Recenze: Prokleté město [RV]

Originální název: Cryer's Cross
Přeložila: Romana Bičíková
Počet stran, vazba: 216 stran, paperback
Nakladatelství: Fragment, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,74/5 (5 341 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (mně osobně se dost líbí! :))

Cryer's Cross je docela obyčejné městečko, kde se každý zná s každým a kde se nikdy nic zvláštního neděje. Jenže pak zmizí prvačka Tiffany Quinnová, což zasáhne všechny obyvatele. I přes rozsáhlé pátrání se Tiffany nepodaří najít, proto lidem z městečka nezbývá nic jiného, než hledání vzdát a pokusit se na tuhle nešťastnou událost zapomenout. I Kendall Fletcherová se o to snaží. Jenže přestože Tiffany příliš neznala, nedokáže na ni přestat myslet, musí se zabývat tím, co se jí stalo – její porucha jí nedovoluje to nechat být. A pak městečkem otřese druhá tragédie. Zmizí další student. A tentokrát se Kendall začnou dít už vážně divné věci.

Lisa McMann se narodila ve státě Michigan, v USA, i když v současné době žije v Arizoně se svým manželem a dvěma dětmi. Spisovatelkou chtěla být již od své 4. třídy a nakonec se jí to také povedlo. Na svém kontě má jak jednotlivé romány, tak i knižní série. Mezi její nejznámější knížky patří asi ty ze série Lovkyně snů (u nás vydalo nakladatelství Fragment). V současné době pak pracuje na svých sériích Unwanteds a Visions.

Od Lisy McMann jsem už četla první díl ze série Lovkyně snů, takže jsem zhruba věděla, co mám asi čekat. Takže něco docela osobitého a zase trochu jiného. A Prokleté město určitě osobité je. Moc autorů, od nichž knihy čtu, jako Lisa nepíše. Lisa vypráví v přítomném čase z pohledu vypravěče, takže tu knížku nevypráví žádná z postav. Stejně jako v Lovkyni snů jsou i zde spíše kratší věty, i když né tak krátké a strohé jako v té Lovkyni. Plus je na začátku každé kapitoly pár vět označených jako MY. A občas právě kvůli těm pár větám mi naskočila husí kůže a díky tomu bylo vyprávění poněkud zajímavější.
Jinak se kniha celkově čte docela dobře, snadno a rychle. Rozhodně nejde o žádné náročné čtení.

Vše začíná právě pátráním po zmizelé Tiffany. V následující kapitole se posuneme o několik měsíců dopředu a čtenář je seznamován s Kendall, jejími zájmy, její rodinou a také s celým městečkem, kde žije. Moc zajímavého se nestane, dokud nedojde na druhé zmizení. Pak se knížka rozbíhá poněkud více a také se toho více děje. I když pořád jde spíše o Kendall a její psychické rozpoložení, než o něco akčního. Ale mě tenhle vývoj událostí bavilo sledovat. Ke konci byla knížka docela dost dobrá, ale konečné vysvětlení mě úplně nenadchlo.

První půlka knížky se mi zdála trochu slabší než ta druhá. Druhá půlka má zajímavější vývoj a trochu větší spád. I když opravdu nečekejte nic akčního. Knížka se odehrává ve strašidelném duchu a pokud budete mít to správné rozpoložení, tu správnou atmosféru, mohlo by to na vás působit docela dobře. Já osobně jsem včera během čtení večer neměla úplně nejlepší pocit. Avšak opravdu tu jde spíše o tu psychiku, řekla bych. Konec je slušný, docela ke knize sedí. Kniha by vás snad neměla stihnout nudit, na to se čte dost rychle.

Autorka se na prostředí moc nesoustředí, příliš velký význam mu nedává. Jí v knize jde spíše o postavy a o příběh. I když je fakt, že se snaží vykreslit prostředí toho tajemna. Což jí, pokud knihu čtete k večeru, docela jde. Ale pokud knihu čtete přes den, moc to na vás asi nezapůsobí.

Kendall byla postavou docela zajímavou, i když hlavně díky své obsedantně kompulzivní poruše. Tím se odlišovala nejen od všech postav v knize, ale odlišuje se tím i od postav z YA knih obecně. Já tedy zatím o hrdince s takovou poruchou ještě nečetla. A přitom díky té poruše mi přišla Kendall sympatická a prostě jiná. Sedla mi i charakterem. Proti Kendall vůbec nic nemám.
Naopak mě příliš nebral Jacián (vážně by mě zajímalo, kam autorka na ta klučičí jména chodí...), který tu působí jako mužský hrdina. Autorka se ho sice snažila vykreslit jako drsňáka, který je vlastně ve skutečnosti velký dobrák, ale nezvládla to podat dostatečně dobře, aby mě nějak zaujal. Takže se pro mě z Jaciána stal další hrdina, kterých je mnoho.

V knize vystupuje ještě několik postav, i když mají trochu méně prostoru. Ale vesměs to jsou prostě obyčejní lidé, kteří většinou nijak nevyčnívají a svým charakterem neoslní.

Od knížky jsem prakticky nic nečekala, takže to ve finále beru jako takové fajn čtení. Knížka se mi totiž četla dobře, rychle a nemusela jsem u ní tolik přemýšlet. Nápad sice nemá špatný, ale konečné vysvětlení mě tolik nenadchlo. Kendall není špatná postava, i když autorka si nejvíce vyhrála právě s ní, ostatní postavy tak pěkně vytvořené nejsou. Nicméně to této knížce zas tolik nevadí, řekla bych, i když zamrzet to může. Celkově je to prostě taková jednohubka, která si jistě najde své čtenáře.
Pokud vám sedla Lovkyně snů, je dost možné, že vám sedna i tato knížka a bude se vám líbit. Ale i pokud vám Lovkyně snů nesedla, stejně vám doporučuji se na Prokleté město podívat, vážně je docela fajn. Avšak nečekejte žádný horor, tak strašidelná ta knížka není. :)

7/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Fragment.
Zdroj obrázků: www.deviantart.com (zde, zde a zde)