Recenze: Eleanor & Park

Autor: Rainbow Rowell
Počet stran, vazba: 325 stran, paperback
Nakladatelství: Orin, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,19/5 (187 347 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (není špatná, i když ta americká je hezčí)

Eleanor i Parkovi je šestnáct let, oba jsou spíše outsideři, jen Eleanor více vyčnívá z davu. Můžou za to hlavně její divoké, zrzavé vlasy, její podivný styl oblékání skládající se z pánských košil a všemožných šátků a také fakt, že má pár kilo navíc. Park je naproti tomu ten asiatský kluk, co má neustále na uších sluchátka od svého walkmana a nos zabořený v komiksech. Jejich společná kapitola započne v den, kdy Eleanor nastoupí do autobusu jako nová holka a Park ji nechá posadit se vedle sebe. Čeká je něco nečekaného, o čem si vůbec nemysleli, že by to mohlo být možné.

Rainbow Rowell je v současné době jedna z nejpopulárnějších amerických autorek zaměřujících se na fiktivní příběhy ze skutečného života. Velkou popularitu si u čtenářů získala právě svou knihou Eleanor & Park, kterou následovala neméně populární kniha Fangirl, obě tyto knihy jsou určené pro mládež. Napsala i dva romány pro dospělé – Attachments a Landline. Také přispěla do povídkové knihy My True Love Gave To Me, kterou dala dohromady Stephanie Perkins. Kniha Eleanor & Park vyjde letos v listopadu v českém překladu u nakladatelství YOLI, Fangirl by pak měla vyjít příští rok v květnu.

Kniha je vyprávěna z pohledu Eleanor i z pohledu Parka a je celkem snadné identifikovat, kdo zrovna vypráví, sice je to na začátku každé části označené, ale i přesto jsou ve vyprávění rozdíly, něco je typické pro Eleanor a něco zase pro Parka. Za to autorku chválím. Rainbow Rowell má opravdu krásný styl psaní – i poměrně obyčejnou situaci dokáže popsat takovým způsobem, že se prostě rozplýváte nadšením a přitrouble se usmíváte. Celá kniha je velmi čtivá, kolikrát jsem se ani nenadála a měla jsem přečteno padesát stránek, což je skvělé.
Co jsem tak koukala na ukázku českého překladu, musím říct, že vůbec nevypadá špatně.

Nečekejte akci a přehnané drama. Rainbow Rowell se naopak zabývá úplně obyčejnými problémy dospívajících, které může prožívat každý z nás. Zabývá se například otázkami jako jak zapadnout? Jak se vypořádat se šikanou? Jaké to je být poprvé zamilovaný? Co udělat pro to, aby rodiče byli pyšní a ne zklamaní? Jak být sám sebou, aniž by mě ostatní odsoudili? Přesně podobné otázky autorka v knize zpracovává. K tomu všechno podává takovým citlivým, správným způsobem, že i když tu není žádné napětí, stejně vás to bude bavit číst.

Já jsem byla s celou knihou naprosto spokojená. Nejsou tu části, které by se mi líbily méně. S koncem je to sice takové ošemetné, pro někoho může být neuspokojivý, avšak v britském vydání, které jsem četla, se od autorky nachází dodatek, ve kterém se ke konci krátce vyjadřuje, to mě donutilo se na konec podívat z trochu jiného úhlu pohledu a díky tomu jsem musela uznat, že ten konec je pro knihu naprosto vhodný.

Příběh je nejzvláštnější asi tím, že se vše odehrává v roce 1986, to je nejvíce poznat na tom, že písničky Eleanor a Park poslouchají na walkmanovi, nemají mobilní telefony či počítače. Zkrátka nemají dnešní technické vymoženosti, jinak to podle mě na čtenáře vyloženě nekřičí, že se to odehrává před 28 lety, klidně by se to mohlo odehrávat i v dnešní době.

Rainbow Rowell má úžasný talent psát neuvěřitelně realistické postavy. Postavy, které jsou obyčejné, nedokonalé a klidně by to mohl být i někdo z vašeho života. Ovšem tím, jak o nich píše, je přece jenom dělá kousek speciálními.

Eleanor si mé sympatie získala hodně snadno a to už jen díky faktu, že má pár kilo navíc. No řekněte mi, vzpomenete si na nějakou postavu, která by byla trochu silnější? Já osobně tedy teď z hlavy nikoho nevím. Eleanor se mi zamlouvala i chováním, sice měla i své mouchy, ale upřímně, kdo z nás je dokonalý? Dle mého názoru má Eleanor obrovskou šanci získat si sympatie vás všech.

Park má rád komiksy od Alana Moorea! Už jen tím si mě získal! Ale ne, teď trochu vážně – Park se mi ze začátku lehce nezdál, avšak čím blíže jsem se s ním seznamovala, tím radši jsem ho měla. Je to hodný kluk, má dobrý smysl pro to, co je správné. Také je neuvěřitelně milý. A Park dohromady s Eleanor? To jsou prostě dokonalé scény!

V knize vystupuje spousta dalších postav – kupříkladu rodina Parka a Eleanor či spolužáci ze školy. Všichni mají v knize svoji roli a všichni jsou dobře napsaní.

Ta knížka je zkrátka dokonalá a já mám neuvěřitelnou radost, že se jí už tak brzo dočkáme v českém překladě! Za přečtení totiž rozhodně stojí, každý dospívající se v ní může trochu najít, protože se zabývá tolika tématy, kterými se zabývají i mnozí z nás. Eleanor a Park jsou opravdu skvělé postavy, neskutečně reálné. A to nemluvím o tom, jak úžasně ta kniha je napsaná! Přísáhám vám, že se u toho budete pořád usmívat a že vás to mnohdy zahřeje u srdíčka.
Máte-li rádi příběhy ze života, krásně napsanou romantiku či knihu s reálnými postavami, určitě si příběh Eleanor a Parka přečtěte. Snad si to zamilujete stejně jako já a spousta dalších čtenářů.

10/10