Recenze: Skrytá [RV]

Přeložila: Naďa Funioková
Série: Avena
Počet stran, vazba: 288 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,46/5 (190 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (ta je moc pěkná! :))

Ebony byla vždycky jiná. Na první pohled se od ostatních odlišuje díky svým fialovým očím. Ale Ebony je i velice silná, běhá rychleji než ostatní, má lepší zrak a sluch. A pak se v klubu setká s jedním chlapcem – s Jordanem. Během tohoto setkání se mezi nimi vytvoří zvláštní pouto, to ví Ebony jistě. Toto setkání také spustí lavinu dalších událostí, které Ebony navždy změní její život.

Marianne Curley se narodila 20. května roku 1959 v Windsoru, v Austrálii. Byla nejmladší ze čtyř dětí. Už v osmi letech objevila svoji lásku ke knížkám, která se jí držela i nadále. Po škole se stala stenografkou, i když téhle práce po pěti letech nechala, protože se vdala a chtěla založit rodinu. Nakonec se stala matkou tří dětí, v současné době je už i babičkou. Poté, co začaly chodit děti do školy, začala pracovat na splnění svého snu stát se spisovatelkou. Jejím prvním románem se stala kniha Dávná kletba (vyšlo u nakladatelství Jota), i když mnohem více ji proslavila její trilogie Strážci času (vyšlo u nakladatelství Jota). Právě teď pak pracuje na své nové knižní sérii o andělech.

Styl psaní je to, co musím na této knížce pochválit. Kniha je napsaná hezky, přišlo mi na knize patrné, že autorka už za sebou pár knih má. Jednotlivé kapitoly se mi četly poměrně dobře, lehce a hlavně rychle – jejich krátkost byla výhodou. Čtenář se také dočká střídání vyprávěčů – Ebony se střídá s Jordanem. Mně osobně se mnohem lépe četl Jordanův pohled, více mě jeho vyprávění bavilo, přišlo mi lepší než vyprávění Ebony.

Upřímně se přiznám, že po dějové stránce jsem čekala něco trochu jiného, ale co se dát dělat. Samotný příběh mě bohužel příliš neoslovil, přišel mi docela tuctový a neoriginální. Holt mám už podobných příběhů načteno více. A přitom tahle knížka měla poměrně velký potenciál, jen ho autorka dostatečně nevyužila. I když je možné, že si to všechno nechává pro další díly.
Většinu času se v knize hlavně mluví, celé mi to přišlo spíše o vztazích a o postavách. To by mi nevadilo, už jsem četla povídací knížky, které mě bavily, ale zrovna tato to nebyla. Ty konverzace mi totiž často přišly umělé, strojené, jakoby dodané násilím. A někdy až příliš dramatické, což působilo nepřirozeně. Vezměte si samotné setkání Jordana a Ebony – ona do něj vrazí takovou silou, až odletí a tvrdě narazí do zdi. A nikomu to nepřipadá tak divné. Hm... To tedy bylo setkání.

V knize se toho celkově moc nestane a děj prostě tak nějak klidně plyne. Nachází se tu jen pár zajímavějších epizodek. Až po straně 200 se začne dít něco víc, začne být kniha trošku akčnější. Dokonce dojde i na nějaký ten boj. Ale to nemůže vyvážit ten fakt, že zbytek knihy se toho zas tolik neděje.

Navíc je knížka většinou až bolestně předvídatelná. Já osobně jsem se nedočkala žádného překvapení, většina věcí mi došla mnohem dříve než postavám (kolikrát už na začátku knihy, i když oni se do dozvěděli až na konci, ehm...). Plus mi občas přišlo, jako by autorka vynechala nějakou větu či odstavec, protože občas tam byly takové zvláštní nelogické zkraty.

To je to, co autorce rozhodně pochválím. Moc se mi líbilo, jaké anděly si autorka vytvořila. Líbilo se mi to rozdělení na jednotlivé dimenze, kde v jedné je nebe, ve druhé peklo a v dalších dvou andělské říše. S tím jsem se u andělských knih ještě moc nesetkala. A i ty temný tvory, kteří v knize vystupují, autorce moc chválím. Možná bych ocenila, kdybych se toho o andělech a věcích okolo nich dozvěděla kousek více, ale stejně je tohle ta nejlepší věc na knize.

Bohužel musím konstatovat, že postavy se autorce moc nevyvedly. Aspoň mně osobně příliš nesedly. Většinou jde o nemastné, neslané postavy, které příliš nezaujmou a v tom množství postav z dalších YA knih se snadno ztratí. Dle mého názoru je autorka mohla propracovat lépe.

První tu máme Ebony. Ta mi prostě vůbec nesedla. Ona si sama o sobě myslí, že je zvláštní, ale když jí pak někdo řekne, že opravdu jiná je, tak mu najednou nevěří a bere ho za blázna. Trochu nelogické, ne? Také je to jedna z těch hrdinek s komplexem sebeobětování, i když zrovna jí to vůbec nevěřím. Ebony mi celou knížku akorát lezla na nervy, přišla mi hrozně nereálná a nemožná.
Jordan je sice postava se spoustou klišé (matka po smrti, otec ve vězení, vyrůstá v pěstounské péči a smůla se mu stále lepí na paty), ale sedl mi mnohem více než Ebony. Většinou byl docela normální, i když ke konci mi už taky trochu brnkal na nervy.
Pak bych tu asi měla zmínit ještě Thanea, anděla, který je samozřejmě naprosto božsky krásný a má spoustu dalších kladných vlastností. On je ten velký hrdina. A další prvek do milostného trojúhelníku. I když... možná do čtyřúhelníku! Thane by potřeboval ještě kousek více propracovat, aby byl zajímavější.
V knížce vystupuje ještě prince Luca, to je vlastně hlavní záporák. A za sebe říkám, že jeho by mělo být v knize víc! Působí sice jako psychopat, ale mohlo to s ním dopadnout hůř.
Taková nejnormálnější mi přišla Amber, kamarádka Ebony. No dobře, občas moc ochranářská, ale jinak fajn. Amber tedy neměla tolik prostoru, proto se možná nemohla tolik projevit, ale svou obyčejností byla naprosto snesitelná.

Já od téhle knížky čekala něco jiného, než co jsem nakonec dostala. A bohužel jsem trochu zklamaná. Od paní Curley jsem ještě žádnou knihu nečetla, tak nemám s čím srovnávat, ale Skrytá mohla být lepší. Autorka psát umí a ten svět, který si vytvořila, se mi vážně moc líbí, je znát, že má pěknou fantazii. Jen příběh by to pro příště chtělo lepší a trochu bych zapracovala na postavách. Mně osobně kniha prostě nesedla, asi už vážně začínám být na něco podobného stará, patrně už nejsem ta cílová věková kategorie.
Nicméně si myslím, že své čtenáře si knížka najde. Hlavně mezi mladšími čtenářkami by mohla knížka zabodovat, obzvlášť pokud mají rády knihy s andělskou tématikou. Těmto čtenářkám knihu doporučuji. Je dost možné, že z takového Thanea budete mnohem nadšenější než já!

5/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Jota.
Knihu si můžete (brzy) objednat na stránkách nakladatelství.