Recenze: První stříbrná kniha snů

Přeložila: Tereza Pecáková
Série: Silber
Počet stran, vazba: 352 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2014
Hodnocení na GoodReads: 4,19/5 (2 085 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (prostě je hrozně pěkná!)

Liv Silberová se společně se svou sestrou nikdy nezdrží na jednom místě dlouho – jejich rodiče jsou rozvedení a často střídají pracovní místa, což pro ně znamená neustálé stěhování. Ovšem teď jejich matka získá pozici profesorky na univerzitě v Oxfordu a to by mohlo znamenat konec stěhování. Jen kdyby si matka nenašla přítele a nakonec se nerozhodla zůstat v Londýně, tak by vše bylo perfektní. Na nové škole se Liv setkává s partičkou populárních kluků, o nichž se pak Liv zdá velice živý sen, který si po probuzení i opravdu dobře pamatuje. Už od začátku je jí jasné, že na tom není něco v pořádku. A jelikož je milovnicí hádanek, rozhodne se přijít této záhadě na kloub!

Kertin Gier je německá autorka narozená roku 1966. Píše hlavně romány pro ženy, avšak má na svém kontě i knihy pro mládež – konkrétně jde o její trilogii Drahokamy a o rozepsanou trilogii Silber. Některé knihy vydala i pod pseudonymy Jule Fire a Sophie Bérard. Největší úspěch jí přinesla právě trilogie Drahokamy, která byla přeložena i do anglického jazyka a podle které se natáčí filmová zpracování. Společně se svým manželem a synem žije nedaleko Kolína nad Rýnem.

Jestliže vás bavila číst série Drahokamy, bude vás bavit i tato kniha. Kerstin Gier zde využívá svůj milý styl psaní plný humoru a jistého sarkazmu. Kniha je úžasně čtivá, čte se stejně rychle jako Drahokamy, takže jde o čtení na pár hodin. Autorka nic zbytečně nenatahuje, jde rovnou k věci. Také nejde o nic komplikovaného, spíše čtenáři předkládá krásně oddechové čtení.
Místy se v knize objevují jakési blogové články od jisté Secrecy. Dle mého názoru šlo o zbytečnou vsuvku, která ani nebyla potřeba.

Na rovinu řeknu, že jsem se opravdu bála, že to bude stejné jako Drahokamy. Bála jsem se, že autorka se bude držet stejného schématu, podobné dějové linky, jak to někteří autoři dělávají. Naštěstí jsem byla velice rychle přesvědčena, že jsem se bála úplně zbytečně. Autorka sestavila naprosto nový a originální příběh, který se Drahokamům podobá snad jen v tom, že má milou a vtipnou hlavní hrdinku. Autorka si to vše krásně promyslela a naservírovala nám zábavný, čtivý a velmi zajímavý příběh.

Já jsem se od začátku do konce bavila. Našly se i informace, zvraty, které mě překvapily. Děj hezky odsýpá, nepřišlo mi, že by tu výrazně vyčnívaly nějaké nudnější části. Možná to nemělo úplně takový spád jako Drahokamy, ale pořád se tam toho dělo dost. Konec jsem nečekala, to chválím. Líbí se mi i to, že kniha dobře funguje i jako samostatná jednotka, druhý díl uvítám, avšak autorka by ho nutně psát nemusela, kdyby nechtěla.

Vážně se mi líbí ten nápad se sny. Je vidět, že nad tím autorka hodně přemýšlela a využila dosti fantazie. Já si nepamatuji, že bych se někde jinde s něčím takovým setkala, proto chválím za originálnost. Co pak ještě hodně oceňuji je fakt, že čtenář vlastně celou dobu neví, jak to s nadpřirozenem v této knize vůbec je – je tu nějaké či prostě jde o velkou fantazii postav? Nad tím dumám pořád. A hádám, že na to nám odpoví autorka v pokračování.
Nechci se moc rozepisovat o tom, jak snová krajina podle Kerstin Gier vypadá, protože chci, abyste to objevili vy sami, až budete knihu číst. Já vám řeknu jen to, že jde o nápad, který se mi moc líbil.

Gwen z Drahokamů mám moc ráda, Liv mám však ještě o něco radši. Je stejně vtipná a sympatická jako Gwen, jen je podle mě o něco chytřejší a také mnohem skeptičtější ke všemu nadpřirozenu. Není to dokonalá krasavice, všichni kluci v okolí jí nepadají k nohám, jak to u jiných hrdinek od jiných autorek bývá. Je hezky pevně nohama na zemi. Myslím, že každá čtenářka se s ní dokáže ztotožnit. Liv mě opravdu bavila. Celkově mám moc ráda hrdinky, které Kerstin Gier píše.

I ostatní postavy se autorce nadmíru povedly. Nikdy by mě nenapadlo, že si tak moc oblíbím sestru hlavní hrdinky. Ale s Miou to nejde jinak! Tu budete milovat snad od první chvíle, co se na scéně objeví. Nesmím zapomenout ani na Lottie, chůvu Liv a Mii. To je také velice zábavná postava.
Mezi postavy, které stojí za zmínění, bych určitě zařadila i Henryho a Graysona, ty dva si čtenářky určitě zamilují. A i když jmenuji dva kluky, opravdu se nemusíte bát milostného trojúhelníku, ten se v knize nevyskytuje. Já jsem si tyhle dva oblíbila snadno.

Od knihy jsem dostala to, v co jsem doufala – tedy zábavné a milé čtení, které jsem si dosti užila. Styl psaní Kerstin Gier mi sedí, její postavy jsou mi vážně sympatické, příběh se mi také líbil a nápad se sny se autorce podařilo zpracovat opravdu dobře. Kniha je naštěstí úplně jiná než Drahokamy, ovšem nechybí jí stejný vtip a originálnost. Už teď se moc těším na další díl, který doufám vyjde v co nejbližší době.
Pokud se vám líbila série Drahokamy, určitě se vám bude líbit i tahle knížka. Jinak ji doporučuji všem, kdo mají rádi vtipnou hrdinku, chtějí se u čtení pobavit a nevadí jim nadpřirozeno. Přečtete si První stříbrnou knihu snů, rozhodně to stojí za to.

8,5/10