Přeskočit na hlavní obsah

Obálečky, obálky! Vol. 3

Už je to dva měsíce, co se na blogu objevil druhý článek zaměřený na obálky knih od zahraničních umělců. Minule jsem vám také slíbila, že příště se zaměřím na umělce české či slovenské a tak i činím. Vrhla jsem se proto do zkoumání českých obálek knih, které mám v poličce a nakonec jsem objevila pár umělců, které vám představím blíže. Doufám, že se vám bude článek líbit a budu ráda, když mi do komentářů dáte vědět, co na danou tvorbu říkáte. :)

Jako první jsem se zaměřila na jednoho z nejznámějších českých umělců, také jde o jednoho z nejplodnějších umělců. Jan Patrik Krásný se narodil v roce 1955 a vystudoval akademii výtvarného umění v Praze. Na svém kontě má více než 400 knižních obálek a tři roky za sebou vyhrál cenu Akademie Science Fiction, Fantasy a Hororu za nejlepšího výtvarníka. Jeho obálky můžete najít na knihách například od nakladatelství Fantom Print, Egmont, Albatros, Fragment či Talpress. Mezi jeho klienty patří i některá zahraniční nakladatelství.
Tvorbu pana Krásného můžete znát ze série Hraničářův učeň a Bratrstvo od Johna Flanagana, Vznešení mrtví od Barb Hendee a J. C. Hendee, Mistborn od Brandona Sandersona či ze série Sedmý smysl od Ilky Pacovské.

Ukázka tvorby Jana Patrika Krásného:
Zdroj: web Jana Patrika Krásného

  

Druhým umělcem jest Lubomír Kupčík, který se po základní škole vyučil jako umělecký malíř interiérů. Po škole se podílel na restaurátorských projektech. K prvním ilustracím knih se dostal skrze spolupráci s časopisem Pevnost a s nakladatelstvím Triton. V současné době má za sebou spolupráci i s nakladatelstvím Zoner Press, Albatros, Fantom Print či Argo.
Jeho tvorbu můžete znát z knih o malé Amélii od Petry Neomillnerové - nejen, že vytvořil obálku knihy, knihu i celou ilustroval. Dále má na svém kontě nové obálky knih z Trilogie o černém mágovi od Trudi Canavan, vytvořil i obálky k sérii Temeraire od Naomi Novik či k sérii Světlonoš od Brenta Weekse.

Ukázka tvorby Lubomíra Kupčíka:
Zdroj: zde, zde, zde a zde
(Používám konkrétní obálky některých titulů, protože samotné ilustrace je těžké najít. Pokud chcete vidět další autorovu tvorbu, můžete navštívit jeho web.)
  

Třetím umělcem jest Roman Kýbus. Upřímně jsem si myslela, že čeští umělci budou trochu méně záhadní než ti zahraniční, ale asi jsem se trochu sekla. Takže Roman Kýbus jako osoba je mi záhadou, nicméně má na svém kontě spolupráci s nakladatelstvími Zoner Press, Fantom Print, Epocha či Mytago. Kromě obálek knih tvoří i ilustrace knih.
Tvorba pana Kýbuse vám bude povědomá ze série Písně čarodějky od Petry Neomillnerové, ze série Stíny vědoucích od Adriana Tchaikovskyho, z knihy Povolání: Zaklínačka od Olgy Gromyko či z knihy Magnólie a démon od Haniny Veselé.

Ukázka tvorby Romana Kýbuse:

  

Aby to nebyla jen pánská volenka, mám tu pro vás i jednu dámu a tou je Jana Šouflová. Pracuje jako webový a multimediální designer a ilustrátor u firmy SYMBLAZE. Když má volný čas, věnuje se ilustrování knih, ráda tancuje, plachtí na starých lodích a hraje na harfu. Nejvíce známá bude tvorba Jany Šouflové fanouškům knih od nakladatelství Straky na vrbě.
Její tvorbu můžete znát jako obálku knihy Legendy: Draci od kolektivu autorů, Detektivní kancelář Sirius od Lucie Lukačovičové, také jako obálku třetích Žoldnéřů fantazie od kolektivu autorů či jako obálku knihy Mrtvý v parovodu a to je také od kolektivu autorů.

Ukázka tvorby Jany Šouflové:

  

A abych nezůstala jen u českých umělců, seznámím vás i se slovenským výtvarníkem jehož jméno je Michal Ivan. Narodil se v roce 1982 a vystudoval na akademii výtvarného umění v Bratislavě. Jeho tvorbu budou znát hlavně fanoušci české a slovenské fantasy, nejvíce pak ti, kteří čtou knihy od Vladimíra Šlechty či od Juraje Červenáka. Spolupracuje tedy například s českým nakladatelstvím Brokilon či se slovenským nakladatelstvím Artis Omnis.
Jeho práci můžete nalézt například na obálkách ze série Černý Rogan nebo ze série Černokněžník od Juraje Červenáka, také na obálkách knih z Likarijské trilogie či ze série Gordonova země od Vladimíra Šlechty.

Ukázka tvorby Michala Ivana:

  

Myslím, že opět skončím u čísla pět a dnešní obálkový článek ukončím. Budu ráda, když mi dáte vědět, jestli chcete další článek zaměřený na české (slovenské) umělce, ještě pár bych jich tu měla. Mě osobně upřímně mile překvapilo, kolik a jak moc nadaných výtvarníků u nás máme, to je podle mě skvělé. A jak se vám líbí tvorba těchto výtvarníků? Která obálka se vám líbí nejvíce? :)
Otázka na závěr - mám v těchto obálkových speciálech pokračovat? :)

Komentáře

  1. Teda! Vybrala jsi výborně, ani jsem nevěděla, že u nás někdo tvoří něco tak skvělého. Hodně se mi zalíbila práce Michala Ivana kvůli nádherným barvám a propracovaným detailům. V obálkových speciálech určitě pokračuj, mně se to moc líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to dost překvapilo, když jsem některé ty umělce objevila. :D :) Souhlasím, práce Michala Ivana je skvělá, také se mi moc líbí ty barvy. Dobře, dobře, pokračovat budu. :)

      Vymazat
  2. Úžasný článek! Je super se něco nového dozvědět, podpořit české/slovenské výtvarníky a zároveň zhlédnout všechny ty krásné obálky. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Jsem ráda, že se ti článek líbí. :)

      Vymazat
  3. Michal Ivan :3 *usmieva sa na svoju kolekciu podpísaných Černokňažníkov :D* A jasné že pokračuj, ja si často len tak browsujem po Pintereste a zrazu ako meno umelca nejaké rýdzo slovenské alebo české meno, stojí za to robiť osvetu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky ráda jen tak projíždím Pinterest a prohlížím si ty všemožné obálky. :D A když mám vaše požehnání, tak pokračovat budu. :D Však ono mě to i vážně baví, člověk je pak kolikrát překvapený, když objeví, že některé obálky jsou od stejné osoby, jop. :D :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!