Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: První hrob napravo [RV]

Autor: Darynda Jones
Originální název: First Grave on the Right
Přeložil: Tomáš Bíla
Série: Charley Davidson
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 352 stran, hardback
Nakladatelství: Beta, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,09/5 (30 703 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (hezká, jednoduchá, ke knize se hodí)

Něco málo k ději
Charley Davidsonová je soukromá detektivka a smrtka v jedné osobě. Vidí zemřelé nebožtíky, může s nimi komunikovat a dotýkat se jich. Také jim pomáhá přejít na druhou stranu, když přijde jejich čas. Svou schopnost vidět mrtvé využívá při řešení svých případů, napomáhá tak i svému strýčkovi, který pracuje jako detektiv na místním policejním oddělení. Teď musí vyřešit vraždu tří advokátů, které někdo zabil dvěma kulkami do hlavy. Ovšem to není jediné, co Charley trápí – už celý měsíc se jí zdávají sny plné vášně o muži, který jí přijde velice povědomý. Její pátrání po tom neznámém ji zavede k tajemnému Reyesovi, jenž možná vůbec není normální smrtelník.

Autorka a styl psaní
Darynda Jones je americká autorka, která už od dětství tíhla ke psaní. Jenže se krátce po odmaturování vdala za místní rockovou hvězdu, porodila dva syny, přičemž starší syn se narodil hluchý. Společně se syny se odstěhovala do Albuquerque, aby mohla syna zapojit do programu pro neslyšící. Zde se rozhodla pro pokračování ve studiu a nakonec se jí podařilo získat titul v oboru překlad znakového jazyka. Poté se vrátila zpět do svého rodného města a začala učit na místní univerzitě. Avšak stále toužila po psaní, až se pevně rozhodla, že nějakou knihu vydá. Nejdříve neuspěla, ale nakonec se jí podařilo prorazit. V současné době pracuje na dalších díle ze série Charley Davidson, na svém kontě má i sérii Darklight.

Autorčin styl psaní mi perfektně sedl. Kniha je totiž napsaná velice čtivě, se spoustou humoru a sarkazmu díky tomu, že ji celou vypráví Charley. Je tu vysoké množství dialogů, které krásně sunou děj kupředu, zbytečně dlouhých popisů se bát nemusíte. Po dlouhé době to pro mě byla kniha, která se mi četla opravdu rychle a dobře a právě sympatický styl psaní na tom má svůj podíl. Už teď se těším, až si od autorky přečtu něco dalšího, ani v nejmenším jsem totiž nepoznala, že jde o autorčin debut.

Příběh, průběh děje
Po příběhové stránce je podle mě docela poznat, že jde o úvodní díl do série, kdy autorka musí čtenáře seznámit se všemi reáliemi svého světa, s postavami a jejich historií. Ta detektivní zápletka je tu trochu potlačena do pozadí, autorka se jí vždy věnuje jen poměrně krátce, i když celé vyřešení případu je zajímavé a je vidět, že autorka měla dobrý nápad. Autorka se spíše zaměřuje na Charley a na její schopnost dostat se do problémů. Velké štěstí je to, že Charley je hrozně fajn hrdinka, tudíž jsem tento aspekt neměla autorce za zlé a i tak jsem si čtení opravdu užívala. Příběh má hlavu a patu, žádné nelogičnosti jsem nezaznamenala. Já jsem celkově s příběhem spokojená, jen doufám, že autorka dá příště více prostoru tomu vyšetřování.

V knize se od začátku do konce něco děje. Nudná místa tu nejsou, Charley se vždycky postarala o dostatek zábavy. Konec je zajímavý a rozhodně čtenáře láká na druhý díl, na který se já osobně vrhnu určitě co nejdříve.

Prostředí
Nápad se smrtkou se mi líbí. Pokud se v knize smrt objeví, bývá to většinou muž. Tady je to žena. Dobře promyšleně působí i ty schopnosti Charley, o kterých podle mě ještě zdaleka nevíme všechno. Prozatím v knize z nadpřirozených bytostí vystupovali jen ti duchové, ovšem tuším, že v pokračování nám představí autorka bytosti další. Těžko říct, jakým směrem se ohledně tohoto bude autorka ubírat. Opět je znát, že jde o úvod do série, ale cítím tu dost potenciálu, takže uvidíme, jak se s tím autorka popasuje.

