Recenze: V temnotě

Přeložila: Anna Janovská
Série: Kal Leandros
Počet stran, vazba: 272 stran, hardback
Nakladatelství: Fantom Print, 2010
Hodnocení na GoodReads: 3,68/5 (6 513 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5

Kal Leandros je člověk jen z části, což mu značně komplikuje život. Matka ho vždy brala za stvůru, které by se ráda zbavila, a s okolím si také nikdy příliš nerozuměl. Jediný člověk v jeho životě, který se o něj vždy staral, je jeho bratr Niko. Poté, co došlo k jeho únosu, za nímž byl jeho tajemný otec, a po jeho návratu zpět, tráví Kal se svým bratrem život na útěku. Jejich aktuálním útočištěm se stal New York, kde se jim nedaří špatně, jenže se vše pokazí, když se opět objeví Kalovi příbuzní s cílem ho získat zpět a už nepustit.

Rob Thurman je americká autorka věnující se žánru urban fantasy. V temnotě je první kniha, která jí vyšla, série o Kalovi pak čítá již osm dílů a devátý se chystá na příští rok. Kromě toho má na svém kontě ještě knihy ze sérií Trickster a The Korsak Brothers. Typické pro její knihy je, že jsou většinou vyprávěné z mužského pohledu. Rob žije v Indianě a je to velká milovnice psů.

Kdybych nevěděla, že pod jménem Rob Thurman se skrývá žena, bývala bych si myslela, že knihu napsal muž – až tak zdařilé to vyprávění z Kalova pohledu je. Za to autorce dávám palec nahoru, protože to se úplně každé spisovatelce nepovede. Díky tomu je vyprávění často vtipné, ale také tu nenajdete zbytečně dlouhé popisy. Akce je popsaná slušně. Na to, že je kniha vlastně autorčinou prvotinou, je napsána dosti dobře.

Tady už to začíná trochu skřípat. Po dějové stránce mě knížka ničím zvlášť nezaujala. Vlastně jsem dobrou půlku knihy nějaký ten děj poměrně marně hledala – jisté náznaky skutečného děje se objevují až na konci knihy. Předtím mi to prostě přišlo, jako by autorka vzala nějaké scény (většinou akční) a jednoduše je splácala dohromady, aniž by moc uvažovala nad tím, jestli to dává smysl. Přišlo mi to zmatené. Těžko říct, jestli tu můžu mluvit o originalitě – v roce vydání to patrně originální a nové bylo, mně to teď přišlo už lehce otřepané.

Začátek byl velice slibný – autorka se hodně zaměřovala na bratry a jejich pošťuchování, takže tam nechyběl vtip a čtivost. To bohužel docela rychle sklouzlo k nudě a nezajímavosti. Až ke konci mě to opět začalo trochu bavit.

Asi bych byla radši, kdyby se autorka trochu víc zaměřila na ten svůj paranormální svět a lépe ho specifikovala, ale budiž. Takhle má celkem dost možností pro další díly. V knize se vyskytují běžné bytosti jako jsou upíři, vlkodlaci, trollové či mágové, avšak je to trochu okořeněné i jinými tvory – já osobně jsem s nimi setkala poprvé až v této knize. Jde tu o takový zajímavý mix bytostí z různých mytologií, pověstí. No, uvidíme, s čím se autorka ukáže v dalším díle – snad tomu dodá trochu pevnější obrysy a nějaká pravidla.

Z postav také neskáču nadšením. Zatím mi nepřišlo, že by šlo charakterem o nějak zvlášť propracované postavy, vlastně bych je mohla označit i za lehce stereotypní. Příliš nestojí za zapamatování, já si teď z knihy vzpomenu na zhruba tři postavy, což je docela smutné.

Máme tu dvě hlavní postavy – bratry Kala a Nika. Kal v zásadě nebyl tak špatný – docela sympaťák, jen neměl příliš prostoru na to se pořádně projevit. Kal má jistý potenciál, jednou bych ho asi možná mohla mít i ráda. Ti dva dohromady jsou zábavná dvojka. Avšak Niko mi přišel příliš perfektní. Všechno umí, všechno zná a vždy má všechno po ruce. Pokud jsem pochopila správně, všechny věci má poschovávané ve svém kabátě, ale to tam musí mít tolik krámů, že to musí být neskutečně těžké. Samotného Nika ráda moc nemám, autorka měla ubrat na dokonalosti.

Nejsympatičtější z vedlejších postav mi přišel Robin – ten byl pro mě i nejzajímavější. Doufám, že se vyskytne i v pokračování, protože jeho příběh a následný vývoj mě zajímá.

Od této knížky jsem nic nečekala. Pustila jsem se do ní, protože mi ji před nějakou dobou doporučila známá, že prý je to fajn urbanka. Nebylo to tak hrozné, ale stoprocentně jsem četla lepší. Avšak příjemná změna byla v mužských hrdinech a mužském pohledu vyprávění. Napsané to je dobře, škoda jen, že po příběhové stránce to výrazněji pokulhává. I když si na druhou stranu říkám, že jde o první knihu autorky a první díl z několikadílné série, takže se autorka mohla zlepšit. Proto se na pokračování asi zkusím mrknout.
Knihu doporučím těm, kteří chtějí urbanku s mužskými hrdiny, a pokud z těch urbanek nemáte tolik načteno, mohlo by se vám to líbit více než mně. :)

6/10