Recenze: Spoušť [RV]

Autor: Sára Vybíralová
Počet stran, vazba: 240 stran, hardback
Nakladatelství: Host, 2015
Hodnocení na GoodReads: 3,33/5 (6 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (ta je opravdu povedená!)

Něco málo k ději (dovolím si půjčit oficiální anotaci)
Deset pokusů o katastrofu. Co je v případě člověka kritické množství? Deset postav žije své zdánlivě obyčejné životy, a přece je každá infikována různě silnou dávkou neuróz a nenaplněných tužeb. Pokoušejí se žít samy za sebe, ale jako by to nestačilo, ostatní jim to komplikují, jak se úporně snaží o totéž. Po dosažení kritického množství se však spouští nevratné procesy… A v tu chvíli je buď konec, nebo začátek, buď se umírá, nebo se konečně začíná žít. Anebo někde za okny dojde k velkému třesku, když už ani vesmír neví, co dál. Taková spoušť!

Sára Vybíralová se narodila v roce 1986, na Filozofické fakultě v Praze vystudovala francouzštinu a historii, dnes pracuje jako lektorka a překladatelka z francouzštiny. Střídavě žije v Praze a Paříži. Kniha Spoušť je její prvotina.

Spoušť je sbírka povídek, kde každá povídka je napsaná jiným způsobem. Autorka v tomhle směru poměrně experimentuje, nicméně se stylově inspiruje i u jiných známých, často klasických, autorů – alespoň já osobně jsem měla takový dojem. Vzhledem ke stylu psaní mě patrně nejvíce fascinovala první povídka, která je téměř celá napsána jednou větou, vzpomínám-li si dobře.

Každá povídka se zabývá nějakou jinou postavou, každá má nějaký jiný příběh. Většinou daný děj není zas tolik podstatný, v případě těchto povídek se autorka mnohem víc zaměřuje na postavy, na jejich citové rozpoložení, na jejich myšlenky, sny, frustraci. Problém pro mě osobně byl, že mi fascinace tímto stylem vydržela jen asi pro první dvě nebo tři povídky, poté mě to začalo nudit. Přestože nemívám problém s tím, když je kniha zaměřená spíše na psychologii postav, přece jenom ocením, když se po příběhové stránce aspoň něco děje.

Autorka se na dramatičnosti povídek snažila přidávat s pomocí otevřených konců. Někdy to zapůsobilo dobře, v jiných případech mi to přišlo velice zvláštní.

Jednotlivé povídky se odehrávají u nás v Čechách, ale také v zahraničí. Občas je přímo definované, v jakém městě se to odehrává, místy je to na čtenáři, aby si domyslel, kam zhruba by příběh měl být zasazen.

Těžko se mi postavy hodnotí, když je kniha soubor povídek, tudíž čtenář nemá šanci prozkoumat jejich hloubku tak jako u románu. Nicméně vždy jde o postavy, které prožívají nějaké dilema, nějakou nenaplněnou touhu, blíží se k nějaké změně. Ono to zpracování postav záleží i na pojetí celé povídky. Například v povídce Nástroj je čtenář i zvědavý, v jakém směru se bude hlavní postava rozvíjet, u další povídky k tomu dojít nemusí. Vše záleží na tom, jak vás která postava zaujme.

Přiznám se, že jsem z této knihy docela rozpačitá. Byla jsem na ni velmi zvědavá, ale musím říct, že jsem od ní čekala patrně něco jiného, než jsem nakonec dostala. Kvalita jednotlivých povídek mi přišla taková nevyvážená, některé se mi velmi líbily, jiné se mi četly hrozně těžko, což jen kazilo můj celkový dojem z knihy. Určitě je zajímavé, jak variabilní jednotlivé povídky jsou, každá je napsaná aspoň trochu jiným stylem, avšak po obsahové stránce zkrátka zaujatá tolik nejsem.
Nicméně musím pochválit grafické zpracování knihy, protože na pohled je naprosto dokonalá. V případě této knihy si nakladatelství skvěle vyhrálo s detaily a kniha díky tomu vypadá perfektně.
Spoušť bych doporučila čtenářům, kteří se zajímají o českou tvorbu a stále hledají nové autory, které vyzkoušet. Kdo ví, třeba vás Spoušť mile překvapí, přestože mně osobně příliš nesedla.

6,5/10