Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Učeň lovce duchů

Autor: Joseph Delaney
Originální název: The Spook's Apprentice
Přeložila: Lucie Paulová
Série: Kroniky Wardstone
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 192 stran, hardback
Nakladatelství: Deus, 2008
Hodnocení na GoodReads: 4,00/5 (13 992 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (není to špatné :))

Něco málo k ději
Thomas Ward je sedmým synem sedmého syna, tudíž ideálním kandidátem na učně lovce duchů. A jelikož už je dost starý, aby se něčím učněm stal a začal se připravovat na svůj dospělý život, domluví mu otec zkušební dobu u lovce duchů. Thomas z toho není příliš nadšený – lidé se lovce duchů bojí a straní se mu, tudíž má lovec poněkud osamělý život. Nicméně Thomasova maminka chce, aby Thomas s lovce duchů odešel, takže tak učiní. Thomase tak čeká spousta učení a hlavně první velká zkouška v podobě zákeřné čarodějnice.

Autor a styl psaní
Joseph Delaney býval učitelem angličtiny, než odešel do důchodu. Je otcem tří dětí a také dědečkem devíti vnoučat. V současné době žije v Lancashire, ve Velké Británii. Mnoho míst z této oblasti byla inspirací pro jeho vlastní knihy. Celá série o lovci duchů je založena na místních strašidelných legendách a povídkách. Série právě teď čítá dvanáct dílů a třináctý by měl vyjít letos v prosinci. V češtině bylo prozatím vydáno pět dílů. Podle této série se i připravuje film, který ponese název The Seventh Son.

Knížka se mi četla velice, velice dobře. Opravdu to rychle ubíhalo a bylo to napsáno skutečně čtivě. Tak hezky vyvážené popisy s dialogy. Nechyběla ani akce, která byla popsána dosti dobře. Autor působí hodně vypsaně, přestože je tohle vlastně jeho první kniha – ty zkušenosti učitele tu jsou znát. A i když je hlavním vypravěčem Tom, kniha není vyprávěna nijak dětsky, takže toho se bát nemusíte.

Příběh, průběh děje
I po příběhové stránce se mi to líbilo. A moc. Autor se už na začátku nijak nezdržuje a rovnou se pustí do příběhu. A tak to je i po zbytek knihy – co není vyloženě důležité pro příběh a jeho další vývoj, to autor vynechává. Patrně i proto se mu daří na necelých dvou set stránkách rozvinout příběh, který má hlavu a patu. Pro mladší děti je to tak akorát, nicméně ani starší neurazí. Příběh je zajímavý, nápaditý a v několika aspektech i rozhodně nový.

Nepamatuji si, že bych se u nějaké části nudila – naopak všechno krásně ubíhá. Nechybí tu akčnější momenty, ale ani ty strašidelnější či humorné. Dokonce je tu i pár zvratů, které mě upřímně překvapily. V tomhle směru si na knihu nemůžu stěžovat.

Prostředí
Určitě zde ještě není představeno vše, avšak to, co autor již poodhalil, se mi velice zamlouvá. Už jenom v této knize se čtenář seznámí se strašidly, zbloudilými dušemi nebo čarodějnicemi. U každého stvoření má autor nějaké nové prvky a také nápaditá dělení. Třeba strašidla vypadají hodně zajímavě a autor je tu využívá mnohem více, než bych si myslela, že to jde. Čarodějky jsou rozdělené poněkud pohádkověji, což je sice úsměvné, nicméně jinak jsou mnohem děsivější, než by člověk čekal. Vypadá to, že autor má vše dobře promyšlené a já se jen těším na další díly.
Celý příběh se pak odehrává v Anglii, i když doba není nijak jasně vyhrazena. Ale žádná moderní doba to nebude, já osobně jsem to brala jako nějaký středověk. Zasazení do reálného místa pro mě bylo překvapením – čekala jsem spíše nějakou neurčitou zemi. Avšak nic proti tomu nemám.

Postavy
Postav v knize příliš není – v zásadě jen Tom, jeho rodina, lovec duchů, mladá Alice a s ní pár dalších čarodějnic. Ono by na víc postav v knize snad ani nebyl prostor, takhle to bylo tak akorát.
Nejlépe poznáme Toma, vzhledem k tomu, že jde o vypravěče. Tom není špatný chlapec, vlastně jsem si ho i celkem oblíbila. Musí se toho ještě hodně naučit, to je pravda, avšak srdce má na pravém místě, řekla bych.
Z Tomovi rodiny jasně vyčnívá jeho maminka. V knize je pěkně popsán ten vřelý vztah mezi nimi, právě Tomova maminka ho hodně ovlivňuje. Sama je opředena množstvím tajemství a jen těžko říct, kdy se některá z nich dozvíme.
Lovec duchů – pan Gregory je takový typický mentor a učitel. V prvním díle ho zatím čtenář poznává pouze povrchově, mně se ale už teď docela zamlouvá. Zatím jen tak polehoučku Toma vede, tak uvidíme, jak to s ním bude dál.
Na závěr tu máme Alici. To je velice rozporuplná postava. Tak trochu jsem čekala, že se nakonec stane dobračkou – naštěstí se tak nestalo. Alice je na hranici černé a bíle a vy nikdy nevíte, na jakou stranu se zrovna přikloní. To se mi hodně líbilo. Nemám ráda vyloženě dobrácké postavy, občas ani ty vyloženě zlé, ty černobílé mám nejradši, jop.

Pocity, dojmy, hodnocení
Líbilo se mi to, vážně jo. Je to sice kniha pro děti, ale i tak mě opravdu bavila. Navíc to byla krásně oddechová četba. Nijak komplikovaná, ale dostatečně inteligentní, aby si dokázala udržet moji pozornost. Hezký příběh, zajímavé prostředí a docela povedené postavy. Četba mi i hezky ubíhala. Jsem moc ráda, že jsem se do knihy pustila a celkem se těším na další díl.
Pokud máte mladší sourozence, kteří mají rádi fantasy knihy či knihy s nadpřirozenem, rozhodně vám pro ně tuto knihu doporučuju. Nicméně líbit by se mohla i starším, obzvlášť jestliže to budou brát jako jednoduše dětskou knihu.

Konečné hodnocení:
8/10


Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde, zde a zde

Komentáře

  1. Jee, konečně někdo, kdo to taky zná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo, teď už to taky znám. :) I když nebýt toho, že se podle té série začal natáčet film, asi bych ji vůbec neobjevila. :D A to by určitě byla škoda. Moc se těším na ty další díly. :)

      Vymazat
  2. "Postav v knize příliš není – v zásadě jen Tom, jeho rodina, lovec duchů, mladá Alice a s ní pár dalších čarodějnic..."
    :D Víš, to není zas tak málo. :D
    Zní to lákavě, ale já jsem MG asi už vážně odrostla. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jó, ono to takhle zní, že jich je hodně, ale většinu knihy tam stejně vystupuje hlavně ten Tom s Alicí, no. :D Sem tam se mihne ta jeho maminka či lovec duchů, když mu musí předat nějaká ta moudra. Tak. :D :)
      To mě to MG pořád dosti baví a zrovna teď jsem na něj vážně měla chuť. :D Navíc to jsou krátké knížky, takže se rychle čtou, nó. ^^ :D

      Vymazat
    2. krátké knížky, které se rychle čtou... :D Na tohle mám urbanky. :D

      Vymazat
    3. Jasně, chápu. :D Ale ty knížky pro děti jsou přece jenom ještě o trochu méně náročné. :D

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.