Recenze: Enderova hra

Přeložil: František Nešpor
Série: Enderova sága
Počet stran, vazba: 256 stran, hardback
Nakladatelství: Laser Books, 2008
Hodnocení na GoodReads: 4,28/5 (544 154 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5

Ender Wiggin je takzvaný Třetí, dítě, které bylo povoleno nad určený limit dvou dětí. Ender je také geniální malý chlapec, který je přijat na Bitevní školu, kde jsou zdokonalovány jeho schopnosti. Ender ve škole postupuje závratnou rychlostí, kvůli čemuž má spoustu nepřátel, avšak i pár věrných přátel si zde nalezne. Na Endera je vyvíjen vysoký tlak – je jedinou lidskou nadějí v nadcházejícím boji s termiťany, s mimozemskou rasou, jež Zemi už jednou napadla, a která ji také téměř porazila. Je Ender opravdu ten vhodný kandidát na vojenského vůdce? Dokáže Zemi zachránit?

Orson Scott Card je americký autor narozený v roce 1951 ve státě Washington, USA. Vyrůstal v Kalifornii, Arizoně a v Utahu. V současné době pak žije společně se svou manželkou v Severní Karolíně. Card je nejznámější svým sci-fi románem Enderova hra a romány, jež na tuto knihu navazují či jsou zasazeny do stejného světa. Avšak napsal i knihy z jiného žánru, kupříkladu kniha Zakletá, kterou u nás v roce 2013 vydalo nakladatelství CooBoo. Podle knihy Enderova hra byl také v roce 2013 natočen stejnojmenný film.

Kniha je napsaná bezpochyby skvěle. Autor je výborný vypravěč, to mu opravdu nemohu upřít. Jeho popis akce je skvělý, to samé se týká popisu budoucího světa. Autor do knihy dokázal zakomponovat množství zajímavých myšlenek, nad kterými jsem opravdu musela přemýšlet. Kniha je velice čtivá. Jen jsem měla menší problém se smýšlením postav, ale to souvisí spíše s postavami samotnými, než se stylem psaní, ano.

Nevzpomínám si, že bych někdy četla čistokrevné sci-fi. Teď už mám jedno za sebou, tudíž mohu případně porovnávat. A pan Card nasadil laťku hodně vysoko – po příběhové stránce je kniha naprosto skvělá. Vše se postupně krásně rozvíjí, vše má svůj smysl. Nic tu není kvůli tomu, aby to vyplnilo díry v ději. Rovnoměrně je tu rozložena akce s částmi, které jsou zaměřené na samotného Endera či na jeho sourozence. Autor má příběh promyšlený pořádně do detailů. A ten příběh je prostě skvělý.

Už od začátku je kniha zajímavá, alespoň pro mě byla. I když s přibývajícími kapitoly je kniha lepší a lepší. Samotný konec je fenomenální. Autorovi se povedlo mě opravdu šokovat, za což tedy klobouk dolů. Po příběhové stránce jsem s knihou vážně velmi, velmi spokojená.

Když uvážím, že tato knihy byla poprvé vydána v roce 1985, tak skutečně musím zírat nad celým prostředím knihy. Také ho musím pochválit, je na něm totiž znát, že autor opravdu přemýšlel nad možnou budoucností našeho světa. Svět v knize je postaven skvěle, bez nějakých nelogičností.
Líbila se mi i ta Bitevní škola a její způsob výuky. Ten je sice poněkud drastický, avšak určitě účinný. Líbilo se mi, že děti jsou vzdělávány hrou a soutěží. A ten nápad s různými armádami, které proti sobě bojují, je též dosti dobrý.
Abych to tedy nějak shrnula, i s autorovým světem jsem velice spokojená.

Postavy jsou bohužel to, co bych knize vytkla, co mi úplně nesedlo. Jako velice rušivý fakt jsem brala jejich nízký věk. Chápu, ty děti jsou geniální, ale i tak nevěřím, že by šestileté dítě smýšlelo takovým způsobem, jaký je popsán v této knize. Prostě to není normální. Tohle mi hodně vadilo. Autor sice na konci tak trochu podá vysvětlení, proč jsou postavy tak mladé, avšak to nic nemění na faktu, že mi to při čtení vadilo.
Ovšem když se mi od toho povedlo oprostit, podařilo se mi představovat si ty postavy starší a hned to bylo lepší. To jsem pak dokázala ocenit, jak dobré postavy to autor napsal. Hlavně co se Endera týče. Bylo fascinující sledovat jeho psychologický vývoj, málo která kniha pro mladší čtenáře se tím dnes zabývá. Ender je hodně silný charakter, dokázala jsem s ním silně soucítit.
To samé se týká i jeho sourozenců Petera a Valentine. Spolu s Enderem určitě patří mezi nejvýraznější postavy knihy. Opět sice nevěřím, že by děti v tak nízkém věku dělaly to, co oni, ale budiž.
V knize je spousta dalších postav, avšak není jim dáno tolik prostoru jako právě sourozencům Wigginovým, proto se tu o nich nebudu nijak zvlášť rozepisovat, stačí snad říct jen to, že i oni jsou napsáni dobře.

Do knihy jsem se pustila hlavně kvůli tomu, že podle ní vznikl film, který bych ráda viděla. Jenže já nerada nejdřív koukám na film a poté čtu knihu, proto jsem to udělala v tom správném pořadí. A jsem za to ráda. Kniha byla totiž naprosto skvělá a jen těžko říct, nakolik se jí přiblíží samotný film. Čtení jsem si opravdu užila a hlavně o to jde, ne? Až na ten menší problém s postavami opravdu nemám knize co vytknout. A rozhodně vám ji doporučuji k přečtení, přestože jste o autorovi třeba slyšeli špatné věci. Nepřišlo mi, že by jeho názory nějak výrazně knihu ovlivnily, nebo to alespoň nebylo do očí bijící. Já sama jsem teď zvědavá na to filmové zpracování.

9/10

Zdroj obálky: zde