Přeskočit na hlavní obsah

Mých TOP 5 urban fantasy sérií

Žánr urban fantasy je po klasické fantasy můj druhý nejoblíbenější, což možná někdo víte, možná ne. Vzhledem k tomu, že je to můj oblíbený žánr, čtu knihy z tohoto žánru celkem často. Když jsem přemýšlela nad tím, co bych mohla na blog přidat, aniž by to byla recenze nebo něco podobného, řekla jsem si, že by možná nebylo špatné vás seznámit se sériemi / knihami, které mě opravdu baví a byla bych ráda, kdybyste je znali i vy. Pro dnešek jsem se rozhodla sepsat svých TOP 5 urban fantasy sérií. Třeba tím někomu dám inspiraci ke čtení. :)


Mercy Thompsonová 
Patricia Briggs

Jednotlivé díly v sérii (chronologicky za sebou, v ČJ): Měsíční píseň, Krevní pouto, Železný polibek, Zkřížené hnáty, Stříbrná relikvie, Říční znamení, Spálená mrazem, Nocí zlomená
Nadpřirozené bytosti, které převažují: vlkodlaci, fae, upíři
Ve zkratce k ději: Mercy Thompsonová je kožoměnec, bytost, která je schopná se měnit ve zvíře, v případě Mercy v kojota. Mercy se živí jako automechanik, její šéf je fae, její soused je vůdce vlkodlačí smečky a jeden z jejích přátel je upír. Jinak vede Mercy vcelku normální život. Ovšem také má talent na to se dostávat do problémů, což ji mnohdy stojí málem i život.

Tohle je jedna z urban fantasy sérií, kterou čtu asi nejdéle. Nepamatuji si, jak přesně jsem se k ní dostala, jestli mi ji někdo doporučil nebo mě prostě jen zaujal název v knihovně, ale prostě jsem si ji jednou přinesla domů, pustila jsem se do čtení a nakonec jsem si ji velice oblíbila. Dle mého názoru jsou v této sérii vlkodlaci zpracováni asi nejlépe - mají svou pevně danou hierarchii, nejsou to žádné bábovky, mají problém se ovládat a jsou hrozně nevypočítaví. Prostě vlkodlaci jak mají být. Mercy je navíc moc fajn hrdinka, Adama a Sama si také člověk rychle oblíbí a to samé se týče i ostatních postav. Pokud se vám zalíbí první díl, bude se vám líbit i ten další.
A jestliže vám Mercy nebude stačit, není nic snazšího než se pustit do spin-off série Alfa a Omega, která zpracovává osudy postav letmo zmíněných v Mercy. I když asi není nutné nejdříve začít s Mercy, je to lepší pro pochopení celého světa a pro vaše pobavení z narážek na Mercy. :)


Kate Danielsová
Ilona Andrews

Jednotlivé díly v sérii (chronologicky za sebou, v ČJ): Magie mrtvých, Magie spaluje, Magie útočí, Magie krve, Magie zabíjí, Magie na vzestupu (ještě nevyšlo) 
Nadpřirozené bytosti, které převažují: kožoměnci, upíři, čarodějové, postavy z mytologie
Ve zkratce k ději: Otravuje vám život nějaká potvora a vy se jí chcete zbavit? Kontaktujte Kate Danielsovou a ta se o vše postará. Podobný život Kate vede už několik let, jenže pak zavraždí jejího bývalého opatrovníka a Kate je rozhodnutá nenechat jeho smrt jen tak být. Při pátrání se její cesty zkříží se Smečkou a pak už její život nebudu takový jako dřív.

