Recenze: Artemis Fowl

Přeložila: Veronika Volhejnová
Série: Artemis Fowl
Počet stran, vazba: 235 stran, hardback
Nakladatelství: Albatros, 2002
Hodnocení na GoodReads: 3,77/5 (210 360 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5 (není špatná :))

Artemis Fowl je geniální zločinec, i když by to od něj nikdo nečekal – je mu totiž teprve dvanáct let! Ale i tak by dokázal převézt leckterého dospělého. Fowlovi se už po generace živí zločinem, proto jim nikdy nechyběly finance, jenže se zmizením Artemisova otce se jim přestalo dařit. Artemis je rozhodnut získat majetek své rodiny zpět a to velmi netradičním způsobem. Věří v existenci Národa – nadpřirozených bytostí jako jsou skřítci. Tato domněnka se mu i potvrdí. V následném sledu událostí se Artemisovi povede unést důstojnici LEPReko Myrtu Krátkou, což vede ke střetu s Národem.

Eoin Colfer je irský autor narozený roku 1965 ve městě Wexford. O psaní se zajímal už na prvním stupni, kdy psal napínavé příběhy o Vikingech – inspiraci získal na hodinách dějepisu. Studoval na univerzitě v Dublinu a následně ve svém rodném městě pracoval jako učitel na základní škole. První kniha mu vyšla v roce 1998, jmenovala se Benny and Omar a byla založena na jeho zkušenostech z pobytu v Tunisku. První kniha o Artemisi Fowlovi vyšla v roce 2001 a díky jejímu úspěchu mohl přestat s učením a začít se plně věnovat psaní.

Celá kniha je vyprávěna z pohledu třetí osoby – konkrétně z pohledu psychologů Národa, kteří Artemise zkoumají. Proto vyprávění občas obsahuje různé poznámky, jež lehce předbíhají v ději, sem tam naráží i na děj dalších knih. Kniha je psaná velmi čtivě, autor se nezdržuje složitými popisy, akce je popsaná dosti slušně a dialogů je tu též tak akorát. Mně osobně se knížka četla skutečně dobře a rychle.

Ze začátku jsem byla z knihy mírně rozpačitá a bála jsem se, co se z příběhu vyklube. Nakonec jsem byla opravdu příjemně překvapena. Příběh je originální, má hlavu a patu a krásně odsýpá. Nic tu není uměle natahováno. Vždycky je vše pěkně vysvětleno, aby čtenář nebyl zmaten. Kupodivu je zde i několik akčních scén, u kterých jsem byla i celkem napnutá a zvědavá, jak dopadnou. Já osobně dávám za příběh palec nahoru – autor má všechno pěkně zmáknuté, já si tudíž nemůžu nijak stěžovat.

Vše tedy pěkně ubíhá, příběh se nijak nezadrhává a opravdu nehrozí, že byste se mohli začít nudit. Děj není předvídatelný, zvraty jsou překvapivé nebo aspoň s překvapivým výsledkem. Pan Colfer ve mně dokázal vzbudit údiv, za což ho chválím.

Než jsem se do knihy pustila, vůbec jsem nevěděla co čekat. Proto jsem byla dosti překvapená, když došlo na první zmíňku o skřítcích a Národě obecně. Ovšem jak jsem četla dál, ukázalo se, že autor má svůj svět skvěle promyšlený, hezky do podrobna.
Národ tvoří různí elfové, skřítci, permoníci, trollové a další podobné bytosti. Národ v současné době žije pod zemí, kde se schovává před lidmi. Na povrch smí jen se zvláštním povolením a nesmí dovolit, aby je spatřili lidé. Když náhodou vyvedou nějakou neplechu, je tu LEPReko – útvar, který dává napáchané škody do pořádku. Proto lidé do dnes neví o existenci Národa. Tyto bytosti mají jinak velice rozvinutou techniku, mají magické schopnosti a další věci, které je převyšují nad lidmi.
Sama si myslím, že autor v tomto díle představil jen zlomek ze svého světa, a proto se velice těším na díly další, kde se toho snad dozvím ještě více.

Artemis Fowl je sice geniální zločinec, ale zároveň i malý kluk. Na to autor naštěstí nezapomíná a i když se často Artemis chová spíše jako dospělý, jsou tu i chvilky, kdy jednoduše poznáte, že je pořád dítětem. Místy působí jako záporák, ale dle mého názoru to je vlastně dobrý chlapec. Artemise jsem si oblíbila, držela jsem mu palce a už se jen těším na další příběh o jeho osobě.

Mezi další důležitější postavy patří Butler, což je Artemisův sluha/bodyguard. Jeho hlavní vlastností je patrně věrnost – Artemise chrání za každou cenu a také mu vždy věří. Díky němu bylo v knize dost té akce – bylo logické, že autor si na akční scény zvolil dospělého člověka, místo aby z Artemise dělal bojového guru. Mně se to tak líbilo, ano.
Pak je tu ještě Myrta Krátká, unesená elfka. Oblíbit si Myrtu vskutku nebylo těžké. Čtenář ji pozná ještě před jejím únosem, kdy zjistí, že má srdce na pravém místě, i když se jí tak trochu lepí smůla na paty. Na další vývoj Myrty jsem velmi zvědavá.

Celkově jsem s postavami spokojená. Přestože jde o knihu určenou spíše pro děti, postavy nejsou nijak ploché a ani stereotypní. V této knize jsem sice nezaznamenala jejich nějaký rozvoj, nicméně stále jde teprve o první díl, tudíž předpokládám, že jejich vývoj bude zaznamenán v dílech dalších.

Velmi mě mrzí, že jsem se ke knize nedostala už před pár lety, to bych ji zaručeně milovala. Avšak i teď se mi moc líbila. Příběh byl povedený, originální a dobře promyšlený. Kniha je i zdařile napsaná, ten nadpřirozený svět je také nový a postavy též nejsou špatné. Knížka mě mile překvapila, nečekala jsem, že mě bude tolik bavit. Rozhodně mám v plánu si přečíst další díly, na které se i těším. Snad se k nim dostanu brzy.
Já osobně vám knihu doporučuji. Je sice řazená spíše mezi dětské knížky, ale to neznamená, že by si ji nemohl přečíst i někdo starší. Pokud máte mladší sourozence s oblibou dobrodružných knížek, určitě mu příběh o Artemisovi podstrčte – je tu vysoká šance, že si knihu oblíbí.

8,5/10