že všechno má dvě strany. Opravdu se mi líbilo, jakým způsobem autorka pojala téma, které je docela aktuální. Nebála se upozornit na chyby společnosti a na to, že by se nějak měly řešit. I ta romantická linie byla velice příjemná a během čtení mě nijak zvlášť nerušila.

Čtenář je hozen do dění prakticky hned v první kapitole. Příběh plyne hezky, celkem rychle se rozvíjí dál, nikde se nijak zvlášť nezasekává. Mně kniha odsýpala moc hezky, stále se něco dělo – ať už šlo o projekt, který Val spustila, o její osobní problémy či o něco jiného. Během čtení jsem se vážně nenudila. Konec je sice poněkud klišé a možná trošku zidealizovaný, ale to autorce zvládnu odpustit – mně se ten konec prostě líbil a klidně bych ten epilog brala i delší.

Autorka nám v knize představuje celkem běžné prostředí na americké střední škole. Jinak se kniha odehrává někde v Kalifornii, v Los Angeles, tuším, i když jistá si moc nejsem. Avšak v této knize o prostředí nijak zvlášť nejde, tudíž mi snad odpustíte, že ho nebudu rozebírat nijak dopodrobna.

Val se mi neuvěřitelně moc líbila. Z počátku jsem k ní přistupovala lehce skepticky, ale postupem knihy jsem si ji zamilovala. Líbilo se mi, jak si za svými názory stojí, je ochotna pro ně něco udělat. Nebyla to žádná stupidní naivka. I když jsem si na jednu stranu občas říkala, že to se svým postojem trochu přehání, tak jsem ji na tu druhou stranu chápala a rozuměla jejím argumentům. Vyprávění z jejího pohledu bylo fajn. Vážně moc milá hrdinka, z těch letošních ji řadím k těm lepším.

Nejvíce autorku proklínám za to, že vytvořila dva tak úžasné kluky. Protože Kyle i Isaac jsou skvělí, přestože oba naprosto jiní. Teď to zní, jako by v knize byl milostný trojúhelník, ale toho se nebojte, o nic takového v knize nejde. Isaac byl úžasně milý, věrný a k Val mi skvěle seděl. Kyle byl jeho úplný opak. Ale když chtěl, byl neuvěřitelně sladký. Na blog, který o Val napsal, jednoduše nezapomenu, tím mě úplně dostal! A já vlastně pořád nevím, kterého mám radši.

Zbylých postav tam moc není, ale autorka je má pěkně napsané, k příběhu mi seděly a většina byla sympatická. Postavy se mi líbily, nijak mě nerozčilovaly, což bylo fajn.

Já jsem z této knížky nadšená už jenom kvůli tomu, že jsem ji zvládla přečíst! :D Ale jinak se mi četla neuvěřitelně dobře, příběh má moc pěkný, postavy sympatické a ten klišé konec můžu autorce i odpustit. Bavila jsem se u té knížky, vážně jo. Strašně těžce se mi dávala pryč, chtěla jsem ji mít přečtenou co nejdříve a to se mi občas nestává ani u knih v češtině.
Takže, tahle knížka se rozhodně pro dívky – hlavně pokud máte rády romantické a oddechové knížky. Nedokážu si představit, že by tahle knížka mohla kluky bavit, takže jim to ani nebudu vnucovat. Ale holkám ji rozhodně doporučuji. A ani se nemusíte moc bát té angličtiny, pokud máte aspoň určitou slovní zásobu. Knížku jsem zvládla přečíst i já, tak to snad zvládnete též. Já osobně se už teď těším, až si od Kelly Oram přečtu něco dalšího. :)

10/10

- Zdroj obrázků: zde, zde a zde