Série: Hraničářův učeň
Díl: 12.
Počet stran, vazba: 456 stran, hardback
Nakladatelství: Egmont, 2014
Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :))

Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.

John Flanagan je populární australský autor narozený v roce 1944. V současné době jeho knihy často obsazují vysoká místa v žebříčcích bestsellerů. Svou spisovatelskou kariéru nastartoval právě sérií Hraničářův učeň, která začala vycházet v roce 2004. V roce 2011 pak navázal na popularitu Hraničářova učně sérií Bratrstvo, ta je zasazena do stejného světa, avšak věnuje se Skandinijcům – z této série vyšly knihy tři a chystají se další. K sérii Hraničářův učeň byla i odkoupená filmová práva a přestože bylo dlouho ticho po pěšině, dle autorových slov by se mělo konečně pracovat na scénáři a film by se měl do kin údajně dostat někdy během roku 2015.

John Flanagan je mně osobně velice známý autor – mám od něho přečtené všechny knihy, které dosud vyšly v češtině. Líbí se mi, jak píše. Jeho knihy jsou čtivé, plné akce a dobrodružství a stejně tak tomu je v tomto díle. Vyprávěno je hlavně z pohledu Willa a mladé Maddie, avšak autor přidává i pár kapitol z pohledu Halta či z pohledu zločince, který ztvární hlavního záporáka knihy. Kniha je vyprávěna ve stejném duchu jako ostatní knihy od pana Flanagana.

Tenhle díl je rozhodně určen věrným fanouškům této série, ti si knihu užijí nejvíce. V průběhu děje je spousta narážek na předchozí knihy, které vyvolají úsměv na tváři a taktéž dost pěkných vzpomínek. První část knihy je dějem velice podobná první knize z této sérii – jde tu totiž o hraničářský výcvik. Naštěstí to není úplně stejné a to hlavně díky Maddie, která dělá své vlastní chyby a sama prochází vývojem. V druhé polovině dojde na pořádnou zápletku s pěkným vyšetřováním. Zápletka je dobrá, zajímavá a s překvapivým rozuzlením. Celkově si kniha po dějově stránce udržuje stejnou úroveň jako v předchozích částech.

Knize nechybí akce a napínavé části. Všechno krásně odsýpá, skoro pořád se něco děje, proto by čtenář neměl mít šanci se začít nudit. Je tu i pár překvapivých zvratů. Čtení je to moc dobré a také vážně rychlé.

Ocitáme se ve fiktivní zemi jménem Araluen, která v mnoha ohledech připomíná středověkou Anglii – máme tu rytíře, šlechtu, královskou rodinu a hlavně královské hraničáře, kteří podléhají jen a jen králi. Jsou to takový strážci zákona, i když o něco zajímavější. Typická je pro ně strakatá pláštěnka, hraničářský kůň a dlouhý luk, ze kterého umí se smrtelnou přesností střílet. A mají spoustu dalších předností. Flanagan má celý svůj svět velice dobře promyšlen, u většiny zemí se totiž inspiroval reálnými středověkými zeměmi. Nicméně to má všechno vymyšlené více než dobře.

V knize nechybí ani mapka, která vám bude nápomocná při orientaci.

Na začátku série se čtenář setkává s patnáctiletým chlapcem, který nemá žádné zkušenosti a pořádně neví, kam patří. V této knize vystupuje jako dospělý muž středního věku, který toho za sebou má více než dost. Will už není stejný jako dřív – nepříznivé události ho poněkud změnily, v mnoha ohledech nyní připomínal svého učitele Halta z prvních dílů. Měl podobné průpovídky, podobné chování, i když na to i sám upozorňuje. Určitě na Willovi autor pěkně ukázal, co s člověkem udělají životní události, jak ho mění. Zestárlý Will není špatný, avšak i přesto se mi občas zastesklo po našem starém známém Willovi z předchozích knih.

Druhou hlavní postavou v knize je Maddie, Willova učeňka. Dávám autorovi palec nahoru za to, že se rozhodl pro vycvičení dívky na hraničářku – sama jsem si vždycky říkala, proč mezi hraničáři nejsou i dívky. Autora také chválím za popis Maddiina postupného vývoje, jak si sama nebo s pomocí Willa uvědomila, že se chová špatně. Maddie jsem si rychle oblíbila, číst o ní mě bavilo. Z Flanaganových dívčích postav si mě Maddie zatím získala asi nejvíce.

Fanoušky celé série jistě potěší, že se v knize aspoň krátce objeví i další postavy, tudíž je čtenář seznámen s jejich osudem a současnou situací. Mně osobně tohle udělalo velkou radost.

Pocity, dojmy hodnocení
Já sama se řadím mezi fanoušky Flanaganových knih, Hraničářův učeň mě doprovází už několik let. Královské hraničářky jsem se z počátku dost bála a moc jsem ji nechtěla číst – vyhovovalo mi, jak autor zakončil své příběhy v knize Ztracené příběhy. Představovala jsem si pro své oblíbené postavy dobrý konec, proto jsem nechtěla číst o utrápeném Willovi. Nakonec jsem ráda, že jsem se do knihy pustila. Autor zde úctyhodně zakončuje příběh o hraničářském učni Willovi, jehož život jsme tak dlouho sledovali. I když si tu nechává otevřená vrátka pro případnou další knihu, vlastně bych se vůbec nedivila, kdyby autor napsal ještě pár příběhů o Maddie, já však zastávám názor, že by to už takto měl nechat být. Konec je totiž naprosto ideální a povedený.
Jestliže jste fanoušci série o Hraničářském učni a váháte, jestli knihu číst, určitě se jí nebojte a pusťte se do ní. Pokud tuto sérii vůbec neznáte, všemi deseti vám ji doporučuji.

8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.