Postavy
Slovo sarkazmus Charley dokonale vystihuje. Právě sarkazmem a vtipem Charley oplývá, což z ní činí velice zábavnou a příjemnou hlavní hrdinku. Už po pár stránkách jsem si ji opravdu oblíbila. Je totiž také chytrá, nezávislá a moc milá. Je to typ hrdinky, které mě na urban fantasy vážně baví. Líbilo se mi, že nám autorka skrze vzpomínky poodhalovala to, jak se Charley vyvíjela a proč je taková, jaká dnes je.

V knize je spousta dalších postav, všechny vesměs velice sympatické a dobře napsané. Máme tu Cookie, nejlepší kamarádku Charley, závislačku na kávě a matku pubertální dcery Amber. Pak je tu strýček Bob, kterému jeho detektivní kariéru mnozí závidí. Moc ráda jsem měla i Garretta Swopese, lovce lidí, s nímž se Charley neustále hádá a popichuje. A samozřejmě nesmím zapomenout i na Reyese, o kterém pořádně nevím, co si o něm vlastně myslím. Ovšem všechny postavy jsou dosti zdařilé.

Pocity, dojmy, hodnocení
Kniha se mi opravdu moc líbila a hlavně mě vážně bavila. Charley je skvěle sarkastická hrdinka a to jsem zrovna teď potřebovala. Některé její hlášky jsou perfektní. Kniha se mi velmi dobře četla, mít na čtení více času, přečtu ji za jeden den. I po příběhové stránce to bylo dobré, jen doufám, že příště dostane detektivní zápletka více prostoru. Autorčin svět vypadá zajímavě. Kniha je povedený úvod do série, rozhodně se těším, až se pustím do dalších dílů.
Knížku doporučuji všem milovníkům urban fantasy s vtipnou hlavní hrdinkou, tahle knížka by mohla být pro vás to pravé. A pokud urban fantasy zrovna neholdujete, doporučuji knihu i tak vyzkoušet, opravdu jde o dobré a humorné čtení.

Konečné hodnocení:
8/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Beta.
Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.
Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

Komentáře

  1. Dlhšie som rozmýšľala, o čom to vlastne je, tá obálka je taká zvláštna.:D A vyzerá to dosť dobre, nalákala si ma, hlavne tou hrdinkou.:) A tak celkovo, chcela som sa dostať k nejakej urbanke.:D Tak uvidím. Super recenzia.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ta obálka toho zas tolik o knize neřekne, no. :D :) To jsem ráda, že jsem tě nalákala a doufám, že se ti to bude aspoň trochu líbit, pokud se k tomu tedy dostaneš. Ten první díl by měl být i ve slovenském překladu, tuším. :) A děkuji za pochvalu. :)

      Vymazat
  2. Mmm tak zatím jsem četla jen dvě recenze a Tvoje dobrá a ta druhá kritická, tak nevím nevím :) Ale máš tu recenzi pěkně udělanou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem milovník urban fantasy, tenhle žánr mám moc ráda, proto mě kniha bavila. :) Ale chápu, že se to někomu nemusí líbit - když čtenáři nesedne hrdinka, patrně kniha ztrácí na atraktivitě. :) Jé, moc děkuji! :)

      Vymazat
  3. ta kniha mě bavila, i když je to místy strašně zvláštní. A taky mě napadlo, hlavně ke konci, jestli by nějakého věřícího nekleplo, kdyby to četl. :D
    Ale... damn, snažila jsem si vzpomenout, o čem přesně to bylo, a začalo se mi to celé plést společně s... Čarodějkou stínu? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to by možná kleplo. :D Mně se to prostě líbilo, Charley je strašně fajn hrdinka, jop. :D
      Čarodějku stínů mi to hodně připomínalo, kdybych měla najít podobnou knížku jako je tahle, tak určitě řeknu právě Čarodějku stínů. :) A vlastně jsem měla i tendence to během čtení srovnávat, no. :D

      Vymazat
    2. Já si kruci vůbec nedokážu vybavit, o čem to bylo. A pořád u nás v knihovně nemají druhý díl a bojím se, že už ani nebude. :D :D

      Vymazat
    3. Tak to je docela blbé, ne? :D I když je pravda, že já si poslední dobou u některých knih taky hůře pamatuji děj, no. :D :) Já mám druhý díl doma, taky k recenzi, a určitě ho budu brzo číst, jop. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.