Recenze: Krásná katastrofa

Přeložila: Jana Pecnerová
Série: Beautiful (bohužel netuším, jestli to má oficiální český ekvivalent)
Počet stran, vazba: 376 stránek, hardback
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,24/5 (158 356 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (ale jo, zajímavá ^^)

Abby Abernathyová odešla na univerzitu daleko od domova s úmyslem zapomenout na svou minulost a vyhnout se jakýmkoliv problémům. Jenže pak ji její nejlepší kamarádka America s přítelem Shepleym vezmou na jeden z nelegálních zápasů, ve kterém zápasí Travis Maddox. To je poprvé, co se spolu Abby a Travis setkají. Travis Maddox je známý sukničkář, po kterém touží každá dívka, až na Abby. A to k ní Travise hrozně přitahuje. Nakonec mezi nimi dojde k sázce, jež Abby prohraje. Proto se Abby musí na měsíc k Travisovi přestěhovat a žít s ním. A tím se spustí události, které oba dva ženou do záhuby.

Jamie McGuire pochází z Oklahomy, kde i stále žije. Je jednou z těch autorů, kterým přineslo obrovskou slávu publikování knih ve formě e-booku a Jamie měla i to štěstí, že její knihy nakonec vyšly i v papírové podobě. Na svém kontě má sérii Providence (v blízké době se dočká slovenského překladu), avšak mnohem více fanoušků si získala díky své knize Krásná katastrofa, což je vlastně i jedna z prvních knih z dnes už velice populárního žánru New Adult. Autorka vydala i knihu Walking Disaster – jde o převyprávění příběhu z pohledu Travise. A na příští rok chystá první díl ze série Maddox Brothers.

Takhle knížka je napsaná naprosto... normálně. Průměrně. Nic výjimečného to v tomto směru není. Avšak naštěstí se kniha nečte špatně, naopak - ubíhá to poměrně rychle, hlavně díky tomu, jak nekomplikovaně to je napsané. Jen mě mrzelo, že občas některé scény (například některý ze zápasů) autorka odbyla hrozně krátce, přestože by bylo lepší, kdyby se více rozepsala. Na druhou stranu by občas bylo moudřejší, kdyby některé části trochu proškrtala.
Ohledně překladu – bohužel musím konstatovat, že vážně za moc nestojí. Je tu spousta překlepů a jiných chybek, které občas dost praští do očí. Škoda, že si s tím nějaký korektor nedal více práce.

Upřímně se přiznám, že jsem tak trochu čekala, že po příběhové stránce bude knížka výrazně lepší. Věděla jsem, že jde o romantický příběh, a to by mi vůbec nevadilo, ale v téhle knize mi to tolik nesedlo. Občas mi to přišlo jako příliš velké drama, některé scény jsou hrozně přestřelené a poměrně nereálné. Jsou tu sice i scény, které jsou milé a bavilo mě je číst, jenže těch, nad kterými jsem musela mhouřit oči, je tu bohužel více. Přišlo mi, že místy se jednotlivé situace opakují, jen jsou trochu poupravené.

Knížka jinak plyne docela dobře, i když první půlka se mi zdá zdařilejší než druhá. Pokud zvládnete nad dějem přimhouřit oči, uteče vám Katastrofa dost rychle, ani se nenadějete a budete u konce, řekla bych.

To pro tuhle knížku není vůbec důležité, v knize jde spíše o postavy a jejich vztahy. Autorka většinou ani moc nepopisuje místa, kde se děj odehrává. Prostředí je tu prostě irelevantní – důležité pro čtenáře je patrně jen fakt, že vše probíhá na vysoké škole, nic víc.

Postavy by mohly být propracovanější. Není jich tam tolik není, proto si myslím, že si s nimi autorka mohla dát více záležet. Nejsou to charaktery s velkou hloubkou, přestože se autorka snaží jim dát nějakou složitou či tragickou minulost, ve finále mi nepřijde, že by se autorka nějak věnovala faktu, jak je uběhlé události ovlivnily. A třeba taková minulost Abby mi vážně přijde na hraně a autorce jsem ji moc nežrala.

Jinak co se týče Abby a Travise – oba jsou tak trochu šílenci. Hlavně Travis je pěkný magor, opravdu. Takový neuvěřitelně majetnický parchant, občas mě jeho chování až děsilo a já být na místě Abby, tak dávno beru nohy na ramena. Travis mě nenadchnul tolik jako jiné možná ano. Nicméně některé scény byly roztomilé a já se nad nimi musela připitoměle usmívat, to klidně přiznám.

Jinak jsem si mnohem více oblíbila pár America a Shepley. Ti dva na mě působili mnohem přirozeněji a měla jsem je vážně radši než Abby a Travise, škoda, že neměli občas trochu více prostoru.

Já jsem se na tu knížku i těšila, vážně jo. Sice mi bylo řečeno, ať ji raději čtu v angličtině, ale nakonec jsem se pustila do češtiny – moje chyba, proto nebudu ten překlad už nijak řešit a jen vás na něj snad upozorním, tak. I když mě to mrzí, kniha pro mě bohužel nakonec byla zklamáním – hlavně po příběhové stránce jsem čekala něco trochu lepšího. Ve finále jsem dostala často dost přestřelené rádoby drama, jež mi nesedlo. Postavy také mohly být povedenější. Z mého pohledu byla tahle knížka dosti průměrná, nic zvláštního. Ale také šlo o docela fajn oddechovou četbu, kterou vám i ráda doporučím. Avšak radši si přečtete originál, než ten český překlad.

6/10