Recenze: Válečná nevěsta [RV]

Autor: Jiří S. Kupka
Počet stran, vazba: 256 stran, paperback
Nakladatelství: ŠULC – ŠVARC, 2014
Hodnocení obálky: 3/5

Bratři Hellerovi by nemohli být odlišnější. Starší Vilém je zodpovědný, vede spořádaný život, stará se o rodinné finance a vždy byl otcův oblíbenec. Robert si oproti němu rád užívá života, baví ho hazard a velice ho zajímají ženy, ovšem dokud se nechtějí vdávat. Rostoucí síla fašismu v Německu před druhou světovou válkou donutila jejich rodinu se přestěhovat do Velké Británie dříve, než bude obsazeno Česko. Ovšem i zde je válka zastihne. Vilém se i přesto seznamuje s pohlednou Češkou – Hanou Hrachovcovou. Prakticky od prvního seznámení má Vilém v plánu si ji vzít. Nicméně Hana se seznamuje i s energetickým Robertem, který ji přitahuje mnohem více než Vilém a bude tedy jen na ní, kterého z bratrů si vybere.

Jiří Svetozar Kupka se narodil v roce 1921 v Praze a za svého života již působil jako redaktor v novinách, filmový dramaturg, dokonce i jako topič v teplárně. Při poslední zmíněné práci si způsobil vážný úraz, nastoupil proto do invalidního důchodu a začal se naplno věnovat psaní. Na svém kontě má už několik knih, z čehož Válečná nevěsta je zatím tou nejnovější.

Byla jsem zvědavá, jak se mi podobná kniha bude číst, trošku jsem se bála toho, že mě to úplně nechytí. Nakonec jsem byla překvapena. Kniha se mi četla velice dobře, autor krásně vykresluje dobu, ve které se příběh odehrává, neměla jsem nejmenší problém se vžít do kůže postav. Jediné, co mi trošku znesnadňovalo čtení, byla četnost německých slovíček či vojenských výrazů, to mně osobně příliš neřekne. Avšak nějaký nadšenec pro podobnou oblast by byl jistě nadšen.

Anotace knihy sice zdůrazňuje hlavně romantickou linku příběhu, přesto po dějové stránce se kniha nejvíce věnuje Robertovi Hellerovi a jeho zapojení do chodu války, o kterém vlastně nikdo neví. Vilémovi s Hankou je věnováno pouze pár kapitol. Ovšem mně osobně to ani nevadilo, příběh o nějaké osudové lásce by mi k této knize neseděl.

Děj nijak nestojí, nezaregistrovala jsem pasáže, které by byly nudné. Nejzajímavější mi přišel konec – ten jsem z části předvídala, z části mě autor překvapil. Jako celek působí příběh dobře.

Zasazení do Velké Británie mi přišla jako dobrá volba. Popis války z pohledu Čecha v Anglii se mi líbil. Také se mi zamlouvalo to zasazení do doby začátku druhé světové války. Na popisu prostředí je znát, že autor ví, o čem mluví – buď to sám některé věci zažil nebo si je alespoň dobře nastudoval. Prostředí tudíž chválím, byla to příjemná změna přečíst si i něco z historie.

Autor má postavy zpracované dobře. Nejvíce prostoru dostal samozřejmě Robert, pak jeho bratr společně s Hankou. Autor se celou knihu drží těch vlastností hrdinů, které jim na začátku určil a to je dobře. Takže přestože se Robert zaslouží o nějaké změny v průběhu války, nestává se z něj nějaký hrdina a člověk se skvělou morálkou, stále zůstává takový rozmazlený floutek.
Vilém je stále čestný a slušně vychovaný muž, i když možná trochu upjatý. Hana je tak trochu snílek a lehce naivní, ale zároveň s tím i šikovná a inteligentní.
S postavami jsem problém neměla, ani jedna z nich mi nevadila. Zajímavým faktem jest také to, že autor v knize využívá i historicky známé osoby.

Knihu jsem si na recenzi vyžádala, protože jsem chtěla zkusit něco nového, něco co příliš nečtu. S knihou jsem byla nakonec dosti spokojená. Bavilo mě ji číst, i když to nebylo tak rychlé čtení, jak bývám zvyklá. Mám ráda dějepis a historii obecně, takže i to období druhé světové války se mi vlastně líbilo. Styl psaní mi byl sympatický, postavy byly napsané také dobře. Kniha se mi tedy celkově líbila.
Doporučila bych ji hlavně čtenářům, které baví období druhé světové války nebo historie obecně. Či pokud máte rádi české autory a nebo chcete zkusit něco nového.

8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.