Recenze: Úklony & Úklady

Přeložila: Pavla Kubešová
Série: Trochu jiný penzionát
Počet stran, vazba: 300 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2014
Hodnocení na GoodReads: 4,12/5 (6 910 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (stejně povedená jako ta první!)

Sofroniin pobyt v penzionátu rozhodně nebude klidný ani v následujícím roce! Jen tak tak se jí podaří zastavit pokus o únos její přítelkyně Dimity, bude se snažit vyřešit záhadu, proč se k osazenstvu penzionátu přidali chlapci z Brunsonova institutu a kam vlastně má penzionát namířeno. K tomu všemu má přijít s nápadem, jak dostat Vieve do Bunsonova institutu a aby toho nebylo málo, vypadá to, že vše nějakým záhadným způsobem souvisí s tajemným prototypem, který je už stál tolik problémů. Podaří se Sofronii na všechno přijít včas?

Gail Carriger byste možná tipovali spíše na rodilou angličanku, ve skutečnosti však pochází ze Spojených států. Je majitelkou několika vysokoškolských titulů, má procestovaná historická evropská města a pije jedině takový čaj, který byl dovezen přímo z Londýna. Ve svých románech se zaměřila na kombinaci žánrů steampunk a urban fantasy. Do podvědomí čtenářů se dostala svou sérií pro dospělé Parasol Protectorate.

Autorka zachovává styl psaní, který představila již v prvním díle. Takže může čekat styl, který je milý, plný humoru a elegantní, hezky odpovídající době, v níž se kniha odehrává. V mluvě je i jasně nastolen rozdíl mezi lidmi z vyšší a nižší společnosti – kupříkladu kotelníci mluví značně nespisovněji než třeba Sofronie. Pokud vám stylem psaní sedl už první díl, tenhle se vám bude číst jedna báseň.

Samotný příběh je v hodně podobném duchu jako příběh v prvním dílu, takže je tu spousta plížení po penzionátu, spousta tajného odposlouchávání, spousta intrik a několik návštěv kotelny. Také se v knize hodně spekuluje, vytváří se teorie. K největší akci opět dochází až ke konci příběhu, to čtenář ani nestíhá sledovat, co se to vlastně právě děje.

Kniha celkově opravdu moc dobře odsýpá, mně osobně čtení neskutečně rychle uteklo. Konec je naštěstí poměrně uzavřený, takže si čtenář nemusí vyloženě zoufat, že nemá po ruce další díl.

K seznámení s prostředím došlo už v první knize, tudíž to v druhém dílu autorka jen dále rozvíjí. Patrně nejvíc nových informací se čtenář tentokrát dozví o upírech – autorka přibližuje jejich uspořádání, pravidla a hierarchii. Také získáváme nové vědomosti o jakési étherosféře. Jinak je prostředí stále stejné, nečekejte proto nějakou změnu oproti první knize. Já osobně jsem z prostředí v této sérii nadšená, strašně mě baví, jak jedinečné a zábavné je.

Obsazení příběhu je vesměs stejné jako v díle prvním, proto můžete počítat s přítomností Sofronie, jejích kamarádek a spolužaček, s Vieve, s učiteli a kotelníkem Mydlounem. Navíc přibývají i chlapci z Brunsonova institutu, ovšem z nich nejdůležitější je Felix, protože toho velice zaujme Sofronie. Trochu mě to mrzí, ale bojím se, že tu do budoucna můžeme čekat jistý milostný trojúhelník a pokud k tomu opravdu dojde, budu upřímně doufat v to, že to autorka nepojme nějakým kýčovitým způsobem.

Jestliže vám postavy sedly už dříve, sednou vám i teď – na jejich chování se prakticky nic nemění. Já ale měla menší problém se Sofronií – ne, že by mi nějak vadila, ale přišlo mi, že občas je až příliš dokonalá, jako by měla lehké sklony k Mary Sue. Vůbec by mi nevadilo, kdyby se v příštích dílech objevila nějaká postava, která se Sofronii aspoň vyrovná, aby nebyla jediná ta perfektní.

Pokud se vám líbila Etiketa & Špionáž, nemám nejmenší pochyby, že se vám budou líbit i Úklony & Úklady. Druhý díl je ve velice podobném duchu jako ten první – je stejně zábavný, stejně čtivý a po příběhové stránce stejně zajímavý. Mou jedinou výtkou je snad jen to, že Sofronii všechno vychází trochu moc snadně a že je občas až příliš dokonalá. Asi bych ocenila, kdyby i ta většina akce nebyla napěchovaná až v poslední čtvrtině knihy a místo toho byla v knize rozdělená trochu víc rovnoměrně. Avšak ani to nic nemění na faktu, že jsem si samotnou knížku skvěle užila.
V případě, že jste četli první díl, ten se vám líbil a ještě jste se nedostali k tomuto, doporučuji to hodně rychle napravit! A jestliže jste s touhle sérií ještě vůbec nezačali, doporučuji to co nejdříve změnit!
8,5/10