Přeskočit na hlavní obsah

TOP 10 knih, které jsem přečetla za první polovinu roku 2017

Nevím, jak se mi to povedlo, ale za prvních šest měsíců tohoto roku se mi podařilo splnit svou výzvu na GoodReads a přečíst celých 100 knih. Pravda, dost z nich bylo do školy, něco byly jen krátké divadelní hry či sbírky poezie. Ale i tak jsem přečetla už hromadu skvělých knížek, na které bych ráda upozornila. Jelikož mám před sebou další půlrok, těžko říct, kolik toho ještě stihnu přečíst, a jak by se mi pak dával dohromady seznam těch nejlepších knih za rok 2017. Proto jsem už teď vybrala 10 knížek, které se mě za ten první půlrok něčím dotkly a které zatím řadím k tomu nejlepšímu, co jsem letos přečetla.
Knihy nejsou nijak zvlášť řazené, jdou za sebou podle toho, jak jsem je četla.

Jako první mě v letošním roce naprosto ohromilo And I Darken od Kiersten White. Vím, že o tomhle teď píšu docela často a jestli s tím začínám být otravná, tak se vážně omlouvám, ale ono se mi to tolik líbilo! Když jsem do knihy šla, nic jsem od ní nečekala, protože s White mám spojené spíše romantické, paranormální čtení. Asi i proto mě tak překvapilo, jak výbornou knížkou And I Darken bylo. Nadchly mě postavy, ten nápad, to dobové zasazení. Beru to jako alternativní historii. Nemůžu tvrdit, že je to historicky přesné, ovšem když jsem to četla, tak jako laikovi mi to přišlo věrohodné. Rozhodně je pro mě tahle kniha dost unikátní a těžko bych vymýšlela nějakou další, která by tomu byla podobná. Zkrátka jsem si to zamilovala a nestydím se za to. Vlastně teď nedočkavě čekám, až mi konečně dorazí druhý díl!

Na začátku roku jsem na knihy měla opravdu šťastnou ruku. The Diabolic od S. J. Kincaid bylo takové spontánní čtení. Viděla jsem to u své oblíbené booktuberky, na GoodReads to nemělo špatné hodnocení, tak jsem se do toho pustila. A páni! Jak výborné sci-fi jízdy se mi dostalo! Nestačila jsem zírat. Autorka dala dohromady příběh, který měl hlavu a patu, vytvořila zajímavý sci-fi svět a napsala skvěle drsné a surové hrdiny. Tahle knížka totiž není ani trochu růžová a jemná. Právě naopak - v některých scénách je to až brutální. Jenže něco takového člověk občas potřebuje. Navíc se to dá perfektně číst samostatně, přestože už letos na podzim má vyjít pokračování. Jo a tahle kniha by měla vyjít v češtině.

The Bear and the Nightingale od Katherine Arden se také snažím nacpat kam můžu, ale kdybych to nedělala, byl by to hřích! Mám pocit, že tuhle knížku zná žalostně málo lidí a přitom je tak skvělá. Kdybych přesvědčila aspoň jednoho dalšího člověka, aby si ji přečetl, byla bych vážně šťastná. A čím mě tak okouzlila? Především tou dokonalou atmosférou, která je neskutečně pohádková, ale zároveň i dost mrazivá. V knize najdete postavy ze slovanského folklóru a pohádek, určitě vám budou dost známé. Ovšem autorka tomu dodává svůj vlastní šmrnc. Když si k tomu uvědomím, že jde o autorčin debut, tak se nemůžu dočkat, s čím dalším přijde, protože tak povedený debut jsem snad ještě nečetla. Ani nedokážu vyjádřit, jak moc jsem si tohle zamilovala.

Jsem velký fanoušek Měsíčních kronik od Marissy Meyer, proto když jsem se dozvěděla o vydání komiksu z tohohle světa, měla jsem neskutečnou radost. Nebyla jsem si úplně jistá, jaké Wires and Nerve bude, avšak bylo to boží. Přestože je to úplně jiný formát, než v jakém jsou napsané Měsíční kroniky, zachovalo si to úplně stejnou atmosféru a tón. Vlastně mě i mrzelo, že to uteklo tak rychle. Iko jsem zbožňovala už v té knižní sérii, proto jsem byla nadšená, že konečně má více prostoru a je tou hlavní hrdinkou. K tomu se čtenář vrátí ke všem starým známým, takže co víc si přát? Opravdu mě bavil i ten příběh, posléze se mi líbila i ta kresba. Neskutečně se těším na druhý díl! Snad komiks vyjde i v překladu, protože každý fanoušek Měsíčních kronik musí tohle zbožňovat též.

(Omlouvám se, že fotka Amerikány neladí k ostatním fotografiím, ale bohužel zrovna nemám tuto knihu doma.)
Na české vydání knihy Amerikána od Chimamandy Ngozi Adichie jsem se těšila jako malé dítě na Vánoce. Ach, jak já byla ráda, když kniha byla přesně tak výborná, jak jsem si od ní přála. V podstatě je to příběh dvou milenců, jejichž životní situace je plná strastí a překážek. Hlavní postavy se ocitají v situacích, které je nutí přemýšlet o jejich vlastní rase a také o jejich místě ve světě. Přestože je kniha dosti dlouhá, úžasně rychle se čte. Je opravdu hodně aktuální a myslím, že jejím přečtením by se člověk mohl vzdělat v mnoha směrech. Skvělý romantický, ale zároveň i společenský román.

