Recenze: Levandulový pokoj [RV]

Originální název: Das Lavendelzimmer
Přeložila: Dagmar Hoangová
Počet stran, vazba: 320 stran, hardback
Nakladatelství: Moba, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,76/5 (272 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (moc pěkná!)

Jean Perdu je muž ve středních letech a také to je velice netypický knihkupec – svým zákazníkům knihy ordinuje jako léčbu na jejich neduhy, dokáže lidem nahlédnout do duše a doporučit jim četbu, která jim nějakým způsobem pomůže. Proto se jeho knihkupectví jmenuje Literární lékárna. Netypické je také to, že se knihkupectví nachází na lodi. Přestože druhým pomoci dokáže, sám sobě ne. Už více než dvacet let se trápí odchodem své lásky Manon, která se jednou v noci sebrala a zmizela. Pár dní na to mu od ní přišel dopis, který se neodvážil otevřít. Až do teď.

Nina George je německá spisovatelka a novinářka, která se narodila v roce 1973 v Bielefeldu. Dosud publikovala 24 románů v různých žánrech a pod různými pseudonymy (kupříkladu Anne West). Právě její kniha Levandulový pokoj zaznamenala velký úspěch a byla přeložena do několika světových jazyků. Tvoří i společně se svým manželem (také spisovatel) pod pseudonymem Jean Bagnol.

Autorka má obrovský talent na psaní krásných popisů, které jsou sice občas lehce zdlouhavé, avšak tak úžasně poetické, že mi ta zdlouhavost ani nevadila. Nina George si dokázala vybrat ta správná slovíčka, aby na čtenáře patřičně zapůsobila. I dialogy se mi moc líbily, často byly velice zábavné. Kniha sama o sobě byla vážně čtivá, tomu hodně pomáhaly i krátké kapitoly.

Příběh je o tom najít sám sebe, když zjistíte, že vlastně nevíte, kdo jste. Jde o změnu životního stylu, když vám dojde, že vám doposud život protékal mezi prsty a vy jste zbytečně žili minulostí namísto přítomností. Také to je o nalezení cesty, kterou se vydat, když jste na rozcestí a nevíte, jestli si volíte správně. V souhrnu je kniha o rozhodnutích, která nás definují a která nám určují, jaký život budeme mít. A je opravdu jen a jen na nás, jestli si ho budeme chtít užít naplno nebo jestli ho promarníme.

Mně se ten příběh zkrátka moc líbil. Krásně to ubíhalo. Buď se pořád něco dělo nebo jsem byla zahrnována spoustou zajímavých myšlenek. Našly se i smutné chvíle, ovšem nechyběly ani ty zábavné. Byla jsem donucena nad vším přemýšlet, za což jsem moc ráda.

Francie, konkrétně pak Provence, je pro podobný příběh jako dělaná. Neměla jsem nejmenší problém si to v téhle oblasti představit a z popisů jsem tu Provence úplně cítila – podle mě tam autorka musela někdy být. A jestli ne, tak slyšela hodně vyprávění od lidí, kteří tuto oblast navštívili. Milé je i to, že na začátku knihy je mapka oblasti, kterou Perdu cestuje, to zájemcům jistě napomůže v orientaci.

Postavy jsou také zpracované moc dobře. Sice pro mě nebylo snadné se ztotožnit s mužem okolo padesáti let, který si v životě už přece jenom něčím prošel, nicméně jsem dokázala pochopit jeho rozhodnutí, smýšlení - to, jak přemýšlel o knihách, se mi neuvěřitelně moc zamlouvalo! Získala jsem díky tomu i trochu jiný, nový pohled na knížky a za to jsem vážně ráda. Moc se mi líbilo, jak zdařile autorka zachytila Perduovu proměnu, jeho vývoj, uvědomění si, že se změnit musí. Ona autorka celkově zvládla dobře popsat změnu všech zúčastněných postav.

Řekla bych, že alespoň někoho si v knize určitě oblíbíte. Může to být právě Perdu nebo mladý spisovatel Max Jordan, možná to bude některá z dalších postav, která se v knize objeví. Nemám dojem, že by se v knize vyskytla postava, která by někomu mohla být nějakým způsobem protivná.

Levandulový pokoj bylo opravdu moc milé čtení, které se mi nakonec líbilo víc, než jsem vůbec čekala. Autorka opravdu hezky píše popisy, ty jsou sice občas trochu zdlouhavější, nicméně tentokrát mi to vlastně ani nevadilo, protože se dobře četly. Samotný příběh vás donutí zamyslet se hned nad několika věcmi a to se mi moc líbilo. Za obrovský klad považuji i ten vývoj postav, jejich změna je na konci opravdu znát. A navrch k tomu je to zasazené do Provence, což skvěle doplňuje atmosféru celé knihy.
Máte-li chuť na nějaké příjemné čtení ze života, u kterého se pobavíte, ale která vás donutí se i zamyslet, určitě vám doporučuji tuto knížku. Je sice taková poměrně nenápadná, ovšem dle mého názoru za přečtení stojí.

8,5/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.
Knihu Levandulový pokoj si můžete objednat na stránkách knihkupectví.