Recenze: Čarodějka stínů

Přeložila: Zuzana Ľalíková
Série: Alex Craftová
Počet stran, vazba: 300 stran, hardback
Nakladatelství: Baronet, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,00/5 (12 175 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (není špatná :))

Alex Craftová je soukromá vyšetřovatelka a stínová čarodějka v jedné osobě. Díky svým schopnostem dokáže ze záhrobí povolávat stíny zemřelých lidí, kteří jsou schopni odpovídat na pokládané otázky. Alex občas vypomáhá i policii, ovšem případ, do kterého se tentokrát zaplete, je mnohem nebezpečnější než ty předchozí. Nic jí neusnadňuje ani nepříjemný detektiv z oddělení vražd Falin Andrews, se kterým je posléze nucena spolupracovat. Pokud Alex za včas případ nevyřeší, možná by ji to mohlo stát i život.

Kalayna Price je americká autorka narozena v roce 1982 ve městě Columbia v Jižní Karolíně, kde i vystudovala na tamní univerzitě v oboru studiové tvorby a malby. Na svém kontě má již dvě série – sérii Haven o Kitě Nekai a sérii o Alex Craftové. Její knížky se dočkaly překladu a vydání v několika světových jazycích. Svou inspiraci získává ze svého okolí, ze studia starodávných mytologií a četby klasického folkloru.

Celá kniha je vyprávěna z pohledu hlavní hrdinky Alex a Alex je dosti příjemná vypravěčka, takže mně osobně se kniha četla skvěle. Žádné zbytečně zdlouhavé popisy tu nejsou, naopak je tu vysoké množství dialogů, díky kterým celá kniha krásně odsýpá. Alex mívá místy humorné a trefné poznámky, takže jsem měla často na tváři úsměv. Kniha byla vskutku čtivá, čemuž bylo i díky povedenému překladu, takže se kniha opravdu četla jedna báseň.

Nečetla jsem anotaci, takže jsem nevěděla, o co má v knize jít, i když vzhledem k tomu, že jde o urbanku, čekala jsem nějaké to vyšetřování. To jsem i dostala. Naštěstí to bylo vyšetřování zajímavé, které mělo hlavu a patu. Poměrně dlouho jsem vůbec netušila, jak se to dál vyvine – za to palec nahoru. Autorce se podařilo mě překvapit, také pobavit a nechybí i nějaká ta romantická linka, která příběh hezky zpestřila. Prostě jsem od toho nic nečekala a dostala jsem hodně slušně postavený příběh. Teď se jedině těším na druhý díl.

Nejvíc akce jsem se dočkala na konci, kdy vlastně došlo i ke konečnému rozuzlení. Ovšem ani v průběhu celé knihy nechybí nějaký ten zvrat či událost, která by děj posunula dál. Opravdu jsem se nenudila, takže z mé strany spokojenost.

Autorka svůj svět postavila hlavně na fae a bytostech jim podobných. Já osobně mám fae ráda, baví mě, když se v nějaké knize objeví. Dost se mi líbilo, že autorka zachovává pravidla o fae, která znám i z jiných knih – převážně z Mercy Thompsonové. Není to tedy sice příliš originální, ale s tím já problém nemám, vzhledem k tomu, že si s tím autorka poradila dobře. Nechybí tu ani magie a ta už originální je. Avšak nejvíce se toho dozvíme o stínové magii, kterou vládne Alex, o magii obecně toho tolik není. Snad příště. Jinak bylo na knize znát, že v tomto směru si to autorka dobře promyslela a že má zajímavou fantazii. Ten nápad s povoláváními stínů je totiž vážně dobrý.

Když mi v nějaké urbance nesednou postavy, je to špatné. Je tu pak vysoká šance, že se mi nebude líbit ani zbytek knihy. Tato naštěstí není ten případ. Postavy se mi naopak líbily a k příběhu mi hezky seděly. Možná jsou lehce stereotypní, avšak to dokážu i odpustit, vzhledem k tomu, že s nimi autorka uměla pracovat.

Alex Craftová se mi moc líbila. Na první pohled je totiž dosti obyčejná – není nijak zvlášť drzá, sarkastická, přehnaně sebevědomá, není ani ten typ hrdinky, která druhým nakopává zadky. Spíš je taková mírnější, snaží se na sebe moc neupozorňovat. Prostě normální čarodějka. Pro mě to byla docela změna, která se mi líbila. Ovšem nemyslete si, že je Alex nějaká padavka, to vůbec ne.
Dvě další takové výraznější postavy jsou mužského pohlaví. První tu je detektiv Falin Andrews, ten je samozřejmě velice přitažlivý, ze začátku dosti protivný a rozhodně tajemný. Scény s ním a s Alex dohromady mě vážně bavily, takže se jen těším, co s ním bude v druhém dílu.
A pak je tu sběratel duší Death, Smrt. Vážně oceňuji, že v češtině bylo v tomto případě ponecháno oslovení Death, tak nějak mi to více sedí. Death sice v knize nemá tolik prostoru, ale bylo ho dost, abych si ho stihla oblíbit.
Jinak tu čichám, čichám milostný trojúhelník. V prvním díle sice není, avšak nedivila bych se, kdyby k němu v následujících dílech došlo. Nicméně pokud to autorka pojme dobře, možná mi to ani vadit nebude.

Čarodějka stínů je má první kniha v novém roce a za sebe si myslím, že jsem nový rok začala dobře. Kniha pro mě byla milý překvapením, líbila se mi mnohem více, než jsem čekala. Příběh byl fajn, svět této knihy také není špatný, postavy se mi líbily a napsané to je dobře a čtivě. U knihy jsem se bavila a četla jsem ji s chutí. Prostě urbanka, jak má z mého pohledu být. Rozhodně se těším na druhý díl.
Knihu doporučuji hlavně milovníkům urban fantasy. A možná i fanouškům série o Mercy Thompsonové, v pár věcech mi to přišlo podobné, třeba se vám zalíbí i příběh o Alex Craftové.

8/10

Zdroj obrázků: zdezde, zde a zde