Přeskočit na hlavní obsah

Co kdyby byl Vlad Napichovač dívkou?


Lada a Radu jsou potomci Vlada Draculy, vojvody z Valašska. Lada a Radu by nemohli být většími protiklady. Lada je nepohledná, nemilosrdná, krutá a vyhledává zábavu, která by byla vhodnější spíše pro chlapce. Oproti tomu Radu je něžný, krásou oplývající, tudíž k synovi, kterého by si Vlad přál, má hodně daleko. Radu otce nesnáší, protože mu nikdy nevěnuje sebemenší pozornost, kdežto Lada ho doslova uctívá a za otcovo uznání by dala cokoliv. Jenže pak je otec zradí a oba dva se ocitají na nepřátelské půdě - v Osmanské říši. Zde figurují jako rukojmí a záruka, že jejich otec dodrží své slovo. Jenže tahle neznámá země je opravdu nebezpečná a pro Ladu s Radu bude velice těžké se vůbec udržet naživu. Smrt totiž čeká na každém rohu.

Kiersten White je americká autorka, kterou můžete znát jako autorku trilogie Paranormálové, tu v českém překladu vydalo nakladatelství Fortuna Libri. Kromě této série napsala spoustu dalších knih - sérii Mind Games, či knihy The Chaos of Stars a Illusion of Fate. The Conqueror's Saga je její nejnovější série, druhý díl Now I Rise vyjde letos v létě a třetí díl je v plánu na léto 2018.

Přestože sérii Paranormálové znám, nikdy jsem se k jejímu přečtení nedostala. Dle anotace a názorů ostatních to na mě vždy působilo jako tuctová YA série. Ovšem s knihou And I Darken to bylo jiné - anotace zněla více než slibně a ohlasy byly vesměs pozitivní. Nicméně k tomu, abych se do této knihy opravdu pustila, mě přesvědčil až fakt, že jde o převyprávění příběhu o Vladu Draculovi, zvaného Napichovač (pozdější předloha pro Drákulu od Strokera), kde se ale Vlad nenarodil jako chlapec, nýbrž jako dívka Lada. Věřte mi, že jsem byla maximálně zvědavá, jak si s tím autorka poradí. A v životě by mě nenapadlo, jaký poklad v tom ve finále objevím.

Po dějové stránce je to poměrně dost hutné. S hrdiny se setkáváme hned při jejich narození, provázíme je dětstvím a dospíváním, a když je opouštíme, jsou prakticky na prahu dospělosti. Kniha je plná zrad a intrik, důmyslného plánování a hlavně snahy přežít. Autorce se podařilo dobře zachytit surovost té doby, bylo zajímavé sledovat, jak se se vším hrdinové zvládají (a případně nezvládají) poprat. Velký důraz je na postavení Lady jakožto ženy, přece jenom jsme někdy v 15. století. Trochu jsem se bála, aby tenhle aspekt knihy nevyřešila autorka příliš jednoduše a sluníčkově, ale naštěstí ne - Lada si musí svou pozici vydobýt, avšak stejně si bude s těžkostí někdy rovná s muži.

Ohledně postav jsem také více než spokojená. Lada byla od začátku ta vůdčí osobnost, Radu nepůsobil moc zajímavě a spíše byl pro Ladu přítěží. Jenže jak se děj vyvíjel a hrdinové stárli, Radu se také rozvíjel a já najednou zjistila, že ho mám v některých chvílích snad i radši než Ladu. Vyprávění se střídá mezi pohledy obou dvou, i proto je děj tak pestrý, protože oba zažívají jiná dobrodružství, mají jiné zájmy a prožívají jiná dilemata.



Musím říct, že mě překvapilo, jak velký prostor získává otázka víry, i když pokud se nad tím zamýšlím zpětně, je to logické vzhledem k tomu, že v té době byli věřící téměř všichni. Podstatné pro tuto knihu je, že zde dochází ke střetu křesťanství s islámem. A to hlavně v rámci jedné osoby, která najednou pochybuje, jestli ta křesťanská víra je správná a jestli náhodou není pravou vírou ten islám. Strašně se mi líbilo, jak tenhle rozpor autorka zpracovala, působilo to totiž naprosto věrohodně, ba dokonce přirozeně.

