Přeskočit na hlavní obsah

Report o Humbookfestu a spousta fotek k tomu


Jestli nevíte, co včera proběhlo za událost, tak jste asi dlouho byli mimo internet. Nicméně aby všem bylo jasno - včerejší den byl ve znamení druhého ročníku festivalu knih pro mladé jménem Humbookfest. Jelikož jsem se loni na festival z časových důvodů nedostavila, už od jeho skončení mi bylo jasné, že další rok si to zkrátka nemůžu nechat ujít. A jsem naprosto nadšená, že jsem se na festival tentokrát dostala. Avšak ať nepředbíhám, vezmu to hezky popořadě! (V článku je spousta fotek. Dopředu se omlouvám za krapet horší kvalitu. Světelné podmínky nebyly všude pro focení zrovna příznivé.)

Mně osobně sobota začala nekřesťansky brzo ráno. Protože jsem na festival jela z Olomouce, musela jsem vstávat už v půl páté, abych v šest hodin mohla už čekat na vlak. Zpoždění, kterého jsem se obávala, jsme naštěstí nenabrali a před půl devátou jsme byli v Praze. Následoval přesun na Florenc, krátké čekání na třetí kamarádku do naší party a mohly jsme vyrazit!

Jelikož nejsem Pražák a navigování bylo na mě, dost jsem se strachovala, abychom správné místo našly. Stačilo ale na Smíchovském nádraží nastoupit do vyvolené tramvaje a už bylo jasné, že náš směr je správný. Už cestou na zastávku Lihovar jsme viděly do daleka se táhnoucí frontu. Přestože se to dalo čekat, nemohly jsme uvěřit, že by to byla fronta na Humbook. Ale už to byla předzvěst toho, kolik na festivalu bude lidí. 

Tenhle pohled nás při příchodu přivítal. Rychlostí blesku přibývali i lidé za námi. Bohužel zrovna to počasí nebylo moc příznivé, ale fronta se hýbala dobrým tempem a my po chvíli byly už uvnitř. 

Před budovou byly umístěny i tzv. food tracky. Co jsem si všimla, hosté je využívali dost a i obě mé kamarádky si jídlo chválily, takže i za tohle palec nahoru!

Hned při vstupu na vás čekal celý program, ten každý dostal do ruky i v podobě festivalového průvodce. Ty doplňkové brožurky jsem moc ocenila, nechyběla v nich ani mapa, ani krátké představení vystupujících autorů a další zajímavé články navíc. K tomu ještě dobře zvládnutá grafika. 

Zatímco si mé kamarádky šly odložit, já jsem se vydala prozkoumat hlavní sál, kde měly probíhat všechny autorské besedy. Tady už byla akční moderátorka Tereza Tobiášová, která účastníky seznamovala s programem a která měla na starosti moderování všech akcí s autory. Výběr moderátora musím moc pochválit. Bohužel nevím, jak to bylo loni, tak nemohu srovnat, ale myslím, že Tereza zvládla všechno skvěle. I s princem Ládíkem si poradila. Ale o tom až níže.

V sále jsem i rovnou zůstala, protože mě zajímal hned první bod programu zde - beseda s Martinem Bečanem, autorem, který tento týden debutoval knihou Kaziměsti. 

Udělalo mi obrovskou radost, jak plný sál byl - přece jenom český, debutující autor a tolik lidí si ho přijde poslechnout! Radilo se, jak se dokopat ke psaní, jak knihu dotlačit k vydání. Taková perlička z besedy - Martin Bečan vyrábí kouzelnické hůlky a má hrozně rád Harryho Pottera. A pak jsem byla neskutečně nadšená, když jsem viděla, kolik lidí si Kaziměsty i pořídilo. Také mi vykouzlilo úsměv na tváři, když jsem si všimla, že v průběhu besedy byla promítána i krátké citace z mé recenze na knihu. Moc a moc doporučuji dát Kaziměstům šanci, ta finální knížka je fakt nádherná a určitě bude jedině dobře, když Martina podpoříme, třeba to pro něj bude motivace co nejdříve napsat další knihu! 

No a na závěr besedy byli Kaziměsti pokřtěni. Ale jelikož nikdo nemá rád, když se knihy ničí, k polévání Kaziměstů nedošlo, jen se provedl slavnostní přípitek a proneslo se milé přání. Kdyby někdo nevěděl, ta další paní na pódiu je Karolina Myšková, šéfredaktorka nakladatelství Fragment, kterou můžete znát i z YouTube edice #životredaktora od společnosti Albatrosmedia.

Následně jsme se vydaly na menší obhlídku celých prostorů, abychom zjistily, kde co je. Stánek společnosti Presco Group na první pohled poutal pozornost, protože nad ním doslova létaly knihy. Řeknu vám, tenhle způsob výzdoby je prostě parádní!

Na festivalu nechyběla ani tzv. chillout a herní zóna. Nicméně v té jsem se já osobně moc nezdržovala, proto vám o ní nemohu poreferovat. Avšak všimla jsem si, že na stolečkách byly všemožné hry a také v místnosti fungovala wi-fi. Na festivalu nechyběl ani Instagraf, ten byl natolik populární, že u něho bylo pořád plno.

Naše kroky dál vedly na humbookdílnu. Chtěly jsme si vyrobit a odnést nějaké záložky. Naneštěstí jsme zjistily, že jdeme pozdě a všechny záložky jsou už pryč. Musím říct, že to mě fakt zamrzelo, protože dílna podle programu probíhala jen nějakou hodinu a další dvě měla být. Asi se úplně neodhadla míra zájmu. Možná by bylo příště lepší nějak omezit počet záložek na osobu, aby se dostalo na více lidí. 

