Přeskočit na hlavní obsah

Mých TOP 5 knih pro děti

Přiznám se, že původně jsem tenhle článek neměla vůbec v plánu, ale když je mi ze všech stran připomínáno, že je dnes Mezinárodní den dětí, rozhodla jsem se být tématická a sepsat článek zaměřený na mé oblíbené knížky pro děti, které jsem četla a které si zas někdy ráda přečtu. Pokud vás překvapí absence některých knih, je to proto, že jsem se rozhodla vyhnout dětským knižním sériím, protože těch mám ráda tolik, že mi to vystačí na další TOP 5.


Flora a Odysseus
Kate DiCamillo

Jedna z nejlepších knih, které jsem v loňském roce četla, tu rozhodně nesmí chybět! Příběh Flory a veverčáka Odyssea, ze kterého se vlivem zásahu vysavačem stane superhrdina, je naprosto nezapomenutelný, neuvěřitelně originální a k tomu i výborně napsaný. Nesmím zapomenout i na dokonalé ilustrace v komiksovém stylu, které doplňují samotný děj - i díky tomuto je kniha vskutku výjimečná. Připočtěte si ještě vtipnost a milé poselství, které kniha k dětem směřuje a opravdu tu máte naprosto perfektní čtení pro prcky. Jakmile tohle jednou vezmete do rukou, už to z nich nepustíte. Zhltnete to jako malinu a pak se do toho budete chtít pustit znovu! Nakonec se k tomu ten váš prcek ani nedostane, uvidíte.


Ivan je jen jeden
Katherine Applegate

Po této knize sáhněte v tom případě, že toužíte po něčem na vážnější notu. Příběh gorilího samce Ivana je na jednu stranu hrozně smutný, ovšem na tu stranu druhou i plný naděje. Po celou dobu čtení jsem byla nucena Ivanovi držet palce a vy budete taky! Měla jsem častokrát hodně blízko k pláči, jak moc mě to dojímalo. Už teď vím, že tuhle knížku zařadím mezi to nejlepší, co jsem v letošním roce přečetla, tudíž vám musí být jasné, jak moc se mi to líbilo! Nesmím zapomenout i na naprosto úžasné ilustrace, které knihu doplňují. Ještě na závěr - věděli jste, že je tato kniha založena na příběhu skutečného gorilího samce Ivana? Hm? Už jste k přečtení dostatečně nalákáni?


Julie mezi slovy
Petra Dvořáková

Aby to nevypadalo, že protěžuji pouze zahraniční tvorbu, když i u nás vychází tolik dětských knih původní tvorby, musím vás seznámit s výbornou knihou Julie mezi slovy. Četla jsem ji loni a bohužel jsem na ni nenapsala recenzi, což mě teď zpětně mrzí, ale co se dá dělat. Snad vás aspoň teď přesvědčím, že tahle kniha stojí za trochu vaší pozornosti. Petra Dvořáková v ní totiž zpracovává poměrně dost běžný a aktuální stav dnešní rodiny z pohledu malého dítěte - holčičky Julie. Naprosto krásným způsobem autorka vyjadřuje, jak je těžké se pro tak malé dítě vyrovnat s rozvodem rodičů, s novou rodinou, když si otec najde jinou paní, či s přestěhováním se z místa, kde dítě celou dobu žilo, pryč. Autorka úžasně zpracovává ten dětský pohled na svět, Julie má totiž naprosto jedinečné vnímání svého okolí a i právě díky tomu je ta kniha tak výborná. Plus má opět naprosto boží ilustrace.


Sundej mi měsíc
Gregory Hughes

Tohle je rozhodně velice zvláštní kniha, u které mě opět mrzí, že jsem na ni v loňském roce nebyla schopna napsat recenzi. Přitom bych v ní měla tolik co říct! Tak vás zkusím k jejímu přečtení přesvědčit teď. Rozhodně jedním z nejdůležitějších aspektů této knihy je fakt, že je v ní velice tenká hranice mezi tím, co je reálné a tím, co ne. Některé scény jsou totiž na dětskou knihu až opravdu drsné a skutečně podle pravdy, jiné jsou takové snové a jednoduše nepravděpodobné. Mezitím je v knize opravdu surový kontrast. Ovšem i tím se mi to zdálo výborné. Obrovskou pozornost si zaslouží i postavy, tedy hlavně Krysa, která je neuvěřitelná. Tu jsem si naprosto zamilovala. Styl psaní je také výborný. Zkrátka a dobře se jedná o knihu, která mi vážně utkvěla v paměti a kterou si moc ráda přečtu znovu.


Howlův putující zámek
Diana Wynne Jones

Ano, vím, že tahle kniha patří do série, takže by tu technicky neměla co dělat. Ale já ji tu uvedu. Jednak proto, že v češtině vyšel pouze tenhle první díl a jednak proto, že ta kniha dokáže stát samostatně, to až ta pokračování na ni lehce navazují, i když spíš jen tím, že se tam objeví pár stejných postav, pokud jsem to dobře pochopila. 
Teď k tomu, proč knihu v tomhle seznamu mám. Příběh kouzelníka Howla a začarované Sofie jsem četla nedávno a naprosto mě okouzlil. Úplně jsem se do něj zamilovala. Už teď mám neuvěřitelnou chuť si tu knihu přečíst znovu. Teoreticky je tohle čtení pro trochu starší, ale co tak vím, je Howl řazen mezi dětskou klasiku (páni, příští rok to bude kniha stará 30 let!). A já osobně si myslím, že by tuhle knihu mělo u nás znát více lidí. Má totiž naprosto výborný příběh, který má ještě lepší poselství, postavy jsou dokonalé a ten styl psaní strašně dobrý, i když na tom má jistý podíl i vážně skvělý překlad. Jednoduše ve mně kniha zanechala hluboký dojem a něco takového já od knih chci. Fakt vám doporučuji se po ní podívat, já se už moc těším, až ji budu číst podruhé!

Počítám-li dobře, mám výše uvedeno všech pět knih, tudíž to bude z mé strany pro dnešek vše. Budu moc ráda, když mi dáte vědět, které dětské knihy máte rádi vy!

Komentáře

  1. Ani jednu z výše uvedených jsem nečetla. Ale neslyším o nich poprvé, především už tvoje dřívější zmínky o nich mě na ně nalákaly. Moc se těším, až si některou z nich přečtu! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, o knížkách, které mám ráda, mluvím často. :D A rozhodně se po nich podívej, jsou vážně skvělý! :)

      Vymazat
  2. Já určitě doporučuji úplně celou sérii Sedmý smysl :3 Úplně úžasná série!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu sérii znám, ale nečetla jsem ji. Možná se na ni časem podívám. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!