Recenze: Démon a zloděj

Přeložil: Richard Podaný
Série: Demonata
Počet stran, vazba: 240 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2011
Hodnocení na GoodReads: 4,13/5 (6 144 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5

Pecka Fleck už od narození vidí světla, která nikdo jiný nevidí. Neví, proč je vidí jen on či k čemu slouží, ale ostatní ho kvůli tomu považují za podivína. Pecka je kvůli tomu osamělý, ale nějak přežívá. Zvrat v jeho životě nastane, když zmizí i se svým bratrem Artem neznámo kam a po svém návratu si nepamatuje, co se stalo. Poté se společně s rodiči odstěhuje do Paskinstonu, kde prožije klidný rok. Jenže pak je napadne démon. A ten démon unese Peckova bratra Arta. Pecka chce svého bratra získat zpátky, zachránit ho a tak mu nezbývá nic jiného, než se vydat do světa Demonaty, kde na něj nečeká nic dobrého.

Skutečné jméno Darrena Shana je Darren O´Shaughnessy. Darren je velice populární irský autor známý hlavně přes své hororově zaměřené příběhy. Než se začal věnovat románům, psal spíše povídky. Svou první knihu vydal v roce 2000, od té doby vydal desítky dalších knih. Mezi nejznámější patří knihy ze série Demonata, z trilogie Město či ze ságy o Darrenu Shanovi.

Se stylem Darrena Shana jsem se seznámila už u prvního dílu, takže jsem věděla, co zhruba mám čekat. Darren Shan má poměrně osobitý styl psaní, který mi dost sedl. Shan se s ničím nepáře, nic zbytečně neprotahuje, což je vážně fajn (spousta autorů v dnešní době totiž dělá přesný opak...). Darren se nebrání tomu být nechutný – bez sebemenších problémů popisuje roztrhaná těla, lítající střeva a potoky krve, takže se na to připravte.

Po příběhové stránce se mi tento díl líbil asi o kousek více než ten první. Zápletka mi přišla o něco zajímavější, i když její rozuzlení nebylo tolik překvapivé – už nějakou tu kapitolu dopředu mě napadlo, jak by knížka mohla dopadnout. Avšak jinak byl příběh vážně dobrý, hezky promyšlený a kniha mě bavila. A dost se mi líbilo, že byla kniha dějově zasazena do doby před prvním dílem, to mě při čtení i upřímně překvapilo.

Taky to pěkně ubíhá, děj se zbytečně nezdržuje a nezasekává. Knížka je poměrně dost akční, pokud si dobře vzpomínám, je rozhodně akčnější než první díl – více se tu bojuje. Mně osobně nejvíce bavily jedny z posledních kapitol – ty se mi zdály nejlepší. Nicméně celkově byla kniha velice dobrá, moc dobře a rychle se mi četla.

Tentokrát se dozvídáme nové a zajímavé informace o Demonatě. Zjišťujeme, že autor má svůj svět velmi dobře promyšlený – dokonce lépe, než se po prvním díle zdálo. Také objevujeme nové a nové démony. A nejen to! Dozvídáme se nové informace o mágech, jak to vlastně v tomto světě je s magií, co jsou zač lovci démonů. To se mi dost líbilo. Je vidět, že autor má skvělou fantazii a vše vymyšlené hezky do detailů.

Autor se ve zvláštní jménech opravdu vyžívá – i v tomto dílech jsme se jich dočkali. Třeba jméno takového Beranaba si stále nepamatuji a pořád ho komolím. Nebo takový Pecka – sice je to zkratka pro Percivala, ale on ani ten Percival není tak typickým jménem.

Stále se nemůžu rozhodnout, jestli se mi líbil víc Pecka nebo Grubbs. Oba jsou docela odlišní a na každém se mi líbilo něco jiného. I když Pecka je ještě zvláštnější než Grubbs, to je pravda. Avšak zase jde o úplně jinou hlavní postavu, než na jaké je člověk zvyklý v dnešních knihách pro mládež.

Vystupují zde postavy nové, ale i některé, které čtenář už zná. Z těch nových mě nejvíce zaujal Beranabus, o kterém se toho čtenář zase tolik nedozví, ale o to zajímavější je. Někomu se může zdát jako necitelný a občas krutý, ale autor si na něm docela pohrál a já jsem moc zvědavá, jestli se objeví ještě v dalších knihách.
Ze starých známých tu máme Dervishe, strýčka Grubbse. Jeho přítomnost mě překvapila, ale dost potěšila. Hlavně se tu setkáváme s Dervishem, který je o pár let mladší než ten z prvního dílu, a tudíž je trochu jiný. Čtenář ho pozná o něco lépe.
Velice fajn byl i třeba Žralok či Lord Lítost, na kterého v knize také dojde. Asi jsem divná, ale tuhle postavu mám dost ráda – zatím se mi zdá nejpropracovanější ze všech.

První díl mě mile překvapil, na ten druhý jsem se tedy poměrně těšila. Sice jsem si myslela, že se bude pokračovat v příběhu Grubbse, ale ani změna hlavní postavy mi nevadila a přečíst se Peckův příběh bylo fajn. Jsem hodně zvědavá, jestli se o Peckovi a jeho osudu dozvíme v následujících knihách něco dalšího – docela bych to totiž uvítala. Tak uvidíme.
Na knize se mi tedy líbil hlavně styl psaní, postavy a prostředí. Příběh byl také pěkný, jen rozuzlení ne tak překvapivé. A pořád si myslím, že autor si to nejlepší nechává na později, tudíž si i já to nejlepší hodnocení nechám až na další díly. Zatím jsem měla z knihy podobné pocity jako u dílu prvního, ale na pokračování se velmi těším.

8/10

Zdroj obrázků: www.deviantart.com (zde, zde a zde)
Přečtete si recenzi i na první díl.