Recenze: Jen jeden den

Přeložila: Květa Palowská
Série: Jen jeden den
Počet stran, vazba: 352 stran, paperback
Nakladatelství: YOLI, 2014
Hodnoceno na GoodReads: 4,06/5 (29 902 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (není špatná)

Allyson Healeyová právě dokončila střední školu a byla přijata i na vysokou školu, za to od rodičů dostala jako dárek výlet po Evropě. Z celého výletu je poměrně zklamaná, až dokud se nezúčastní pouličního představení Shakespearovy hry Večer tříkrálový, kde potká okouzlujícího herce Willema. Myslí si, že je to poprvé a naposled, co Willema vidí, jenže pak se s ním setkává ve svém vlaku do Londýna a než se naděje, mění své plány a vydává se na jeden den do Paříže. Čas strávený s Willemem by byl dokonalý, nebýt hořkého konce, kdy Willem zmizí neznámo kam a ještě ji i okrade. Allyson se nyní musí postavit realitě, která vůbec není příjemná.

Gayle Forman je americká autorka, která v současné době žije v New York City společně se svým manželem a s dcerou. Bývala novinářkou, jako první pracovala v časopise Seventeen. Dříve hodně cestovala, dohromady navštívila 64 zemí – její nejoblíbenější navštívená země je Indie. Celkem napsala už šest knih, sedmá kniha vyjde v angličtině v lednu 2015 pod názvem I Was Here.

Gayle Forman má opravdu sympatický styl psaní, to jsem zjistila už při čtení jejího románu Jestli zůstanu. Kniha není napsána nijak složitě, díky čemuž se rychle čte. Můj problém ale byl fakt, že knihu vypráví Allyson, která mě k smrti nudila a lezla mi na nervy. Takže i když byla kniha jinak dobře napsaná, musela jsem se do jejího čtení nutit, protože Allyson mi jako vypravěčka fakt nesedla.

Ohledně příběhu jsem velmi zklamaná. Asi jsem od knihy čekala něco jiného, než jsem nakonec dostala. Sice se začíná moc dobře – prvních padesát stránek bylo vážně povedených, jenže pak to jde z kopce. A to celkem prudce. Část Jen jeden rok stojí vážně za houby – nic se tam neděje, Allyson jen vzdychá, jak je nešťastná, aniž by se pořádně snažila to nějak změnit. Naštěstí autorka ke konci úroveň příběhu trochu pozvedne, ovšem pro mě osobně to zbytek knihy zkrátka nedokázalo zachránit. Přitom to je taková škoda – příběh měl potenciál, který nebyl využit.

Moc se mi líbil popis Paříže, na tom je znát, že autorka v Paříži už někdy byla. Vše jsem si dokázala krásně představit, za to dávám palec nahoru.

Ani k jedné postavě v této knize jsem si nedokázala vytvořit pozitivní vztah. Všechny mi přišly takové nezajímavé a poněkud stereotypní. Jejich chování mi místy přišlo takové nelogické, tedy hlavně co se Allyson týče. Hrozně mi vadilo její chování a smýšlení v části Jen jeden rok a prostě... Allyson mi vůbec nesedla.

Je zde samozřejmě spousta dalších postav – kupříkladu kamarád Dee, který by byl zajímavý, nebýt toho, že byl gay. Nechápejte mě špatně, proti gayům nic nemám, ale přišlo mi, že tohle je ten případ knihy, kde je kamarád gay jen kvůli tomu, že je to v současné literatuře pro mládež moderní. To mě začíná rozčilovat. Dee je originální osobnost, ale působilo to na mě tak, že je do příběhu jaksi uměle nastrčený. To mi úplně nevyhovovalo.

Willem mi také nepřišel natolik skvělý, aby se kvůli němu Allyson chovala tím způsobem, jakým se chovala. Neříkám, že je to špatná postava, to budu moci posoudit až podle druhé knihy, která je vyprávěná z jeho pohledu, avšak setkala jsem se s mužskými protagonisty, kteří byli napsáni mnohem lépe.

Já jsem z té knihy byla jednoduše zklamaná. Gayle Forman mě svou knížkou Jestli zůstanu naprosto okouzlila, proto jsem čekala, že mě okouzlí znovu. To byla chyba. K okouzlení totiž nedošlo ani náhodou. Naopak mě kniha prakticky nebavila číst, postavy mi vůbec nesedly a z příběhu se mi líbil jen začátek a konec, což není moc. Přitom si myslím, že ze samotného tématu se toho dalo vykřesat víc. Co se týče pokračování, zatím se přikláním k možnosti, že si to přece jenom zkusím přečíst, mám totiž pocit, že Willemův příběh by mohl být zajímavější. Tak snad bude.
Od knihy vás nebudu nijak výrazně odrazovat, pokud stojíte o nějakou oddechovou četbu, mohlo by se vám to líbit, stejně jako spoustě jiných. Nicméně vám ani nebudu říkat, že si to máte běžet přečíst, protože si myslím, že v tomhle žánru je spousta jiných knih, které stojí za vaši pozornost spíš.

5/10