Na Kate Danielsovou jsem četla nadšenou recenzi u Syki a první díl mě zaujal natolik, že jsem si rovnou koupila první tři díly. Když jsem se do toho pak pustila, rozhodně jsem investovaných peněz nelitovala. Už po prvních pár stránkách jsem jasně věděla, že tohle bude něco pro mě. Moc se mi líbí svět, ve kterém se vše odehrává, ten si autoři vymysleli skvěle. Ze všeho nejvíce mě ale na celé sérii baví asi ten humor, ten vztah mezi Kate a hlavním mužským protagonistou Curranem. To jiskření mezi nimi je perfektní. Série je s každým dílem jen a jen lepší a to se doufám nezmění ani do budoucna. První díl možná není úplně úžasný, ale doporučuji dát sérii šanci, i když se vám ten první díl nezalíbí. Přijdete opravdu o hodně, pokud to po prvním díle vzdáte.
Pokud si oblíbíte svět, ve kterém se tahle série odehrává a budete si chtít přečíst knihu i o někom jiném, než je Kate, určitě vás potěší, že v češtině vyjde i kniha Magie střelného prachu, která se zaměřuje na Katinu kamarádku Andreu. Autoři navíc pod jménem Gordon Andrews vydávají bonusy ve formě scén z pohledu Currana. Některé z nich si můžete v českém překladu přečíst na stránkách překladatelky této série.


Kroniky železného druida
Kevin Hearne

Jednotlivé díly v sérii (chronologicky za sebou, v ČJ): Prohnaný, Proklatý, Praštěný, Napálený (ještě nevyšlo)
Nadpřirozené bytosti, které převažují: čarodějové, bohové, vlkodlaci, upíři, fae
Ve zkratce k ději: Atticus O'Sullivan je poslední druid, který po zemi kráčí už více než dva tisíce let, přesto vypadá jako jednadvacetiletý Ir. Společnost mu dělá jeho věrný pes - irský vlkodav Oberon. S ním může Atticus dokonce i skrze myšlenky komunikovat. Atticus vede celkem klidný a spořádaný život, jenže pak se začnou ozývat lidé z jeho minulosti, což jeho idylku poněkud pokazí.

Mám doma všechny tři díly, které v této sérii v češtině vyšly, přesto jsem zatím četla jen ten první. A velice mě to štve, protože ten první díl mě naprosto nadchnul. Opravdu se mi líbilo, že autor přišel s něčím novým - přece jenom s druidem jako hlavním hrdinou jsem se v urban fantasy doposud nesetkala (ono aby v urban fantasy byl hrdina muž je v poslední době taky docela rarita). Autor se navíc nebrání ani práci s bohy z různých mytologií, pro které mám já osobně slabost. Knize nechyběl skvělý humor. Také bych nikdy nečekala, že mojí nejoblíbenější postavou se stane pes. První díl byl skvělý a já jsem přesvědčená, že taková bude celá série. Nicméně chápu, že někoho kniha bavit nemusí - pokud vám nesedne její humor, tak to poněkud ztratí na atraktivnosti. 
Kromě jednotlivých románů vychází k sérii i spousta doplňkových povídek. Některé z nich bylo možné si přečíst v českém překladu v časopisu Pevnost. Český nakladatel ale podle všeho plánuje vydat celou knihu, která bude vydané povídky zahrnovat. Jen musíme držet palce, aby to opravdu vyšlo.


Alex Craftová
Kalayna Price

Jednotlivé díly v sérii (chronologicky za sebou, v ČJ): Čarodějka stínů, Tanec stínů, Vzpomínky stínů
Nadpřirozené bytosti, které převažují: fae, čarodějové, duchové, sběratelé duší
Ve zkratce k ději: Alex Craftová je stínová čarodějka - dokáže povolávat stíny zemřelých lidí a ti můžou vypovídat o tom, co se jim před smrtí stalo. Díky tomu Alex občas vypomáhá policii, z čehož sotva platí všechny účty. Ale pak se ji pokusí zastřelit - kdyby ji z rány neodstrčil Death, sama smrt, byla by už mrtvá. Alex se posléze zaplete do případu, od kterého by radši měla dát ruce pryč. Obzvlášť když to znamená spolupráci s protivným detektivem Falinem Andrewsem. Její následné činy naprosto změní její dosavadní život.

