Přeskočit na hlavní obsah

Stane se Meira hrdinkou, kterou touží být?


Země Primoria je rozdělena na osm království - čtyři království Ročních obdobích, čtyři království Střídavých obdobích. Království žila v napjatém příměří, alespoň do té doby, než před šestnácti lety království Jara napadlo království Zimy. Zima v této válce podlehla, král Jara zabil jejich královnu, zničil jejich zdroj magické moci a většinu Zimanů zotročil. Podařilo se utéct pouze malé skupince, která s sebou odnesla i právoplatného následníka trůnu Mathera. Jediným dalším dítětem v této skupince je osiřelá Meira. Skupina uprchlíků se snaží Jaro všemožně sabotovat a pomoci zajatým Zimanům, ale marně. Až doposud. Podaří se království Zimy konečně porazit Jaro?

Sara Raasch je americká autorka, která debutovala právě knihou Sníh nebo popel, což je první díl ze stejnojmenné trilogie. Na příští rok chystá sérii novou - Stream Raiders, pro kterou se inspirovala Španělskou inkvizicí a očividně by měla být i plná pirátů. Sníh nebo popel vyjde v českém překladu u nakladatelství CooBoo.

Tuto knihu jsem měla vyhlédnutou už od jejího vydání v angličtině - přiznám se, že to bylo hlavně kvůli obálce, která mě naprosto okouzlila. Dokonce jsem dva roky zpátky zařadila tuhle sérii mezi Top 5 YA fantasy sérií, které chci rozečíst. A díky vydání v češtině jsem se k ní konečně dostala!

Kniha začíná velice slibně, autorka se prakticky od prvních kapitol vrhá do akce a za pochodu podává čtenáři pro něj nezbytné informace o situaci, v jaké se postavy nachází. Bohužel se to po první čtvrtině zlomí a najednou je tu hrozný zmatek, velmi se spěchá, dochází i k pár nelogičnostem. Už jsem se bála, že je vše ztraceno. Naštěstí se krátce za polovinou autorka probere, a náhle jakoby člověk četl úplně jinou knihu! Místy jsem napětím ani nedýchala! A samotný konec je neskutečně dobře napsaný. Ten hlavní zvrat sice není příliš překvapivý, avšak další poodhalené informace naznačují, že pro pokračování se máme na co těšit!



Postavy také nejsou vůbec špatné, Meira rozhodně patří k těm soběstačnějším a odvážnějším hrdinkám. Nicméně ani není ve všem dokonalá - například boj na dálku jí jde mnohem lépe než na blízko, a ani v pekerné situaci se to náhle nezmění. Autorka skrze ni zdařile ukázala takovou tu ztrátu naivity, když se naše představy střetnou s realitou. To se mi líbilo.
Co se týče dalších hrdinů - nechybí typická postava mentora, která je zvládnutá spíše průměrně. Naneštěstí se v knize vyskytuje i milostný trojúhelník, tedy tak trochu. Ano, Meira vyjadřuje své sympatie ke dvěma chlapcům, ale neřekla bych, že by se na to autorka soustředila až příliš. Ta romantická linka je spíše až na druhé koleji, což mně osobně vyhovovalo. 

Ovšem vyzvednout musím hlavně to prostředí. Velmi se mi líbil nápad s královstvími, s tou magií a jejími zdroji - hlavně mě nadchlo, že se ta magie vázala buď na mužskou, nebo na ženskou linii královského rodu. Proto někde vládl král a byl důležitý jeho mužský potomek, někde vládla královna a byl důležitý její ženský potomek. Bylo to pro mě něco nového a já se jen těším, co dalšího nám autorka v tomhle směru ukáže. 

Sníh nebo popel je další počin z žánru YA fantasy. Má cenu ji v té záplavě těchto knih vůbec číst? Já říkám, že ano. A to i navzdory té slabší první polovině. Ta polovina druhá je totiž úplně jiná - akční, napínavá a výrazně originálnější. Vezmu-li v potaz, že jde o autorčin debut, jsem schopná i trochu přimhouřit oči. Tudíž jestli vás YA fantasy baví a hledáte další knihu z tohoto žánru, určitě neuděláte chybu, pokud se pustíte i do příběhu Meiry.

Číselně hodnotím 75%, milovníkům YA fantasy doporučuji Sníh nebo popel omrknout a sama budu doufat, že nakladatelství CooBoo přijde s druhým dílem co nejdříve.

Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji nakladatelství CooBoo.
Knihu si již brzy budete moci pořídit přes stránky nakladatelství.

Údaje o knize
Český název: Sníh nebo popel
Originální název: Snow Like Ashes
Autor: Sara Raasch
Přeložil: Zdeněk Uherčík
Série: Sníh nebo popel
Díl: 1.
Nakladatelství: CooBoo, 2017
Počet stran, vazba: (cca) 293 stran, e-book
Hodnocení na GoodReads: 3,99/5 (36 878 hodnotících)

Komentáře

  1. Výborná recenze :) Na knihu se těším, vyhlédla jsem si ji už v angličtině :) Jsem ráda, že vyjde i u nás a doufám, že nezklame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, já jsem už několikrát debatovala, jestli se do toho v té angličtině nepustit. Pak CooBoo oznámilo, že to vydají v češtině, a tak jsem se rozhodla už počkat. :) Myslím si, že je to opravdu fajn čtení, tak snad tě to nezklame. :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze! :)
    Na knihu se maximálně těším, tak snad nezklame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak upřímně doufám, že se ti kniha bude líbit! Moc by mě mrzelo, kdyby tě zklamala. :)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze, tektéž se na knížku už těším.
    BLOG: Svět nad hlavou

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.