Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Ve stínu černých ptáků [RV]


Autor: Cat Winters
Originální název: In the Shadow of Blackbirds
Přeložila: Libuše Čižmárová
Počet stran, vazba: 352 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,93/5 (2 708 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (je velice povedená :))

Něco málo k ději
Píše se rok 1918, rok plný smrti. Ve světě zuří první světová válka a spoustu životů stojí i smrtící španělská chřipka. Nikdo není v bezpečí. V tomto roce žije i mladá dívka Mary Shelley Blacková, která je nucena se přestěhovat do San Diega ke své tetě. V San Diegu působí fotograf Julius Emberse, který tvrdí, že dokáže fotit duchy a spousta lidí tomu i věří. Shodou náhod je to bratr Maryina milého Stephena. Julius přemluví Mary, aby se nechala také vyfotit. Na fotce se objevuje Stephen a i když si Mary myslí, že je to nesmysl, krátce na to se dozvídá, že Stephen zemřel ve Francii na frontě. Ze svého zármutku se Mary nechá v bouři zasáhnout bleskem a nakrátko zemře. Když se pak probere zpět ve svém těle, nic není jako dřív – dokáže cítit chuť emocí a v noci ji začne navštěvovat Stephenův duch, prosící o pomoc. Jediná Mary mu ji totiž může poskytnout.

Autorka a styl psaní
Cat Winters se narodila a vyrůstala v jižní Kalifornii, poblíž Disneylandu. Na Kalifornské univerzitě vystudovala drama a angličtinu a nakonec začala pracovat v nakladatelství. V roce 2013 vyšla její první kniha – Ve stínu černých ptáků, za kterou byla nominována na několik cen. Letos na podzim by měla vyjít její druhá kniha – The Cure for Dreaming a na rok 2015 je v plánu kniha The Uninvited, v roce 2015 by měla vyjít i antologie Slasher Girls & Monster Boys, kam Cat také přispěje. V současné době bydlí v Portlandu, ve státě Oregon, společně se svým manželem a dvěma dětmi.

Kdybych nevěděla, že je tohle autorčina první kniha, vůbec by mě to nenapadlo. Celou dobu to bylo velice čtivé. Autorka má popisy zmáknuté na jedničku – opravdu zručně dokáže navodit tu správnou, tajemnou atmosféru. Dokázala ve mně vyvolat napětí a nervozitu ohledně toho, co bude dál a to se mi vždy u knih nestává. Mary Shelley je opravdu příjemná vypravěčka. Stylem psaní mi kniha sedla a já se jen těším, až se dostanu k autorčině další knize.

Příběh, průběh děje
Přiznám se, že jsem dlouho tápala ohledně toho, o čem přesně ta kniha bude. Ono se totiž v první polovině knihy nestane nic, co by vám naznačilo, jakým směrem se to bude ubírat. Až v druhé části se začalo vše pořádně vyjasňovat. A já jsem začala být opravdu napjatá a zvědavá, moc mě zajímalo, jak to celé autorka vymyslela. Musím prohlásit, že se jí povedlo mě překvapit. Některé zvraty jsou velice nečekané. Z příběhu se posléze vyklubala příjemná duchařina.

Kniha je od začátku čtivá, proto jí snad někteří čtenáři odpustí, že není plná akce. Naopak je vše zamotané a nejasné. Avšak Mary začne zavčas postupovat ve svém pátrání a to je pak děj zajímavější a zajímavější. Konec je napínavý a rozuzlení je logické, což je fajn.

Prostředí
Celou dobu z knihy dýchá ta ponurá atmosféra doby, ve které se příběh odehrává. Autorka opravdu věrohodně popisuje chování lidí a také jejich mentalitu v roce 1918. O první světové válce se učí ve škole každý, ale ne vždy se ve škole mluví o španělské chřipce, která v té době řádila a měla na svědomí tolik životů. Díky autorce jsem si uvědomila, jak moc ráda jsem, že jsem v té době nežila.

