Recenze: Oceán na konci uličky

Originální název: The Ocean at the End of the Lane
Přeložil: Petr Caha
Počet stran, vazba: 184 stran, hardback
Nakladatelství: Polaris, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,99/5 (171 409 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (hodí se k příběhu)

Na světě se občas dějí velice podivné věci. Tentokrát vše začal muž, který spáchal v ukradeném autě sebevraždu a probudil tím prastaré síly, které by bylo lepší nechat na pokoji. Malý chlapec, který je do příběhu zapleten docela proti své vůli, je svědkem pokusu tyhle tajemné síly zkrotit, ale protože neuposlechne prosté pravidlo – za žádnou cenu se nepouštět ruky Lettie Hempstockové z Hempstockovic farmy na konci uličky, která měla za úkol tyto síly zkrotit – rázem se toto zlo dostává do jeho rodiny s cílem ji i jeho zničit. Jedinou chlapcovou nadějí na záchranu jsou tři ženy z Hempstockovic rodiny, které vůbec nejsou takové, jak se na první pohled zdá.

Kdo by neznal Neila Gaimana? Tento populární britský autor se narodil v roce 1960 ve městě Portchester, v současné době však žije v Americe. Původním povoláním je žurnalista, kromě psaní se věnuje i scenáristice – například napsal scénář k seriálu Nikdykde (později vznikla i stejnojmenná kniha) či k epizodě The Doctor's Wife ze seriálu Doctor Who. Mezi jeho díla patří kupříkladu komiksová série Sandman (mělo by se připravovat filmové zpracování) či knihy Hvězdný prach, Američtí bohové Koralina.

Nejsem odborník na Gaimanovu tvorbu, vlastně jsem kromě této knihy zatím četla jen Hvězdný prach, takže nemám zas tolik s čím porovnávat. Nicméně narovinu mohu říct, že tohle bylo něco docela jiného, než právě Hvězdný prach. Už od začátku je v knize nastolena taková ponurá atmosféra, která dává tušit, že se nebude dít nic dobrého. Gaiman umí skvěle čtenáře držet v napětí, dokáže ho s fascinací donutit číst dál. Rozhodně v této knize výborně předvádí svůj spisovatelský um.

Příběh je velice podivný, autor s ničím nikam nespěchá a spíše se zaměřuje na hlavního hrdinu, než aby se snažil příběh dělat zbytečně akční. Ale i přesto dokáže autor udržovat čtenáře v napětí ohledně toho, co se asi bude dít. Některé scény jsou i mírně děsivé. Po příběhové stránce to patrně není kniha pro každého – někdo by se u toho mohl nudit, avšak pokud vám nevadí lehce temnější atmosféra a dokážete ocenit i zdařile promyšlený příběh, který sice neoplývá velkou akcí, mohla by vás právě tato kniha zaujmout.

Určitě si budete lámat hlavu nad tím, co vlastně jsou ty Hempstockovic ženy zač, aspoň já jsem nad tím musela neustále přemýšlet. A i po dočtení o tom nemám přesně jasno, protože jsou opředeny spoustou tajemství. Nicméně tak je to dobře, díky tomu funguje příběh ještě lépe. I původ té tajemné síly je dosti nejasný, avšak samotnému příběhu to nijak neubližuje. Prostředí je zvláštní, ale rozhodně se jedná o něco nadpřirozeného.

Hlavní hrdina se nám nejdříve představí jako muž ve středních letech, následně se však vracíme do jeho dětství, kdy byl pouze sedmiletý chlapec a kdy se odehrály všechny ty podivnosti, na které si dnes sotva pamatuje. Domnívám se, že mnoha z vás s ním bude sympatizovat – nemá příliš přátel, je spíše uzavřenější a společnost mu většinou dělají knihy. Na svůj věk je dosti inteligentní a vnímavý. Opravdu se mi líbilo, jak dobře dokázal Gaiman popsat vyprávění z jeho pohledu, úplně jste tam mohli cítit tu jeho dětskou naivitu. Celá kniha mi přišla založená hlavně na psychologii hlavního hrdiny, kterou Gaiman zpracoval moc dobře.

Vystupuje zde i chlapcova rodina, i když ta má v příběhu poněkud menší roli. Všechny ostatní postavy jsou opředeny tajemstvími, tudíž se na ně těžko vytváří ucelenější názor. Ovšem je na první pohled jasné, kdo tu vystupuje jako kladná postava a kdo jako postava záporná.

Oceán na konci uličky je poměrně působivé čtení, které se rozhodně hodí pro ty ponuré podzimní dny. Atmosféra knihy je po celou dobu velmi tajemná, místy i možná lehce strašidelná. Příběh se někomu může zdát poněkud podivný, nicméně je určitě výborně promyšlený. Velkým plusem je i to, jak skvěle je to napsané. Nemyslím si, že je tohle čtení, které nadchne každého, avšak pokud chcete zkusit něco mírně netypického, s výjimečnou atmosférou, doporučuji vám sáhnout po tomto čtení. Navíc je to krátké, tak to budete mít přečtené za chvilku.
Za sebe mohu říct, že doporučuji tuto knížku zkusit, obzvlášť pokud vám v knihách nevadí nějaké nadpřirozené prvky a tajemná atmosféra. Je to něco trochu jiného a za vaši pozornost to stojí.

8,5/10