Přeskočit na hlavní obsah

Když je pro vás online svět víc než ten offline


Eliza Mirk je na první pohled nevýrazná středoškolačka, která to se skutečnými lidmi moc neumí. Kdežto v online světě je taková menší celebrita - je tajemnou tvůrkyní populárního webového komiksu Monstrous Sea vystupující pod jménem LadyConstellation. Eliza svou online komunitu naprosto miluje, stejně tak svůj komiks, na kterém už tolik let pracuje. Elize ani v nejmenším nevadí, že má jen online přátele, vždyť si s nimi tolik rozumí! Což vůbec nechápou její rodiče, kteří se ji neustále snaží zapojit do reálného světa. Elize se život zkomplikuje ve chvíli, kdy do její školy přibude nový student Wallace, který je očividně obrovským fanouškem Elizina komiksu Monstrous Sea. Eliza stojí před těžkou volbou - má Wallaceovi prozradit svou identitu? 

Francesca Zappia je americká autorka, která v roce 2015 debutovala románem Uvnitř mé hlavy. Eliza and Her Monsters je její nejnovější počin. Autorka online publikuje na kapitoly knihu / sérii The Children of Hypnos, což je série, jejíž fanynkou Eliza v knize Eliza and Her Monsters je.

Autorčin debut jsem nečetla, na to upozorňuji předem, proto tyto dvě knihy bohužel nemůžu porovnat. Nicméně anotace Elizy na mě doslova křičela, ať si to přečtu. Slibuje totiž perfektní čtení pro fanoušky Nimony od Noelle Stevenson a Fangirl od Rainbow Rowell.  Podobná přirovnání většinou nemám moc ráda, málokdy pak takové knihy dojdou svému očekávání. A jak to dopadlo s Elizou?

Hned na začátek musím vyzvednout fakt, že kniha obsahuje ukázky / skici komiksu, který Eliza tvoří. Většinou jde o scény, o kterých se v dané kapitole mluví. I tuhle součást knihy tvoří sama autorka a musím říct, že i jen ty ukázky ve mně zanechaly touhu si ten komiks přečíst. Vážně by mě nadchlo, kdyby se autorka rozhodla komiks dát celý dohromady a vydat ho. Moc se mi totiž líbil nápad toho komiksu a bavilo mě o Monstrous Sea číst. (Na rozdíl od Fangirl, kde mě části o Simonovi Snowovi spíše nudily.)



Dalším neskutečným kladem knihy je samotná Eliza. Pro pána, ještě snad s žádnou postavou jsem toho neměla tolik společného. Místy mi naprosto mluvila z duše. Autorka skrze ni ukazuje, jak vnímají přátelské a rodinné vztahy ti, kteří žijí spíše online životem než tím offline, s čímž se bude v dnešní době moci spousta mladých lidí ztotožnit. Eliza si prochází spoustou různých emočních stavů - například tvůrčí krizí, ten kreativní proces je celkově zpracován naprosto výborně. Každopádně je pravda, že Eliza nemusí sednout každému, někomu může být její chování úplně cizí, ovšem to nic nemění na tom, že je to neuvěřitelně dobře zvládnutá postava.
A ani další postavy na tom nejsou špatně. Elizina rodina sice nemá příliš prostoru, ale i tak se mi moc líbilo, jak autorka ilustrovala vývoj jejich vztahů.
Pak je tu samozřejmě Wallace. Ke konci jsem s ním měla trochu problém, ale jinak byli ti dva neskutečná zlatíčka.

Eliza mě moc bavila i po příběhové stránce. Tak tři čtvrtě knihy jde o jednoduše sladké a roztomilé contemporary, které se zabývá otázkou fandomů, fanfikcí, fanartů, a jednoduše byla radost to číst. Pak nastane zvrat a kniha najednou nabere dost jiný tón a příběh získá na hloubce. Autorka se totiž dostane k tématům jako je deprese či panické záchvaty. I tenhle aspekt je zpracován naprosto realisticky, dojde k němu přirozeným vývojem a jen to dodává knize na kvalitě. Všechno jsem prožívala společně s Elizou a tak to má být!

Na celé knize je neskutečně znát, že autorka s tím vším má své vlastní zkušenosti. Ví, jaké to je být součástí nějakého fandomu. Zná na vlastní kůži ten tvůrčí proces a dilemata s tím spojená, což je všechno promítnuto i do této knihy. Rozhodně do toho dala velký kus sebe, čehož si opravdu cením.

Zkrátka a dobře, přečtěte si Eliza and Her Monsters. Jestliže se vám líbila Fangirl od Rainbow Rowell, tak pevně věřím, že se vám tohle bude líbit též. Ovšem i pokud vám Fangirl nesedla, stejně doporučuji dát Elize šanci - věci, které lidem na Fangirl většinou vadí, tu totiž nejsou, nebo jsou zpracované lépe. Já jsem si tohle jednoduše zamilovala a už nemám slova, kterými bych vyjádřila, jak moc jsem tomuhle příběhu propadla.

Pokud to není jasné, hodnotím knihu 100% a nezbývá mi nic jiného než doufat, že Eliza and Her Monsters vyjde i v češtině.

Údaje o knize
Název: Eliza and Her Monsters
Autor: Francesca Zappia
Nakladatelství: HarperCollins, 2017
Počet stran, vazba: 400 stran, e-book
Hodnocení na GoodReads: 4,22/5 (4 402 hodnotících)

Komentáře

  1. Moc pěkná recenze :) Knihu Fangirl jsem nečetla a zatím mě ani moc nelákala :) Ale Elize nejspíše dám šanci :) Už jenom kvůli tomu, že mě zajímá, jak vypadá ten komiks :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, ale Fangirl je taky fajn! Každopádně když dáš šanci aspoň Elize, neuděláš chybu! :)

      Vymazat
  2. Pekná recenzia :)! Je obrovská škoda, že som ešte nenabrala odvahu čítať knižky v angličtine, pretože práve túto by som si prečítala veľmi rada :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Tak budu držet palce, abys tu odvahu nabrala a do příběhu Elizy se pustila! :) Ale kdo ví, třeba vyjde v překladu. :)

      Vymazat
  3. Díky za tip na knihu :-) podle tvé recenze doufám, že kniha u nás vyjde :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač! :) Já doufám též! Myslím, že by se mohla spousta lidí líbit. No a když YOLI autorce vydalo už její prvotinu, podle mě tu jistá šance je. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.