Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Osudný polibek


Autor: Maggie Stiefvater
Originální název: The Raven Boys
Přeložila: Pavla Paseková
Série: Havraní bratrstvo
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 330 stran, hardback
Nakladatelství: Argo, 2014
Hodnocení na GoodReads: 4,02/5 (54 130 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (strašně moc se mi líbí!)

Něco málo k ději
Lila Sargentová se narodila do rodiny senzibilů, takže už odmalička byla obklopena nadpřirozenem. Všichni z jejího okolí mají nějaké schopnosti, nejčastěji týkající se věštění budoucnosti, jen Lila na první pohled nemá schopnost žádnou. Ovšem úplně obyčejná přece jenom není – dokáže umocňovat schopnosti lidí kolem ní. Také už od malička slýchávala v různých podobách jednu a tu samou věštbu – pokud políbí svou životní lásku, dotyčný zemře. Když pak v předvečer svátku svatého Marka, kdy se po zemi prochází mrtví, spatří ducha mladíka, znamená to jediné – buď dotyčného zabila nebo je to její životní láska.

Autorka a styl psaní
Maggie Stiefvater je americká autorka, která do podvědomí čtenářů poprvé vstoupila svou vlkodlačí sérií Vlci z Mercy Falls. Žije výstředním životem uprostřed ničeho ve Virginii se svým manželem, dvěma dětmi, dvěma psy a s Camarem z roku 1973, které nese jméno Loki. Živila se jako hudebník na svatbách, technický editor, krátce i jako servírka. Je také výtvarně nadaná – dokonce jí příští rok vyjde kniha, kterou si sama ilustrovala.

Že Maggie Stiefvater píše opravdu krásně jsem se přesvědčila už u knihy Mrazení, prvního dílu z její vlkodlačí série. Na jejích popisech je jasně vidět, jak úžasnou fantazii má a že se slovy to opravdu umí. Moc mě překvapil fakt, že je kniha vyprávěna z více pohledů, to jsem nečekala, avšak nakonec jsem to opravdu uvítala. Vyprávění jednotlivých postav je odlišné, je z nich jasně cítit, že každá postava má jinou osobnost. Maggie také vždy správně odhadla, v jaké části má jednotlivá vyprávění utnout, aby byl čtenář více napnutý.

Příběh, průběh děje
Mrazení u mě pohořelo hlavně na základě příběhu a přestože jsem ohledně příběh Osudného polibku slyšela samou chválu, stejně jsem k tomu přistupovala s jistou obezřetností. Nakonec musím s velkou radostí prohlásit, že ta chvála byla oprávněná! Příběhem je to vážně hodně jiné než ostatní knihy, se kterými se můžete ve stejném žánru setkat. Je to originálnější, je to promyšlenější, zkrátka je to mnohem lepší! Mě osobně příběh překvapil a upřímně nadchnul.

Asi to není úplně nejakčnější kniha, nejdříve se musí dát věci do pohybu, než se toho začne dít víc. Avšak jakmile se to rozpohybuje, je čtenář hozen do víru událostí, které se postupně stupňují a stupňují až vyvrcholí v podařený konec. Některé scény jsou popsané tak úžasně, že jsem z nich měla i husí kůži, vážně.
Konec je sice docela uzavřený, na druhou stranu ale i opravdu zdařile láká na pokračování, do kterého bych se bývala pustila hned, kdybych ho měla po ruce!

Prostředí
Prostředí jasnovidek, věštkyň a vykladaček karet nepůsobí zrovna nejoriginálněji, přesto to zrovna k příběhu v této knize skvěle sedí. Oproti tomu zaměření na velšské legendy je více než netypické. Opět šlo o nečekaný prvek, a i když jsem si zpočátku nebyla jistá, jestli se mi to bude líbit, s postupem čtení jsem zjistila, že si to vlastně užívám a přijde mi to fakt zajímavý. Rozhodně se moc těším, co dalšího se na tohle téma v příštím díle dozvím.

Postavy
Postavy byly také výborné. Každá svým charakterem naprosto jedinečná, všechny vážně osobité, žádný stereotyp. Takhle rozličné postavy, to mám na knihách ráda! A u knihách z žánru young adult si toho cením obzvlášť.

Hlavní ženská postava Lila vůbec není tuctová, vlastně je taková hodně svá a jiná. Žádná dokonalá hrdinka, prostě jen obyčejná holka, která je zvyklá na podivnosti. Nevidím důvod, proč by vám měla nějakým způsobem vadit.
Havraní bratrstvo tvoří čtveřice chlapců, kteří jsou tak různorodí, až je i s podivem, že se vůbec přátelí. Ale možná to je to, co je spojuje, že se nějakým způsobem navzájem doplňují. A já doteď nemám tušení, jestli jsem si nejvíce oblíbila Ganseyho, Adama, Ronana nebo Noaha. Zastávám ten názor, že alespoň jeden z nich vás musí zaujmout!

