Recenze: Barmy a světla ramp [RV]

Originální název: Barmy in Wonderland
Přeložil: Ivan Vávra
Počet stran, vazba: 176 stran, hardback
Nakladatelství: Vyšehrad, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,78/5 (100 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (tvorba Adolfa Borna se mi vždycky líbila :))

Barmy, vlastním jménem Cyril Fotheringay-Phipps, nepatří mezi ty nejdůmyslnější lidi, ale v jádru je to dobrý člověk. Je to už pár let, co mu věštkyně vyložila budoucnost, že prodělá dlouhou cestu, pozná krásnou dívku a do jeho života zasáhne tajemný cizinec. Dlouhou cestu již vykonal – však se z Londýna přestěhoval do Ameriky, kde skončil jako hotelový recepční. Když už si začíná zoufat, že se věštba nevyplní, přichází zpráva, že po svém příbuzném z New Yorku zdědil nějaké peníze. Barmy se proto do New Yorku vydá. Jelikož si jeho okolí myslí, že zdědil miliony, je Barmy zatažen do divadelní branže. Vlivem toho poznává i tu krásnou dívku. Že by se na Barmyho konečně usmálo štěstí?

Sir Pelham Grenville Wodehouse byl britský humoristický autor. Narodil se v roce 1881 a zemřel v roce 1975. A i přestože je již po smrti, jeho díla jsou pro svůj humor stále velmi populární. Za svůj život napsal více než devadesát knih, stal se spoluautorem dvaceti filmových scénářů a asi třiceti her a muzikálů. Po absolvování školy pracoval jako úředník v bance, později se více začal zaměřovat na novinařinu. Žil v Anglii, ve Francii a posléze i v USA, kde i nakonec získal americké občanství. Těsně před svou smrtí byl povýšen do šlechtického stavu.

Moc mě překvapilo, jak lehce se mi tahle knížka četla. Celou dobu z ní doslova sálá humor, během čtení jsem se pořád musela usmívat. Nejsem si úplně jistá koho mi to stylem psaní připomínalo, ale určitě jednoho autora s povinné četby. No... Možná trochu Jane Austenovou? I když tohle bylo podané z mužského pohledu a bylo tu méně romantiky. Ale autor si zachovával stejně lehký styl, díky kterému mě kniha bavila. Vážně úsměvné čtení, tak akorát na odreagování.

Zápletku má tato knížka celkem snadnou, ale já osobně se za to nezlobím. Tady nejsou složitosti potřeba. I tak mě kniha velmi bavila, líbilo se mi sledovat, jak Barmy postupně přichází trochu k rozumu a prostě tak nějak dospívá. V knize moc velkých zvratů není, snad až na jeden, který se nachází na konci a který byl trochu překvapivý. Ale jinak je tahle kniha spíše o postavách a vtipných situacích, do kterých se dostávají.

Všechno tak hezky polehoučku plyne, i když autor občas poskočí o pár dní dopředu, aby se trochu pohnul v ději. Tyhle skoky mi vyhovovaly, aspoň se nikdo nikde nezdržoval. Kniha není nijak napínavá, jak jsem už psala, velké zvraty tu nemůžete čekat. Ale zase se v knize nenachází hluchá místa, která by mohla čtenáře nudit.

Celý příběh se odehrává v Americe, někdy ve čtyřicátých létech minulého století.  Moc se mi líbilo, jak hezky autor podal to, jak se lidi v té době chovali, jak se oblékali, jak uvažovali. Je zajímavé tuhle dobu poznat i z knihy, nejenom z filmů. Autorovy popisy krásně dokreslovaly atmosféru, což se mi moc líbilo.

Barmy je tak trochu ťulpas. Ale milý ťulpas, který dokáže použít i rozum, když se mu chce, takže byl ve finále docela snesitelný. A prostě jsem se nad ním musela pořád usmívat. Barmy je ten typ, který se nechá prakticky do všeho přemluvit, obzvlášť když si myslím, že to dělá pro přátele – Barmy je totiž zkrátka velký dobrák. Ke konci knihy už se trochu poučí, to se mi pak líbil trochu více.

Větší roli pak v knize mají Mervyn Potter a Dinty Mooreová. Mervyn Potter je hollywoodský herec a podle toho se i chová. Občas si rád přihne a jak zvládl pokroutit pravdu, to jsem až žasla. Naprosto všechno dokázal obrátit ve svůj prospěch, v tom měl talent. Mervyn taky stál za dosti zábavnými scénami, ale občas mě trochu rozčiloval – právě tím překrucováním pravdy.
Dinty, ta se mi líbila od začátku do konce. To bylo rozumné děvče, k Barmymu se mi hezky hodila. Barmy měl štěstí, že ji nakonec poznal.
Celkově jsou postavy vesměs sympatické a postavené tak, aby příběhu dodávaly na vtipnosti.

Už podle anotace na mě kniha působila sympatickým a humorným dojmem. Nakonec jsem opravdu dostala velice úsměvnou knížku, u které jsem si krásně odpočinula a jednoduše se pobavila. Zápletka je sice velice lehká, ale ke knížce sedí. Postavy jsou vesměs sympatické a do příběhu dosazené dobře. Autorův styl psaní mě také velmi zaujal a rozhodně se podívám po dalších jeho knížkách, protože se myslím, že by mě mohly bavit.
Knihu doporučuji převážně těm, kdo rádi humorné romány a nevadí jim něco zasazené do čtyřicátých let dvacátého století. Také pokud hledáte něco lehkého, u čeho se odreagujete, mohlo by být tohle pro vás to pravé.

8/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému obchodu Knihcentrum.

- Knihu Barmy a světla ramp si můžete objednat na stránkách knihkupectví