Postavy
Postavy jsou zpracované dobře, každá má jiný charakter a svou vlastní historii. Mary Shelley je mladá dívka, která je nucena se přestěhovat na nepříliš známé místo ke své jen o deset let starší tetě. Je to děvče zvědavé, spíše technicky zaměřené, ale žije v kruté době, kvůli čemuž dospívá mnohem rychleji, než by děvče v jejím věku mělo. Chová se jako starší, ale v té době to bylo určitě nutností. Mary je postava, kterou jsem měla ráda už od prvních stránek.
Více v knize vystupuje i teta Eva, ke které se Mary nastěhuje. Eva se nejvíc bojí toho, že jedna z nich chytí chřipku a zemře. Proto obě pořád jí cibuli. Vážně, snít tolik cibule jako ony dvě, to bych nezvládla.
Pak tu jsou bratři Embersovi, každý je úplně jiný. Stephen byl hodný a plný života, než odešel do války. Julius není příliš sympatický, já osobně jsem si ho vůbec neoblíbila. Stephena mi bylo líto, ale co se dá dělat.

Pocity, dojmy, hodnocení
Tahle knížka by se těžko řadila ke konkrétnímu žánru – je to historický román, který má prvky nadpřirozena, prvky hororu a vlastně i prvky detektivky. Autorka zvládla tohle všechno šikovně spojit dohromady. Vznikla tak moc příjemná, poctivá duchařina, která má šanci nadchnout spoustu čtenářů. Styl psaní je totiž moc dobrý, příběh je povedený, celá ta atmosféra je skvělá a postavy jsou také dobře napsané. Já osobně jsem s knihou velice spokojená, moc se mi líbila a vám ostatním ji můžu jedině doporučit. Pokud chcete zkusit třeba něco nového, je to to pravé pro vás.
Nesmím zapomenout pochválit i grafické zpracování knihy, které je moc pěkné. V knize se vyskytuje i několik fotek, které tématicky souvisí s dějem. Je vidět, že si nakladatelství dalo na knize opravdu záležet.

Konečné hodnocení:
9/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Jota.
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.
Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

Komentáře

  1. Už se těším až se sama do knížky pustím, snad se mi bude líbit :). Pěkná recenze!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky doufám, že se ti bude líbit. Byla by škoda kdyby ne. :) Děkuji! :)

      Vymazat
  2. Achjo, já si tu knihu asi vážně budu muset koupit, recenze mě na to strašně lákají, ale peněženka ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co si ji třeba zkusit půjčit v knihovně, to by nešlo? :) Přečetla by sis ji a až pak by ses mohlo rozhodnout, jestli si ji pořídit chceš nebo ne. :)

      Vymazat
    2. Jó, kéžby naše malinká městská knihovna kupovala novinky, které si chci JÁ přečíst. Čtu si to teda velmi pozdě, ale nedalo mi to, musela jsem zareagovat :D

      Vymazat
    3. Naše knihovna kupodivu většinou kupuje novinky, o které já stojím. I když někdy to trvá poněkud déle. :) Ale bojím se, aby s tím brzo nepřestali, vzhledem k tomu, že se poslední dobou všude šetří čím dál víc, no. :) Jasně, to nevadí. :D Mně o nových komentářích chodí emaily a mobil mi dá vždy o novém emailu vědět, takže o všech nových komentářích vím, jop. :D :) Nic mi neuteče. :)

      Vymazat
  3. Včera jsem ji držela v ruce, ale nakonec jsem si ji nekoupila (i když sama do teď tak trochu nevím proč). Knížka si mě ještě úplně nezískala (ale nevím proč, má všechny předpoklady k tomu, aby si mě získala :D). Časem se k ní ale snad dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se k ní dostaň! A je jedno, jestli si ji nakonec sama pořídíš nebo si ji půjčíš z knihovny, rozhodně ale doporučuji ji přečíst. Je to moc fajn knížka. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.