Tohle je má nejnovější oblíbená urban fantasy série. První díl - Čarodějka stínů byla moje první kniha v roce 2014. Od knihy jsem toho moc nečekala, proto jsem byla příjemně překvapena, jak moc se mi líbila. Myslela jsem si, že další díly budou dobré, avšak nečekala jsem, že z nich budu až tak moc nadšená. Autorka totiž naprosto perfektně kombinuje svůj paranormální svět s detektivním příběhem. Rozuzlení děje je překvapivé, konec bývá napínavý jak kšandy. Autorka má hlavně skvěle propracovaný ten svět fae, já osobně zrovna teď fae naprosto žeru. S fae jsem se sice setkala i v Mercy nebo v Prohnaném, ale až v této sérii mě fae opravdu baví. Také postavy jsou moc povedené. Tahle série je prostě krásné překvapení.


Krevní pouta
Tanya Huffová

Jednotlivé díly v sérii (chronologicky za sebou, v ČJ): Cena krve, Stopy krve, Linie krve, Spojení krve, Dluh krve, Krevní banka
Nadpřirozené bytosti, které převažují: upíři, vlkodlaci, démoni
Ve zkratce k ději: Vicki Nelsonová bývala zatraceně dobrá policistka, než musela kvůli zhoršujícímu se zraku odejít z práce. V současné době působí jako soukromý detektiv. Když je pak svědkem podivné vraždy, je jasné, že to nenechá jen tak být. Brzo se ale začne ukazovat, že tohle nepůjde normálně rozumově vysvětlit, že tu působí nadpřirozené síly. To pak na scénu přichází Henry Fitzroy, nemanželský syn Jindřicha VIII. a čtyři sta padesát let starý upír.

První díl je spíše detektivka s paranormálními prvky, nicméně ten druhý díl má k urban fantasy už mnohem blíže. Když nad tím tak přemýšlím, tohle bude dost možná moje první urban fantasy série. A já osobně mám tuto sérii moc ráda, přestože nepatří mezi nejznámější a možná ani mezi nejoblíbenější. Mě na ni vždycky bavil ten detektivní příběh, který byl vždy moc povedený. Také jsem měla hodně ráda postavy - Vicky byla hrozně fajn, to samé se týče i Henryho a Mike. Sice nemám sérii dočtenou celou, ale pokud se nepletu, už mi chybí přečíst jen kniha tvořená z povídek. Nicméně sérii určitě časem dočíst chci. :) Tyhle knihy mají trochu pomalejší tempo a ne vždy jsou plně originální, tudíž chápu, když někomu moc nesednou. Já ale doporučuji je zkusit.
Jestliže si v sérii oblíbíte vedlejší postavu Tonyho Fostera, určitě vás potěší, že Tony dostal svou vlastní sérii. Sama jsem knihy ještě nečetla, ale rozhodně se chystám.

Tak co vy a urban fantasy? Čtete tento žánr nebo vám nic neříká? Či máte teprve v plánu se do něj pustit? A kdo urban fantasy čte, jaké jsou vaše oblíbené série? Budu jedině ráda za nové tipy na čtení. :)

Zdroj obálek: www.goodreads.com

Komentáře

  1. Aj ja zbožňujem Urban fantasy :) Krevní pouta si hneď dávam do to-read listu. Okrem vymenovaných sérií mám rada aj Anitu Blake a Alfu a Omegu od Briggsovej (i keď táto séria je slabšia než Mercy).
    Curran je aj tak najlepší :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se ti Krevní pouta budou líbit. :) Anitu Blake jsem ještě nečetla, ale přemýšlím, že ji časem zkusím. :) Ze série Alfa a Omega jsem zatím četla jen první díl, moc se mi líbil a těším se na ty další. :) A ano, Curran je nejlepší. :D

      Vymazat
  2. Musím se přiznat, že z tvého seznamu znám pouze sérii Mercy Thompson, kterou jsem zkoušela (přečetla jsem asi dva díly), ale moc mě to asi nezvalo, protože jsem nikdy dál nepokročila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak urban fantasy také pro každého není, znám lidi, kterým vyloženě nesedí. :) A zrovna k tobě bych urban fantasy nehádala, jop. :D I když ona Mercy taky všechny nenadchne, takže naprosto chápu, že jsi nečetla dál. :)