Teď zase z trochu jiného soudku. Aneb prozatím asi největší překvapení tohoto roku. My Lady Jane je kniha od tří autorek - Cynthia Hand, Brodi Ashton a Jodi Meadows. Ani jedna z těchto autorek ve mně nevzbuzovala moc důvěry, natož takhle dohromady. Jenže oni to všichni tak chválili! Po přečtení musím dát ostatním za pravdu - tahle kniha je totiž naprosto dokonalá. Hlavně je neskutečně vtipná a v mnoha směrech doslova srší originalitou. Fakt jsem si to zamilovala. Kdykoliv si na tuhle knížku vzpomenu, musím se usmívat a hned mám lepší náladu. I to je pro mě důkaz toho, že se mi to opravdu líbilo.

Nedá se snad ani popsat slovy, jak magické a snové tohle bylo. Strange the Dreamer od Laini Taylor mi sebralo dech. Vždycky je to pro mě obrovský zážitek, když to autor umí se slovy a dokáže ve své knize vybudovat tak fantastickou atmosféru. Té knížce v podstatě nemám co vytknout, snad jen kromě toho konce, který mě úplně odrovnal. Na pokračování téhle krasavice se nedočkavostí doslova klepu. Strange the Dreamer vyjde v překladu u nakladatelství CooBoo a věřte mi, tohle si nechcete nechat ujít.

Posvátné lži Minnow Blyové od Stephanie Oakes není kniha pro každého. Věřím, že by někomu mohla přijít nudná. Že by někoho mohl mást ten styl psaní, přestože podle mě jde o jeden z největších kladů knihy. Každopádně mě si tahle kniha totálně získala. Od začátku jsem byla napjatá a toužila jsem zjistit, co se teda stalo. Byla jsem fascinovaná tím, jak dobře napsaná a propracovaná je psychologie postav. A doslova mě mrazilo z toho, co někteří můžou udělat pro svou víru. Ta představa, že tohle může být skutečné... Brrr. Autorka ve mně zanechala vážně silný dojem. Mezi knihami pro mládež podobné čtení moc nenajdete.

Flame in the Mist od Renée Adhieh bylo dost jiné, než jsem čekala, ale neskutečně se mi to dostalo pod kůži. Není to úplně nabité akcí, jak jsem očekávala, autorka ten příběh spíše pomalu a pečlivě buduje. Inspirovat se japonskou kulturou byl od autorky neskutečně chytrý tah, já osobně si vybavím snad jen jednu další YA sérii, která se inspiruje asijskou kulturou, tudíž už jen tím tato kniha vyčnívá. K tomu zde vystupují vskutku inteligentní postavy, jejichž rozhovory je čirá radost číst. Přestože jsem hned po dočtení neměla tak pozitivní pocity, musela jsem o knize hodně přemýšlet a později jsem si uvědomila, jak dobrá opravdu byla.

A na závěr kniha, ze které jsem aktuálně nejnadšenější a kterou bych s radostí nacpala každému, kdo má rád YA contemporary. Eliza and Her Monsters od Francescy Zappii má v anotaci odkaz na Fangirl od Rainbow Rowell a i na Nimonu od Noelle Stevenson. Přiznám se, že jsem k tomu doporučení byla dost skeptická, protože když se nějaká kniha přirovnává k nějaké jiné populární knize, většinou to nedopadne dobře. Ale proboha, tady to perfektně sedí! Nebo takhle - zbožňuji Fangirl, zbožňuji Nimonu a teď zbožňuji i Elizu. Dost dlouho to působí jako neskutečně milé, oddechové čtení, dokud to nenabere mnohem větší hloubku a najednou tu máme i závažnější témata. Se kterými se autorka poprala vážně dobře a ten obrat mi ani v nejmenším nevadil. Vlastně se mi to díky tomu líbilo ještě víc. Nejvíc mě u tohohle mrzí, že se některým nelíbil autorčin debut, a proto rovnou odmítají číst i Elizu. Sice jsem Uvnitř mé hlavy nečetla, avšak co o tom vím, tak ty dvě knihy působí naprosto odlišně a jinak. Takže fakt, dejte Elize šanci, třeba vás překvapí.


Pokud počítám dobře, tak už je to všech deset knih. Řeknu vám, že vybrat jen těch deset bylo docela těžké, protože jsem letos četla spoustu skvělých knížek. Avšak tyhle jsou zatím mé srdcovky. Tož uvidíme, co dalšího letos přečtu.

A jaké favority zatím za letošní rok máte vy? Četli jste některé knihy z mého výběru? Pokud ano, co na ně říkáte?

Komentáře

  1. Ani jednu knížku jsem nečetla, ale už jsem o nich slyšela od kamarádek. Teď už si je opravdu musím přečít, všechny mě zaujaly.
    BLOG: Svět nad hlavou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I kdyby sis přečetla jen jednu knihu z mého seznamu, udělala bys mi neskutečnou radost! Všechny jsou vážně výborné, tak je úplně jedno, kterou si vybereš! :)

      Vymazat
  2. Všechny si chci přečíst! Proč mi tohle děláš? :D Skvělý článek, jenom pro mě trochu mučivý :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, ha. :D Ale tak omlouvám se. :D Ovšem mám radost, že si je chceš přečíst a těším se, co na ně povíš, až se k nim dostaneš. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.