Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Flora a Odysseus

Autor: Kate DiCamillo
Ilustroval: Keith Campbell
Originální název: Flora and Ulysses
Přeložil: Milan Žáček
Počet stran, vazba: 240 stran, hardback
Nakladatelství: Albatros, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,81/5 (15 519 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5

Něco málo k ději
Flora je cynik a milovnice komiksových dobrodružství úžasného Zářiče v jedné osobě. Jednoho dne se stane svědkyní obrovského neštěstí - její sousedka paní Tickhamová vysaje svým novým vysavačem Odysseus 2000X veverku. A protože to Flora nemůže nechat jen tak, dá se do oživování veverky. K překvapení zúčastněných se veverka opravdu probere! Ovšem nic není jen tak - veverka nabude superschopnosti! Nyní oplývá nezměrnou silou, schopností létat a dokonce i píše básně! Záhy je veverčák pokřtěn na Odyssea a společně s Florou je nyní čeká jedno velké dobrodružství!

Autorka a styl psaní
Kate DiCamillo je známá americká autorka knih pro děti. Narodila se ve Filadelfii, v současné době žije v Minneapolis. Už se svou první knihou jménem Because of Winn-Dixie slavila velký úspěch - kniha se rychle dostala mezi bestsellery, navíc jí nechyběla ani chvála kritiků. Je autorkou i knihy Příběh o Zoufálkovi, podle které byl natočen i stejnojmenný animovaný film. Autorka obecně za své knihy posbírala mnoho ocenění.

Na stylu vyprávění je nejzajímavější ten fakt, že samotný psaný příběh doplňují i ilustrace v komiksovém zpracování. Tudíž některou scénu máte graficky zpracovanou, nepopsanou slovy. A to bylo naprosto úžasné. Vyprávěno je pak z pohledu Flory i z pohledu Odyssea. Strašně se mi líbilo, jak napsané to bylo, se spoustou humoru, s milou dětskou naivností. Popisy bývají jednoduché a krátké, aby nenudily mladší čtenáře, kterým je kniha určena.

Příběh, průběh děje
Ta knížka je potrhlá. Naprosto. Nepamatuji si, že bych se někdy u dětské knihy tolik nasmála. Pro mě osobně to bylo i po příběhové stránce naprosto skvělé čtení, nicméně aby to bavilo i vás, musíte být ochotni nezapojovat moc racionální myšlení. Vždyť je tam létající veverka, co píše básně, propána. Jasně, že to bude občas lehce absurdní a ani v nejmenší reálné. Avšak pokud pominete tento fakt, dojde vám, že autorka tou knížkou přece jenom chce sdělit i něco vážného. A to rozhodně podává velice milým způsobem.

Já jsem se tedy bavila od začátku do konce, krásně to odsýpalo a kdybych se do toho nepustila až tak pozdě večer, měla bych to na jedno posezení přečtené.

Prostředí
V té knize je veverka se superschopnostmi! No jestli tohle nevypovídá o originálnosti prostředí, tak už nevím co jiného. Ovšem jinak je ta samotná kniha postavena hlavně na postavách a na příběhu, který se kolem nich odvíjí.

Postavy
Dle mého názoru se autorce podařilo postavy napsat výborně, opravdu dobře zachytila jejich osobnost a to i jen na pár stránkách. Moc oceňuji i ten fakt, jak docela netypické ty hlavní postavy jsou.

Celá kniha se zaměřuje hlavně na malou Floru a veverčáka Odyssea. Flora o sobě tvrdí, že je cynička, nemá ráda romantické knihy, které píše její matka spisovatelka, romantika jí obecně nic moc neříká a to samé se týče i normální literatury - Flora totiž miluje komiksy. Nu a když je svědkem Odysseovy proměny, úplně se vidí, jak spolu poráží padouchy. Flora má také rozvedené rodiče jako spousta dnešních dětí. Já osobně jsem si Floru oblíbila už od první stránky!
A co teprve Odysseus! Líbilo se mi, že autorka z něho neudělala lidsky myslící bytost, stále v sobě měl jakousi zvířecí osobnost. Autorka také krásně dokázala vyjádřit jeho vztah ke Floře.

Zmínit musím i Williama Spivera, ten kluk je ještě podivnější než Flora, podle svého mínění je také dočasný slepec. Mě osobně ale hrozně bavilo to jeho smýšlení a ta jeho excentricita, tím byl zkrátka naprosto výjimečný.

Pocity, dojmy, hodnocení
Z vydání knihy v češtině jsem měla obrovskou radost - už dříve jsem na ni totiž byla nalákána, plánovala jsem si ji přečíst a vydání v češtině mi to umožnilo. A byla jsem z toho nadšena přesně jak jsem čekala - strašně se mi zalíbil ten způsob psaní, který kombinuje normální text s komiksovým zpracováním některých částí, u příběhu jsem se skvěle zasmála a postavy měla autorka také na jedničku. Jistě, primárně je tato kniha určena dětem, avšak pokud nemáte problém trochu se odpojit od toho “dospěláckého světa” a nechat své fantazii hezky volnost, mohlo by se to líbit i vám, starším čtenářům.
Já tuto knížku vřele doporučuji. Máte-li ve svém okolí dítě, které se nebrání čtení, koukejte mu příběh Flory a Odyssea podstrčit. A pokud se před tím na knihu mrknete i vy sami, určitě tím nic neztratíte!

Konečné hodnocení:
9,5/10


Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde (autorem ilustrací je Keith Campbell)

Komentáře

  1. Tahle knížka vypadá ohromě miloučce :) Middle-grade literaturu čtu bez uzardění a fakt mě baví, tak hádám, že bych se mohla totmuto komixovému hybridovi kouknout na zoubek :)
    Moc hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A přesně taková taky je - ohromně miloučká! :) Tak jestli s middle-grade nemáš problém, je to pro tebe povinné čtení! :D
      Moc děkuji! :)

      Vymazat
  2. Tak teraz som si už na 110% istá, že si tú knihu prečítam, musím. Tie postavy, humor a zároveň myšlienka znejú úžasne.:) Aj tie komixové časti sa mi pozdávajú! Super recenzia.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, musíš! :D Fakt jo! :D Pro mě to naprosto úžasné bylo. Jo, ty komixové části byl opravdu skvělý nápad. :) Děkuji! :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.