Recenze: Skulduggery Pleasant

Autor: Derek Landy
Série: Skulduggery Pleasant
Počet stran, vazba: 398 stran, paperback
Nakladatelství: HarperCollins, 2007
Hodnocení na GoodReads: 4,21/5 (22 005 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (je skvělá!)

Strýček dvanáctileté Stephanie je spisovatel hororových příběhů a tak trochu podivín. Jenže pak nečekaně zemře a k údivu všech je většina jeho dědictví odkázána Stephanie. Na čtení závěti se dostaví i cizinec zahalený od hlavy až k patě - pan Skulduggery Pleasant, strýčkův přítel. Stephanie se za jistých nepříjemných okolností s panem Skulduggerym Pleasantem seznámí a jaké je její překvapení, když zjistí, že je to oživlá kostra a detektiv v jedné osobě! Stephanie je vtažena do světa plného magie, o kterém se jí nikdy ani nezdálo a zažívá jedno velké dobrodružství, které vůbec neočekávala.

Derek Landy je irský spisovatel a scenárista narozený v roce 1974. Na svém kontě má pouze sérii Skulduggery Pleasant, která ale čítá osm dílů, dvě přídatné knihy a devátý díl vyjde během srpna 2014. Za některé z knih posbíral i pár ocenění. Série byla přeložena i do různých jazyků – první tři díly vyšly dokonce i v češtině u nakladatelství Argo. Autor i nadále žije v Irsku a společnost mu dělá spousta koček.

Kniha je vyprávěna v er-formě, v minulém čase a autor se ve vyprávění nejvíce zaměřuje na Stephanie a její dobrodružství. Ovšem pár kapitol se věnuje i jiným postavám, aby čtenář lépe pochopil celý příběh a viděl co se děje, i když Stephanie u toho není přítomna. V knize je spousta dialogů, díky čemuž čtení ubíhá velice rychle. Autorovi nechybí ani humor, který mně osobně perfektně sedl.

Přestože se jedná o úvodní díl do nové série, autor se už v prvním díle vytasil s povedeným příběhem a zároveň celkem s přehledem zvládal čtenáře seznamovat se svým světem. Už od začátku je kniha zajímavá, téměř v každé kapitole se udá něco napínavého nebo vtipného. I když první polovina je přece jenom v trochu pomalejším tempu, oproti tomu druhá půlka je opravdu jedna velká jízda. Autor se v druhé polovině dostává k hlavní zápletce, ke konci odhaluje jeden zvrat za druhým. Poslední kapitoly byly velmi napínavé. S koncem jsem spokojená, protože je dostatečně uzavřený, ovšem autor si zde nechává jasný prostor pro další díl. Na ten se velmi těším.

U knihy jsem se ani chvilku nenudila a myslím, že ani vy nebudete.

Lidi, ona je tu oživlá kostra! Oživlá kostra, co je detektiv a k tomu ještě umí kouzlit! No nezní to úžasně? Mně to úžasné přišlo a stále přijde. Derek Landy nás seznamuje se svým světem kouzel, který koexistuje s tím naším. Magicky nadaný může být každý, ale jen málokdo své nadání rozvíjí dál. Mágové se dělí na dva typy – Elementals a Adepts – první druh mágů ovládá živly (oheň, voda, země, vzduch), druhý druh mágů má jiné schopnosti související s magií jako třeba čtení myšlenek. Jsou tu i různé nadpřirozené bytosti – například trollové či upíři. Celkově si myslím, že autor nám představil jen malou část ze svého světa a já jsem tedy velmi zvědavá, s čím nás seznámí příště.

Stephanie je sice teprve dvanáct let, ale to neznamená, že by to byla vyloženě dětská hrdinka. Stephanie je chytrá, milá a vtipná. Také je plně otevřena všem těm kouzlům a magii, díky čemuž tu nehrozí fáze dlouhého přesvědčování. No, ono když vidíte oživlou kostru, tak asi není až tak těžké v magii uvěřit. Bylo velmi příjemné číst o hrdince v tomto věku, protože díky tomu nešlo o hormony poblázněnou puberťačku. A upřímně doufám, že to se ze Stephanie ani nestane.

Nicméně mnohem zajímavější než Stephanie je samozřejmě Skulduggery Pleasant, oživlý kostlivec, mág a detektiv. Skulduggery mě častokrát vážně rozesmál. Pan Pleasant toho má za sebou již hodně, jak podle vyprávění čtenář zjistí. Dle mého názoru jde o zdařilou postavu, Skulduggery mě opravdu bavil.
Zmínit musím i Ghastlyho, což je krejčí, který dělá obleky jako nikdo jiný. A z Tanith Low se podle mě v dalších dílech stane také důležitá postava. Tanith je skvělá bojovnice, autor s ní vyvažuje to jinak spíše mužské osazenstvo knihy.

Kniha se mi opravdu líbila a já jsem moc ráda, že jsem se do jejího přečtení konečně pustila. Dostala jsem to, co jsem čekala – zábavné, možná lehce šílené, čtení, dostala jsem i zajímavý nový svět magie, poměrně originální příběh a také sympatické postavy. Bavilo mě to, knihu jsem si opravdu užívala a s velkou chutí se pustím do pokračování.
Doporučuji knihu těm, koho baví příběhy s nadpřirozenem a nějakým tím pátráním. Podle mě se bude knížka líbit mladším čtenářům, ale i těm starším. Jestliže si netroufáte na angličtinu, pořád můžete sáhnout po českém překladu, avšak přeloženy jsou pouze první tři díly.

8/10