Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Fangirl

Autor: Rainbow Rowell
Počet stran, vazba: 433 stran, e-book
Nakladatelství: St. Martin's Press, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,22/5 (27 571 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (já osobně ji absolutně zbožňuji!)

Něco málo k ději
Cath právě nastupuje do prvního ročníku na vysoké škole, což pro ni znamená mnoho změn. Nejen, že je nucena pobývat v neznámém prostředí, ale musí i na koleji žít s naprostým cizincem, přestože její sestra - dvojče chodí na stejnou školu. Wren totiž chce poznat nové přátele, proto se rozhodla porušit tradici, že bude vše dělat s Cath. Cath tento fakt špatně snáší, zvláště i proto, že je to introvertka výrazně žijící psaním fanfikce na všemi oblíbenou sérii o Simonovi Snowovi. Pro Cath tak začíná rok podstatných změn, kdy se bude snažit lépe poznat i samu sebe.

Autorka a styl psaní
Rainbow Rowell pochází z města Omaha, stát Nebraska, USA, kde i do dnes společně se svým manželem a dvěma syny žije. Ve svých románech se zaměřila na fiktivní příběhy ze života. Její prvotinou je kniha Attachments, která vyšla v roce 2011 a hlavní postavy ztvární dospělí. Ovšem velkou popularitu mezi čtenáři si získaly až její dvě nadcházející knihy o teenagerech – Eleanor & Park a Fangirl. Eleanor & Park dokonce vyhrálo GoodReads Choice Awards 2013 a také vyjde letos na podzim v českém překladu. V červenci tohoto roku by měla autorce vyjít nová kniha pod názvem Landline.

Rainbow Rowell mi stylem psaní krásně sedla. A rozhodně má u této knihy můj obdiv – ona totiž zvládá psát samotný příběh knihy, avšak zároveň s tím i úryvky ze série Simon Snow a také úryvky z fanfikce na tuto sérii, kterou Cath píše. Navíc je každá věc psaná trochu jinak, takže i stylem psaní poznáte, co je příběh Cath a co úryvek. I když mně osobně se lépe četl příběh o samotné Cath – to bylo psáno hrozně mile, s dávkou humoru a také čtivě. Dialogy má autorka naprosto skvělé a některé pasáže jsou vskutku dobře zapamatovatelné. Prostě palec nahoru.
Pokud někoho zajímá úroveň angličtiny – není to těžké, hlavně když se do toho začtete. Pasáže se Simonem Snowem mají pestřejší slovník, to jsou asi jediné trochu těžší části. I když úplným začátečníkům bych to patrně nedoporučovala.

So why aren't you living with your sister?“
„She wanted to meet new people,“ Cath said.
You make it sound like she broke up with you.“ (Reagan and Cath)

Příběh, průběh děje
Já jsem se do té knížky úplně zamilovala. Z velké části za to sice můžou perfektní postavy, ale ono to bylo i po příběhové stránce naprosto skvělé. Žádné klišé, žádné přehnané drama, žádný milostný trojúhelník. Romantická linka je tu naopak hrozně milá – autorka na to jde krásně pomaloučku, polehoučku. Nikam nespěchá. A funguje jí to dokonale. Z mé strany tedy nadšení. Příběh se ani nevyvíjí nijak předvídatelně – některé zvraty mě i dosti překvapily. V knize je popsán normální život trochu nenormální dívky, který bude možná mnohým z vás připomínat vlastní život.

Autorka nijak netlačí na pilu, takže vše probíhá pěkně rovnoměrným tempem. Žádná hluchá místa jsem nezaregistrovala. Konec je také dosti povedený, přestože velice otevřený – autorka neprozradí, jak to dopadne s Cath ani jak se Simonem Snowem. To mě sice trochu mrzí, avšak na druhou stranu jsem za to moc ráda – každý čtenář si tak může představit svůj vlastní konec.

I've lived with you two for too long,“ he said, sketching a big bowl of Gravioli. „I went to see the new X-men movie with Kelly, and I was convinced the whole time that Professor X and Magneto were in love.“ (Cath's dad)

Prostředí
Ocitáme se na americké vysoké škole, i když to nijak významné není. Mnohem zajímavější je prostředí v sérii Simon Snow – to je tak trochu paralelní série k Harry Potterovi, i když toho autorka v knize také zmiňuje. Pokud jsem to pochopila správně, Simonův svět je modernější než Harryho, ale také v něm je magie. A výraznější roli v něm mají upíři. Celkově se mi ta naznačená série dosti zamlouvala a vůbec by mi nevadilo si někdy přečíst celé knihy.

You're never going to find a guy who's exactly like you – first of all, because that guy never leaves his dorm room...“ (Reagan)

Postavy
Pro mě osobně je Cath prostě perfektní postava. Hlavně díky tomu, kolik toho s ní mám společného. Já osobně jsem sice větší čtenář než spisovatel, ale s lidmi a novým prostředím mám podobný problém jako Cath. Cath je zkrátka netypická hrdinka – je totiž obyčejná, spíše šedá myška. A já si ji zamilovala. Bylo naprosto úžasné sledovat ten její postupný vývoj, to, jak se pomalu otevírala druhým. Určitě jedna z nejlepších knižních postav! (Alespoň pro mě.)
Levi, ach ten Levi. On v přítomnosti Cath – nádhera. Já jsem se prostě do těch dvou zamilovala. Levi je také velice zajímavý a jedinečný charakter. Není to žádný stereotyp – právě naopak. Prostě to je normální, obyčejný kluk. A to na něm bylo úžasné.

