Přeskočit na hlavní obsah

Paranormální schopnosti ve viktoriánské Anglii


Anglie, rok 1882. Sestry Evelyn a Rose Wyndhamovy žijí v malém, ospalém městečku Bramhurst. Obě mají své sny - Evelyn by chtěla cestovat a poznat svět, Rose by se chtěla stát lékařkou. Jenže to jsou sny, kterým viktoriánská Anglie není ani trochu nakloněna. Jejich matka by je nejradši viděla dobře provdané a bez těch bláznivých nápadů. Jenže pak Rose zmizí a Evelyn je jediná, kdo si myslí, že by Rose jen tak neutekla, že se jí muselo něco hrozného stát. I přes zákaz se pouští do vlastního pátrání, které na světlo vyvede absurdní domněnku - co když nebyla Rose v uzdravování jen talentovaná, ale měla zvláštní schopnosti? Kvůli kterým ji někdo unesl? Podaří se Evelyn najít Rose včas?

Pod maskou lži je debutový román od Taruna Shankera a Kelly Zekas. Oba jsou mladí, američtí autoři. Pod maskou lži je první díl z trilogie. V originále knihu vydalo nakladatelství Swoon Reads, které je zajímavé tím, že vydává rukopisy, které si vybrali sami čtenáři. A čtenáři jsou v procesu vzniku knihy zapojeni i po výběru rukopisu - kupříkladu rozhodují, jak bude vypadat obálka. V nakladatelství tak vzniklo již přes šedesát knih.

Já osobně nakladatelství Swoon Reads sleduji už prakticky od jeho vzniku, ten koncept mi přijde hrozně bezva. Mám proto velkou radost, když vidím, že se takto vzniklé knihy dostávají i k nám. I to tedy byl důvod, proč jsem se rozhodla si Pod maskou lži přečíst. K tomu anotace slibovala něco podobného jako je mé milované The Dark Days Club od Alison Goodman - spojení historie s paranormálnem, tak jak jsem mohla odolat?

A. No. Nakonec jsem nedostala úplně to, v co jsem doufala. Zkusím vám to popořadě hezky přiblížit. Takový můj úplně největší problém byl s tím, že dobové zasazení nebylo dostatečně realistické. Upřímně nevím, nakolik to ovlivnil překlad, ale místy postavy mluví zkrátka až moc moderně. S tím dobovým zasazením souvisí i chování a smýšlení postav, které mi opět nesedělo k tomu, že se to má odehrávat v roce 1882. Já chápu, že se autoři snažili ukázat, že jejich hrdinka je pokroková, avšak stále šlo o viktoriánskou Anglii, poměrně puritánské období. Místy mi to fakt brnkalo na nervy. Obzvlášť když jsem to mohla srovnat s tou Alison Goodman, která má ty reálie zvládnuté skvěle. Nicméně pokud se o historii sami nezajímáte, asi vás tohle moc trápit nebude.


Co se týče toho nadpřirozena, těch schopností v knize, tahle část není špatná, avšak na mé poměry málo rozvedená. Ale myslím si, že zrovna tohohle bychom se mohli více dočkat v pokračování. Jenže pak je tu to, že prozatím to nepůsobí moc originálně a vlastně to až příliš připomíná X-meny, o kterých mluví i zadní obálka knihy. Snad mě pokračování přesvědčí o opaku a ukáže mi, že za tím stojí nějaký nový nápad.

Postavy neohromí, ale ani neurazí. Hlavní hrdinka Evelyn má dostatečně proříznutou pusu, aby si získala sympatie čtenářů. Líbil se mi důraz na ten sesterský vztah mezi ní a Rose. Nechybí ani elegantní gentlemani pan Braddock a pan Kent. Ano, zavání to tu milostným trojúhelníkem, i když se autoři snaží to čtenáři přímo necpat. Mě samotnou bavil spíše zábavný pan Kent než tajemný pan Braddock. 

Relativně se dá odhadnout, jakým směrem se bude příběh vyvíjet. Nemohu říct, že by to bylo přímo nudné, avšak pro mě osobně tomu chyběla nějaká jiskra, která by mě u čtení vyloženě udržela. Nic mě nehnalo ve čtení dál. Ale jedno musím autorům nechat - konec mě překvapil. Absolutně jsem nečekala, že by se k takovému kroku odvážili. Ukončení je vlastně dostatečně slibné, abych zvažovala, že se pustím do pokračování.

Mám-li být upřímná, je na této knize hrozně znát, že je to prvotina. Autoři podle mě nejsou dostatečně vypsaní, nejsou schopni se vyhýbat klišé. Přestože se snaží být originální, úplně jim to nevychází. No a také jsem četla to The Dark Days Club od Alison Goodman, což nasadilo laťku fakt vysoko, rozhodně v rámci knih, které jsou zasazené v minulosti a kde hrají paranormální schopnosti svou roli.

Pokud hledáte nějaké odpočinkové čtení, baví vás nadpřirozeno, máte rádi historické období, ale nepotrpíte si na přesnostech, zkuste dát Pod maskou lži šanci. Když od toho nebudete nic čekat, mohla by vás kniha jedině překvapit.

Číselně hodnotím 55%.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji společnosti Albatrosmedia.
Knihu si můžete objednat na stránkách e-shopu.

Údaje o knize
Český název: Pod maskou lži
Originální název: These Vicious Masks
Autor: Tarun Shanker a Kelly Zekas
Přeložila: Martina Buchlová
Série: Pod maskou lži
Díl: 1.
Nakladatelství: Fragment, 2017
Počet stran, vazba: 304 stran, paperback
Hodnocení na GoodReads: 3,67/5 (3 310 hodnotících)

Komentáře

  1. O knize jsem neslyšela a podle tvé recenze se do ní pravděpodobně ani nepustím. Přijde mi, že ta viktoriánská éra je hodně populární a tedy už i docela ohraná a tak, pokud se do ní chce spisovatel pouštět, musí to mít hodně promyšlené a dobře psát, aby mě to zaujalo.
    Ale moc děkuji za zmínku o Swoon Reads. Nikdy jsem o tom neslyšela, ale přijde mi to jako geniální nápad :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, ohrané to je už dost. A tady je to tak nedostatečně zpracované, že to v tom ani moc nepoznáš, no.
      Jé, tak to jsem ráda, že tě tahle informace zaujala! Třeba i kniha Mé jméno je nikdo od Kristen Orlando, která vyšla u Mystery Press, vznikla tímhle způsobem. :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze :) Kniha mě docela zaujala, neočekávám od ní zázraky, tak snad nezklame :) Ale propojení historie a paranormálna se mi líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud nic moc neočekáváš, tak to může jedině překvapit. :)

      Vymazat
  3. Tak to jsem doufala, že to bude lepší :O

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to já taky. :D Škoda, že to The Dark Days Club není přeložené a asi se překlad ani nechystá, to je totiž fakt skvělé. Vážně jak číst román od Jane Austen, ale s prvky nadpřirozena a výrazně větší akcí. Nebo Soulless od Gail Carriger - také viktoriánská Anglie a paranormálno, ale mnohem lepší zpracování. I když to je spíše pro starší čtenáře. Nicméně když to srovnání člověk nemá, třeba to na něj nebude působit tak špatně. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!