A víte, co je bezva? Je tam minimum romantiky! Mohli byste si myslet, že když je jedna slečna ve společnosti čtyř kluků, nutně tam nějaká ta romantika musí být. Tady je však jen minimální, k tomu působí naprosto přirozeně, takže se nebudete muset rozčilovat nad nějakou instantní láskou.

Pocity, dojmy, hodnocení
Do knížky jsem šla s tím, že se mi snad bude líbit, vzhledem k tomu, kteří lidé z ní byli naprosto nadšení. Ale ani náhodou jsem nečekala, že mě natolik uchvátí. Jakmile jsem si k ní mohla v klidu sednou, četla jsem a četla a vůbec jsem se od toho nemohla odtrhnout. Maggie Stiefvater má zkrátka kouzelný styl psaní, kterým umí navodit skvělou atmosféru. Střídání vypravěčů to udělalo jen zajímavější. Samotný příběh je tak netypický, že už jen proto musíte knihu opravdu ocenit, to samé se týče prostředí. A ty postavy, ty se autorce zatraceně povedly! Ještě teď, pět dní po dočtení knihy, překypuji nadšením ze čtení! Také se nehorázně těším na druhý díl.
Knížku vám jednoduše doporučuji, ať už jste fanoušci Maggie Stiefvater nebo ne. Pokud vás autorčina předchozí tvorba nadchla, tohle vás dostane! Jestliže vám její předchozí tvorba nesedla, stejně jako mně, i tak tomu dejte šanci nebo budete litovat! Pro mě osobně je tohle jedna z nejlepších young adult knih, které jsem letos četla!

Konečné hodnocení:
10/10

Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

Komentáře

  1. Achjo, teď si tu knihu chci přečíst ještě víc. Ať už jsou Vánoce!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dostaneš ji pod stromeček? :) Já si ji možná taky nechám nadělit, jop. :D A doufám, že se ti to tedy bude aspoň trochu líbit. Určitě budu zvědavá na tvůj názor! :)

      Vymazat
  2. ted jsi me zlakala, jdu to hned pridat na seznam :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se ti to bude aspoň líbit, když se mi podařilo tě zlákat. :)

      Vymazat
  3. Upřímně, dlouho jsem o této knize uvažovala, dokonce jsem ji už jednou plánovala i koupit, ale nakonec jsme si to rozmyslela, protože i přes všechny nadšené recenze jsem se nedokázala ubránit pocitu, že anotace zní tuctově a že to bude další průměrná paranormální romance... Ale když už jsi z toho nadšená i ty, tak na tom asi vážně něco bude. Takže tuhle knihu si určitě brzy pořídím, protože tobě a Freckles věřím. :D Snad se mi to bude opravdu líbit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K průměrný paranormální romanci to podle mě má dost daleko. :) Té romantiky je tam zatím opravdu minimum, ono když víš, že tvá životní láska po polibku zemře, přece jenom se do toho vztahu moc nehrneš, no. :D A když už tam něco romantického bylo, přišlo mi to naprosto přirozené a milé. Já sama jsem se spíš bála, že mě to bude nudit ohledně příběhu a nakonec jsem byla překvapená, jak hezky to měla autorka vymyšlené. Kdyžtak se pokus i přes kladné recenze nemít přehnaná očekávání, třeba bude pak větší šance, že se ti to bude líbit. Já osobně budu držet palce, aby se z toho pro tebe nevyklubalo zklamání. :)

      Vymazat
  4. Kiežby vyšla aj u nás. No ak nie, prečítam si ju v češtine. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že bys nebyla jediná, kdo by její vydání u vás uvítal. :) Třeba to jednou vyjde. A když ne, vždycky si to můžeš přečíst v té češtině, jop. :)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze :) Knížka bych si také ráda přečetla, snad se jí dočkám o Vánocích :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Tak držím palce, aby ti ji Ježíšek pod stromeček nadělil, opravdu je to moc pěkná knížka. :)

      Vymazat
  6. Ja som knihu dočítala iba nedávno a bola som z nej úplne hotová. Hneď som sa pustila do dvojky aj trojky, ale trojku som ešte nedočítala, lebo sa obávam toho konca a štvorka ešte nemá názov ani obálku. Odkladám si teda tie posledné strany na budúci rok :D :D
    Gansey <3 <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych se bývala do pokračování hned pustila, ale když už jsem to začala číst v tom překladu, tak si na to holt počkám, no. :D A to chápu, bůh ví, jak ten třetí díl skončí, že? :D Jedině v tomhle případě bych se snad pustila do angličtiny, kdybych musela čekat na překlad té čtvrté knihy po dočtení té třetí, jop. :D
      Gansey je rozhodně zlatíčko! :D :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!