Recenze: Drak jeho veličenstva

Přeložila: Petra Kůsová
Série: Temeraire
Počet stran, vazba: 278 stran, hardback
Nakladatelství: Argo, Triton, 2007
Hodnocení na GoodReads: 4,05/5 (24 268 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (ten drak je krásný ^^)

Will Laurence je kapitán lodě z anglického námořnictva, který je se svým životem vcelku spokojený. Jenže pak jeho posádka zajme francouzskou fregatu a tím se jim do ruky dostane cenný náklad – nevylíhlé dračí vejce. Bohužel brzy zjistí, že vejce se vylíhne dříve než se dostanou na pevninu, takže musí drakovi sehnat letce, do čehož se nikdo moc nehrne – život letce je osamělý život. Ovšem vylíhnutý drak má svůj vlastní rozum, vybraného člena posádky odmítne a místo něho se nechá osedlat Laurencem. Laurencovi nezbývá nic jiného než si starost o draka vzít na svá bedra a tak začíná jeho nový život letce.

Naomi Novik se narodila v New Yorku roku 1973. Vyrůstala na polských pohádkách a na Tolkienovi. Studovala anglickou literaturu na Brown University a absolvovala na Columbia University z počítačových věd. Podílela se i na vývoji jedné počítačové hry, než se dala na psaní. Její první kniha Drak jeho veličenstva, ve které využívá svou lásku k Napoleonské éře a románům od Jane Austenové, vyšla v roce 2006 a byla přeložena do dvaceti tří jazyků. Ze série Temeraire naposled vyšel díl osmý.

Tahle knížka je napsaná opravdu velice dobře. Skoro z každé věty je skutečně cítit, že autorka má ráda romány od Jane Austenové a stylem vyprávění se u ní inspirovala. Hlavně co se týče smýšlení hlavního hrdiny, jeho mluvení a gentlemanského chování je to jako by jste četli některý z románů od Austenové. Z čehož jsem já osobně naprosto nadšená – zbožňuji Pýchu a předsudek a další knihy, takže pro mě to bylo opravdu to pravé. Navíc to krásně přidává na atmosféře a lépe se můžete vžít do té doby napoleonských válek, ve které se kniha odehrává. Autorka se tak umě odlišuje od podobných knih současné literatury.

Po příběhové stránce jde spíše o takový úvod, ovšem neznamená to, že by kniha snad měla být méně kvalitní. Vlastně jde o zdařilý úvodní díl. Zpočátku jde hlavně o to, jak se Laurence sbližuje se svým drakem Temerairem, navzájem si na sebe zvykají. Laurence se také smiřuje s faktem, že už nikdy nepovede život, po kterém toužil. Sledovat ten vztah, který se tvoří mezi letcem a jeho drakem, bylo vskutku zajímavé a autorka to pojala dosti dobře. Naštěstí v knize nechybí ani nějaké to drama a trocha akce.

Knížka má celkem rychlý rozběh – přece jenom nač se zdržovat. I když pak na to jde autorka tak pomaloučku, polehoučku, než se nakonec dostane k těm zajímavějším pasážím. Dějově obsáhlejší je spíše druhá polovina knihy. Nejakčnější je pak konec, který vážně stojí za to!

Mám ráda historii. Takže zasazení knihy do doby napoleonských válek mi přijde jako úžasný nápad. Autorka přebírá pár podstatných faktů, ale jinak si tu historii upravuje tak trochu po svém. A tím se dostávám k drakům.
Draci v této knize jsou jedni z těch hodně povedených a pěkně promyšlených. Autorka v průběhu knihy představuje čtenáři různé typy draků a také hlavně jejich využití v letectvu. Draci v této knize jsou nesmírně inteligentní tvorové, občas chytřejší i než lidé (záleží na druhu), umí také mluvit. Nicméně jsou taktéž docela citliví a podle mě je poměrně těžké si alespoň jednoho neoblíbit. Zkrátka a dobře mohu říci, že autorka má tento prvek knihy zpracovaný šikovně a já ji za to chválím. Nápad se zapojením draků do války je vážně skvělý!

Naomi Novik postavami zbytečně neplýtvá, takže těch důležitějších je jen pár. I když nejvýraznějšími se stávají právě Will Laurence a drak Temeraire. Ty čtenář pozná snad nejlépe a také je na nich nejvíce znát, že autorka vytvořila postavy s jistou hloubkou, postavy s charakterem.
Will Laurence je typický gentleman. To je poznat už z prvních stránek. Je to muž zvyknutý na nějaké vychování, proto bylo zajímavé sledovat, co mu přijde pobuřující a jak se s tím vyrovnává. Je to dobrý muž, se smyslem pro povinnost, i když občas se až moc drží pravidel.
Temeraire je ten nejskvělejší drak, o jakém jsem kdy četla. On sám je dosti velká osobnost a dle mého názoru je těžké si ho alespoň trochu neoblíbit. Laurencovi je oddaný, stejně jako on němu. Je inteligentní, má zajímavé názory. A přestože se občas choval poněkud hloupě, stejně jde o úžasného draka.
Postavy v knize jsou sice většinou mužského pohlaví, ale i pár žen se tu najde. Novik si se všemi postavami podle mě poradila dobře a nějak jí nemám co vytknout.

Drak jeho veličenstva byla pro mou osobu vskutku ideální knížka. Novik krásně zkombinovala dohromady reálnou historii s prvky fantasy. Někdo by si mohl myslet, že něco podobného dohromady nemůže fungovat, ale opak je pravdou – funguje to naprosto skvěle. Jak jsem už dříve párkrát zmiňovala, je podle mě tahle kniha skvělým mišmašem knih od Jane Austenové s trilogií Leviatan od Scotta Westerfelda, takže pokud se vám líbí tyto knihy, patrně se vám bude líbit i příběh Laurence s Temerairem. Avšak i jestliže hledáte něco nového, mohlo by tohle být pro vás to pravé. Já sama se už velice těším na další díly.

8,5/10