V knize nechybí ani romantická linka, která je ale napsaná výborně. Samozřejmě je jak jinak než komplikovaná. Protože kdo jsme, abychom sami rozhodli, do koho se zamilujeme? Proč některá láska je přípustná a jiná zase ne?

Velice věrohodně na mě působilo i to zasazení do 15. století a převážně do Osmanské říše. Na knize je znát, že autorka studovala historické prameny o té době, aby ji mohla čtenáři lépe přiblížit. Nejvíce to pocítíte asi na uspořádání armády či na politickém systému země. Autorka v textu zapojuje tituly, které se v Osmanské říši používaly (na konci knihy je slovníček). Nicméně nemohu soudit, jak se s historií shoduje průběh dějinných událostí, které autorka v knize popisuje. Vzhledem k tomu, že z Vlada udělala dívku, měla prakticky volnou ruku si další události upravovat podle sebe. (Což věřím, že udělala. Už jenom to časové zasazení je tuším trochu posunuté oproti skutečnosti.) Ale to nic nemění na tom, že když jsem knihu četla, klidně bych jí uvěřila, že to opravdu probíhalo zrovna takhle.

Konec by snad nemohl být lepší. S krásným příslibem do budoucna, že v pokračování se máme opravdu na co těšit. A já se rozhodně těším strašně moc. And I Darken totiž řadím mezi jednu z nejlepších knih pro mládež, vlastně bych k ní konkurenci hledala poměrně těžko. Samotným tím tématem a žánrem je v rámci YA knih vskutku unikát.

And I Darken je kniha, která mi po všech stránkách vyrazila dech. Dokonce jsem ji četla pomalu, abych si ji mohla užít a správně vychutnat. Když jsem se do ní pouštěla, ani ve snu by mě nenapadlo, že získám takové komplexní a zajímavé čtení. A to věřím, že se autorka teprve zahřívá a až v pokračování nás čeká opravdová jízda! Do teď jsem Kiesten White jakožto autorce příliš nedůvěřovala, ale po tomhle se s radostí podívám na její další tvorbu!

Jestli to ještě nevyplynulo jasně z mých předchozích slov, knihu vám na 100% (což je i mé hodnocení) doporučuji! Jestliže máte s autorkou špatné zkušenosti, doporučuji to hodit za hlavu a dát jí ještě jednu šanci. Jestliže jste od ní ještě nic nečetli, tak výborně, můžete začít s tímhle! Protože věřte mi, tuhle knihu si opravdu nechcete nechat ujít! No a já budu doufat, že se někdo rozhodne ji přeložit, protože je zatraceně škoda, že se k ní u nás jinak nedostane tolik čtenářů, jak by si zasloužila.

Údaje o knize
Název: And I Darken
Autor: Kiersten White
Série: The Conqueror's Saga
Díl: 1.
Nakladatelství: Delacorte Press, 2016
Počet stran, vazba: 498 stran, e-book
Hodnocení na GoodReads: 3,95/5 (10 098 hodnotících)

Komentáře

  1. Tak teď musím přiznat, že jsi mě zlákala. O knize jsem zatím neslyšela, ale doufám, že ji přeloží. V anglině se mi ji moc číst nechce, protože už tak tu mám hromadu nepřečtených a trvá mi to moc dlouho. Povedená recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to jsem ráda! :D Jo, já budu v ten překlad doufat též. Měla bych jedině radost, kdyby se ke knize mohlo dostat více čtenářů. :) Děkuji. :)

      Vymazat
  2. Tohle vypadá zajímavě ;) A ta poslední slova ve vyfocené ukázce - pěkná škodolibost :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A rozhodně to zajímavé je! Opravdu knihu doporučuji. :)

      Vymazat
  3. Musím přiznat, že ji mě teď vážně nalákala... Skvělá recenze a já jdu objednávat na Bookdepository :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to jsem ráda. :D Jo, též plánuji objednat, jen mi vadí, že u téhle knihy mají na BookDepository trochu bordel, protože tam nemají pořádně dané obálky. :D Tak budu holt muset doufat, že objednám to správné vydání. :D

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!