Recenze: Monument 14

Přeložila: Zuzana Ľalíková
Série: Monument 14
Počet stran, vazba: 296 stran, hardback
Nakladatelství: Baronet, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,84/5 (5 321 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (mně osobně se líbí :))

Pro všechny to měl být normální den, stejný jako každý jiný. Jenže pak se něco hrozně pokazilo. Z nebe začaly padat kroupy nezměrných velikostí, které ničily vše. Skupina dětí si při průtrži zachránila život, když se jim podařilo dostat se do nedalekého supermarketu. Krupobití bylo nedlouho poté následováno obrovským zemětřesením. A aby toho nebylo málo, do vzduchu unikne nebezpečná chemická látka, jež nepříznivě působí na lidi. Studentům tak nezbývá nic jiného než se v supermarketu zabarikádovat a čekat na záchranu.

Emmy Laybourne se narodila ve městě Somerville, v New Jersey. V současné době pak žije na předměstí New Yorku ve společnosti svého manžela a svých dvou dětí. Povoláním je učitelka, spisovatelka a dokonce i herečka, i když zatím ztvárnila jen menší role. Má vystudovanou scenáristiku, takže si zkusila i psaní scénáře, čímž vlastně i začala svou spisovatelskou kariéru. Monument 14 je autorčina prvotina a zároveň první díl z plánované trilogie.

Netuším, jak moc tuto knihu ovlivnil překlad (který je dle mého názoru vskutku dobrý), avšak šlo o knížku velice čtivou. To jsem vlastně ani moc nečekala. Jenže já jsem si ke knize sedla a až po nějakých sto stránkách jsem se od ní odtrhla s tím, že bych měla jít spát. Autorku chválím i za dosti reálné popisy – neměla jsem problém uvěřit, že by se někde někdy mohlo něco podobného stát.
Celá kniha je pak vyprávěna z pohledu mladíka Deana.

Na rovinu vám říkám, že tato kniha je plná klišé. Spousta věcí z knihy se už udála v nějakém jiném filmu, seriálu či knize. O originálnosti by se tu opravdu dalo polemizovat. Katastrofický scénář vážně není nijak jedinečný, ale naštěstí poměrně dobře zpracovaný, tudíž bych nad tím snad mohla lehce přimhouřit oči. Takže budiž, po té příběhové stránce to bylo docela dobré. Plusové body autorce přidávám za fakt, že si jako hlavní hrdiny vybrala děti a dospívající, aspoň tím je to trochu jiné.

Knížka není nijak uspěchaná a vlastně ani nijak akční, i když to mně osobně příliš nevadilo, vzhledem k tomu, jak rychle se to četlo. Nejvíc akce si autorka nechala na konec – to je i celkem logické, řekla bych. Vzhledem k otevřenému konci příběhu jsem hodně zvědavá na druhý díl – autorka mě zvládla nalákat, proto i to chválím.

Příběh se odehrává nějakých deset let do budoucnosti, i když to je v knize zmíněno pouze jednou. Ohledně budoucího světa toho moc nezjistíte – snad jen, že všichni na všechno používají tablety a všude mají připojení na internet. Sama nepředpokládám, že by se za deset let svět nějak razantně změnil, proto mi ani nevadilo, že se autorka současnému světu příliš nevěnuje, ono to pro děj opravdu nebylo moc důležité, alespoň zatím.

Postavy můžeme rozdělit na dospívající a na menší děti. Menší děti mají poněkud méně prostoru, ale to mi opět přijde logické. U dětí jsem měla problém s tím, že jsem neměla žádný přehled ohledně jejich věku - občas mi totiž přišlo, že se chovají neúměrně svému věku, avšak s jistotou to prohlásit nemůžu.
S dospívajícími to je složitější. Postavy jednoduše nemají dostatek prostoru, aby se projevil jejich charakter, takže občas působí docela nepropracovaně. Někdy mi to vadilo, jindy mi na tom nezáleželo. Postavy nejsou silnou stránkou této knížky. I když je pravda, že autorka každé postavě určila jisté vlastnosti a těch se po celou dobu držela. Takže šprt byl stále šprt a namyšlený frajírek zůstal frajírkem, jop.

Už dlouho jsem nemohla najít nějakou knihu, do které bych se začetla, která by si zvládla udržet mou pozornost až do konce a ke které bych se s nadšením a nedočkavostí vracela. Takže jsem byla opravdu ráda, že mě Monument 14 tak bavil. Celkově jde sice o lepší průměr, než o nadprůměr, ale přesto je to kniha zajímavá, u které se těším na pokračování. To by mělo být vyprávěno ze dvou pohledů, tak uvidíme, jak se s tím autorka popasuje. A snad i více zapracuje na postavách, to by bylo fajn.
Monument 14 vám tedy doporučuju. Kniha to není špatná. Vlastně si myslím, že má šanci si najít nějaké ty fanoušky.

7/10