      Vymazat
  3. Čítala som zatiaľ len Druida, ale tie knihy sú perfektné :3 Čítala som všetky tri a už sa veľmi teším na pokračovanie. A tiež sa chystám raz minimálne na Mercy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se těším, až se k těm dalším dílům dostanu. :D Doufám, že ten čtvrtý díl letos vůbec vyjde, vážně by mě mrzelo, kdyby ne. :) A spíš než Mercy doporučuji Kate Daniels, ta mi přijde lepší, jop. :D :)

      Vymazat
  4. Tak jo, zaujaly mě tři série z pěti, bezva. Já toho totiž ke čtení nemám dost. =D Ale urban fantasy chci vyzkoušet, takže díky za tipy... =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak to jsem moc ráda! :D Nemáš zač a doufám, že urban fantasy se ti bude líbit, podle mě by mohlo. :)

      Vymazat
  5. Mercy a Kate jsou prostě dokonalé, ještě mi tam chybí Cat z Nočních lovců. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nad uvedením Nočních lovců jsem sice chvíli přemýšlela, ale nakonec jsem to zavrhla, protože mi ta série nesedla tolik jako ostatním. :) Není špatná, ale mezi mé nejoblíbenější se neřadí. :)

      Vymazat
  6. Na Kroniky železného druida koukám docela často a hrozně mě lákají, ale zatím jsem dala vždycky přednost jiným knihám. Teď ale mám hroznou chuť si to přečíst, mám ráda humor v knihách :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud tě lákají, není nic snazšího, než se do nich pustit. :) Doufám, že se ti budou líbit. :)

      Vymazat
  7. Já urban fantasy obecně moc nemusím, ale první díl Mercy Thompson se mi líbil až tak, že jsem si v knihovně e-mailovými žádostmi vydupala, aby přikoupili další díly této série, ke kterým jsem se potom ale už nedostala, protože jsem zapomněla díl prvního dílu a už se mi ho nechtělo číst znovu :D Třeba někdy v budoucnu se k tomu zase dostanu :)
    A tohle shrnutí je super, ačkoliv se na tyhle knihy v nejbližší době nechystám, ráda jsem si o nich přečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hej, tak to je dobré, že se ti to povedlo vydupat! :D Sice je škoda, že jsi se ke knihám nevrátila, ale doporučuji jim dát šanci. :)
      Jsem ráda, že se ti shrnutí líbí. :)

      Vymazat
  8. Trvalo mi hodně dlouho, než jsem se k Mercy dostala, protože v době, kdy vyšla, jsem toho ohledně upírů a vlkodaků měla načteno tolik, až mi z toho bylo špatně. A ta obálka... je hezká, ale já jsem ji měla tak spojenou s vlkodlačinou a upířinou, že ne, prostě ne. Dodnes si pamatuju ten den v knihkupectví, kdy jsem uvažovala, co koupit, a od Měsíční písně jsem se odvrátila. Nakonec jsem se k tomu nějak dostala a mám tu sérii ráda dokonce ji mám celou doma, ale...
    četla jsi Homecoming, btw?

    Kate Daniels je momentálně moje láska. Jesus, potřebuju už další díl! (a ne ten přeložený, ale ten v originále. :D Až si přečteš Magic Rises, můžeme probrat, proč se na další díl tak těším. :D)

    Želzený druid!!!! :333 Tak strašně ho chci mít doma, ale... nejsou děnky. :D

    K Alex Craftové jsem se taky dostala náhodou a vážně mě překvapilo, jak moc mě to bavilo. Vůbec jsem to nečekala, ale možná mám prostě pro tenhle druh urbanek slabost. Damn, já je tak strašně miluju, až jsem někdy v depresi, že nemůžu cestovat do jejích světů a žít tam. :D :D