Mezi další důležité postavy určitě patří věčně mračící se Reagan, Cathina spolubydlící. Jejich společné konverzace jsou dosti zábavné. A díky Reagan se Cath dostala mezi nové lidi.
A pak je tu ještě rodina Cath – sestra Wren a jejich otec. Jejich otce jsem si velice rychle oblíbila, on je totiž prostě skvělý táta. S chováním Wren jsem sice často nesouhlasila, stejně jako Cath, ale také to byla povedená postava. Tak hezky svá. Čtenář pak mohl dobře srovnat jejich vzájemné rozdíly.

You've read the books?“
„I've seen the movies.“
Cath rolled her eyes so hard, it hurt. (Actually.) (Maybe because she was still on the edge of tears. On the edge, period.) „So you haven't read the books.“
I'm not really a book person.“
That might be the most idiotic thing you've ever said to me.“ (Cath and Levi)

Pocity, dojmy, hodnocení
Přidávám se k té spoustě nadšených čtenářů a řadím Fangirl mezi své oblíbené knížky, stejně tak Rainbow Rowell, od které si rozhodně přečtu její další knížky, řadím mezi své oblíbené autory. Fangirl prostě nemám co vytknout – bavila mě stylem psaní, moc se mi líbil příběh a z postav jsem neskutečně nadšená. Kniha se mi úžasně četla, jakmile jsem měla čas na čtení, zhltla jsem ji téměř za jeden den. Určitě se nedivím, že se Rainbow Rowell stala tak oblíbenou autorkou.
Pokud si tady chcete přečíst něco ze života a toužíte po netypické hrdince a nevtíravé romantické lince, přečtete si Fangirl. A jestliže se neodvažujete na knihu v angličtině, pak si rozhodně počkejte na český překlad Eleanor & Parka, protože jestli to bude aspoň z části tak dobré jako Fangirl, tak se máte na co těšit.

Konečné hodnocení:
10/10


Všechny ukázky jsou použité z knihy Fangirl od Rainbow Rowell vydané nakladatelstvím St. Martin's Press v roce 2013.
Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde, zde a zde

Komentáře

  1. Tuhle knížku si chci moc přečíst. Těším se na vydání Eleanor a Parka. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že si ji jednou opravdu přečteš, je vážně moc milá. :) A na Eleanor & Park se také moc těším. :)

      Vymazat
  2. Tak po téhle knížce pokukuji co vyšla! Zatracené zkouškové! :) Pěkná recenze, určitě si tu knížku přečtu - hned jak dozkouškuju :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak u zkouškového držím palce! :) A knížku si pak pěkně užij, snad se ti bude líbit tolik jako mně. :)

      Vymazat
  3. Také po knížce koukám už hodně dlouho, ale nejspíš si mě přesvědčila, abych si jí ihned objednala! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jakmile budu mít příležitost, tak si ji sama chci určitě pořídil, mrzelo by mě, kdybych tuhle knihu neměla doma v papírové podobě. :) A jestli se ti líbí ty ukázky, je dost možné, že tě zaujme i kniha. Tohle je vlastně jen zlomek citací, které jsem si zapsala nebo zapamatovala. :D Tudíž si ji určitě přečti, vážně stojí za to. :)

      Vymazat
    2. Nakonec jsem si jí vážně objednala, mám ale takový pocit, že jí přelouskám za půl roku :D

      Vymazat
    3. Jé, tak to jsem ráda, to ti schvaluji! :D A třeba ne. Třeba tě to chytne tolik jako mě a dáš to za pár dní. :)

      Vymazat
  4. thats a lovely book. :D
    Jsem ráda, že se ti taky tak líbila. x))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já jsem ráda též! :D A vážně doufám, že se mi tolik budou líbit i další knížky od paní Rowell. :)

      Vymazat
  5. Úplne úžasné napísaná recenzia a súhlasím s každým slovom.:) Som hrozne rada, že sa ti kniha páčila.^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, moc děkuju! Tvé pochvaly si vážně vážím! :) To jsem já ráda též! Opravdu byla skvělá. :)

      Vymazat
  6. skvelá recenzia :D navnadila si ma na knihu a hlavne tým opisom Cath :D vyzerá úžasne :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Cath je perfektní postava! :D A ta knížka je vážně skvělá. Jsem moc ráda, že jsem tě na ni dokázala navnadit a doufám, že se k ní jednou opravdu dostaneš. :)

      Vymazat
  7. Super recenze, od teď si tuhle knížku rozhodně chci přečíst! :D Ten děj vypadá fakt originálně a postava, která není dokonalá? To už se hledá jen obtížně! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Tak to jsem moc ráda! :D Jo, přesně! Postava, která není perfektní, začíná být v knihách dosti výjimečná. A děj je opravdu originální, dle mého názoru nadchne každého knihomola. :)

      Vymazat
  8. Pěkná recenze, Fangirl je jedna z mých neoblíbenějších knih, Cath si mě naprosto získala a já se už snad příští týden konečně pustím do Eleanor and Park, protože jak říkáš, jestli bude tak z poloviny dobrá, tak se možná stane další oblíbenou kniha v mém případě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! :) Cath je prostě skvělá a Fangirl určitě bude patřit mezi nejlepší knihy, které za rok 2014 přečtu! :) Na Eleanor & Parka se vážně těším. Snad se tobě bude ta knížka líbit, jop. :)

      Vymazat
  9. Zní to jako vážně docela fajn a zajímavá knížka. =D Možná bych ji mohla zkusit. I když, můj seznam toho, na co se chystám, je už tak až moc dlouhej... =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fangirl si přečti! :D Tedy, já osobně si myslím, že by se ti líbit mohla. Opravdu je to moc dobrá knížka. A jasně, dlouhý seznam to-read knih naprosto chápu, mám to taky tak. :D :)

      Vymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.