    Přiznám se, Krevní pouta jsem nečetla. Nějak mě to neláká. Jednou jsem zkusila prví díl té druhé série a...
    Myslím, že jsem to dočetla jen s přemáháním, nějak mě nezaujal styl psaní. Ale možná tomu dám druhou šanci, když to vezmu postupně, možná mě to bude bavit více. :D

    Well, takhle z paměti se mi strašně špatně loví, co já čtu za urbanky. Anglické vynechám úplně, ale v překladu... asi bych mohla zínit Tinu Salo, to (asi) je urbanka, pak ještě Anitu, i když se to postupně zvrhává v něco naprosto... u know. :D Kdysi jsem četla Pravou krev, která mě chvíli bavila, než... ani nevím, proč jsem to přestala číst. Snad nebyl další díl a už jsem se k tomu nevrátila? :D
    Straně se mi teď posledně líbil První hrob napravo. Bylo to weird, bylo to originální a prostě se mi to líbilo.
    Teď jsem si vzpomněla, mám doma ještě sérii Rachel Morgan, má taky něco do sebe, i když jsem četla jen první čtyři díly, takže nevím, kam to celé spěje. Ale svět úžasný, magie taky celkem dobrá, a příběh, co si pamatuju, nebyl špatný.
    Zvláštní je i série Cassie Palmer, hlavní hrdinka... ale nope, to ti něřeknu, ale nápad to má dobrý. Jen je to s dalším a dalším dílem čím dál více zaměřené na vztahy hlavních postav, ale nějak mě to baví a přečetla jsem zatím všechny díly přeložené. :D
    Pokud máš ráda českou tvorbu, mezi urbanky se, více méně, může zařadit i Noční klub nebo knihy od Žambocha. Některé. Taky série Agent J.F.K. Najdi si to. .))
    Hodně zvláštní, ale hodně dobrá je i kniha Hra věží. Zatím je jen první díl, ale ten končil uzavřeně a kamarádko, ta kniha se mi líbila. Moc.

    Teď si asi říkáš, že se mě už nikdy nezeptáš, jaké knihy jsem četla, že? :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se k Mercy asi dostala v té době, kdy jsem knihy s upíry a vlkodlaky teprve začínala číst, takže jsem z ní byla tenkrát fakt nadšená, jop. :D A pořád ji mám ráda. :)
      Myslím, že nečetla. :D Stojí to za přečtení? :)

      Já osobně mám Kate asi úplně nejradši, jop. :D No, já si nejdřív počkám na překlad, pak můžeme diskutovat. :D

      A já bych si zase měla konečně přečíst další díl, ale není čas. :D :)

      Těžko říct. Vlastně bych se nedivila, kdyby tě to nebavilo. :D Mě by to teď možná už tolik taky nebralo, ale tenkrát jsem z toho byla dost nadšená. :D I když asi by bylo lepší tu sérii o Tonym číst až po těch Krevních poutech. :)

      Tinu Salo mám v to-read a časem se k ní dostanu. :D Tu Anitu možná zkusím, aspoň ten první díl, nó. Ať mám to základní vzdělání v urbankách. :D Do Pravé krve se mi moc nechce. :D Viděla jsem kousek ze seriálu a nějak mě to od toho úplně odradilo. :D
      To si chci přečíst, jen musím počkat, až na mě v knihovně dojde řada. :D
      Rachel Morgan jsem měla doma půjčenou z knihovny, nakonec jsem to vrátila bez přečtený. Že bych si to zkusila půjčit ještě jednou, hm? :D :)
      Do toho jsem se nepouštěla, protože mě odradilo nízké hodnocení na GR, tuším. :D Ale možná se k tomu jednou dokopu. :D
      Noční klub mám v plánu. Na Žambocha a Agenta J.F.K. se zkusím mrknout. :D
      O tom vím, už jsi mi to doporučovala. :D Jednou se k tomu snad i dostanu, ano? :D :)

      Proč bych neměla? :D Aspoň mám nové tipy ke čtení. :D :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!