Nicméně abyste viděli, jak krásné záložky byly k dostání, dovolila jsem si oslovit dvě slečny s žádostí o vyfocení jejich výtvorů. K mé neskutečné radosti se pak ukázalo, že se s oběma znám! Doteď sice jen skrze Instagram, ale fakt jsem doufala, že se na Humbooku potkáme. A nakonec k tomu došlo takovou náhodou! A pak jsem holky potkávala celý den. Tyto záložky vytvořila konkrétně @thedavanity.

A tyhle @prokrastinuji_ctenim. (Holky, jestli to mám špatně, dejte mi vědět!) Na zdobení záložek se mohly užívat všemožné věci - pastelky, fixy, vodovky, ale i laky, třpytky, ozdobné soli. Člověk mohl být zkrátka vážně nápaditý!

Odpoledne probíhala ještě jedna dílna, tentokrát na výrobu svíček. Jelikož jsem měla v programu něco jiného a tentokrát se na ni nedostala, opět jsem využila úžasné kreativity holek - @thedavanity a @prokrastinuji_ctenim, abyste měli představu, jak taková ruční výroba mohla dopadnout. 

Krátce jsem nahlédla i na Fotoworkshop, který vedla Olga, markeťačka z Albatrosmedia a zároveň bookstagramerka a blogerka, která vystupuje pod jménem Nofreeusernames. Olga dávala rady a tipy, jak správně fotit, jak upravovat fotky, atd. Lidí bylo na workshopu dost!

Fotokoutek bylo poté možné využít k pořízení fotek pro vlastní potřebu, ale i fotek do soutěže, která v rámci festivalu probíhala. 

Řeknu vám, knihy lidi nakupovali jako diví! Byla tam doslova neutuchající fronta a to celý boží den! Já na to neměla žaludek, tak jsem se rozhodla tentokrát knihy oželet a zanechala jsem kamarádky ve frontě samotné. Místo toho jsem zamířila na besedu s Jenny Han, která právě začínala. Mimochodem, když beseda skončila, vypravila jsem se kamarádky hledat a ony v té frontě ještě pořád stály! Sice už byly skoro na řadě, ale páni, hodina čekání, to chce pevné nervy. 

Beseda s Jenny Han byla jedním slovem dokonalá. Jenny je přesně taková, jakou jsem si ji představovala - neskutečně milá a hodná osoba. Ze zahraničních autorek jsem se na Jenny těšila nejvíce, pro mě osobně byla hlavním tahounem. Než vám povím něco dál, musím moc pochválit tlumočníka, který měl na starosti všechny besedy s autorkami. Edit. - jméno tlumočníka objeveno! - Karel Janů odváděl svou práci skvěle, přestože to někdy byla dost výzva - třeba Jenny očividně ráda hodně rozvádí své odpovědi.
Na besedě padaly všemožné otázky a to ať už od moderátorky, nebo od samotných diváků. Dost mě pobavilo zjištění, že J. K. Rowling je mezi autory "uctívaná" stejně tak jako mezi čtenáři. Jenny by si hrozně přála se s ní setkat, jen tak si pokecat a pokud možno se spřátelit!
Z dalších informací, které na besedě zazněly a mě osobně zaujaly - Jenny také v dospívání psala milostné dopisy, aby se dostala přes svou zamilovanost. Jen je tedy nikdo neodeslal. Ale inspirovalo ji to k napsání série o Laře Jean - to také na Humbooku prohlásila, že další příběh určitě psát nebude, že třetí kniha pro ni bylo dostatečné rozloučení.
Další otázka se zaměřila na jídlo. Pokud knihy od Jenny čtete, určitě víte, že v nich dává na jídlo velký důraz. Za prvé je to prý kvůli tomu, že má jídlo zkrátka ráda. Za druhé jí jídlo přijde důležité z kulturních důvodů - přestože žijete v cizí zemi, nemluvíte svým rodným jazykem či jazykem svých rodičů, tak alespoň to jídlo vás s vaší kulturou spojuje, dává vám pocit domova. Jenny si celkově myslí, že kulturní reprezentace je důležitá, proto má velkou radost z obsazení filmu, který se podle její knihy chystá.
Ke slovu se dostala i překladatelka jejích knih - Romana Bičíková. Ta říkala, že při překládání měla problém u slov spojených s pečením a s módou - v češtině jichž totiž není tolik jako v angličtině. No a samozřejmě že s překládáním byla spojena i silná chuť na sladké.
A taková perlička na závěr - padl dotaz na její povídku ve sbírce Dárek z pravé lásky a podle slov Jenny na tu povídku skoro už zapomněla. Ale má ráda Vánoce, takže ji bavila psát, přestože jsou podle ní povídky těžší na psaní, jelikož je tam méně prostoru, a autor tak musí pečlivěji volit slova.

A tady vidíte, že jsem nebyla zdaleka jediná, koho beseda s Jenny zajímala. 
Po skončení besedy jsem na chvíli zamířila ven na vzduch. Samozřejmě netvrdím, že by to na festivalu bylo se vzduchem špatné - na ty prostory a množství lidí to bylo ok, ale čerstvý vzduch je čerstvých vzduch. Plus jsem si potřebovala odpočinout od těch davů.

Dalším bodem na mém programu byly Překladatelské oříšky aneb beseda s překladateli Romanou Bičíkovou (překládá Jenny Han), Magdalénou Stárkovou (překládá A. G. Howard), Alžbětou Kalinovou (překládá Joelle Charbonneau) a Petrem Eliášem, což je současný šéfredaktor CooBoo, ale i překladatel knih, např. od Ruty Sepetys. Tohle se mi moc líbilo, čtenářům totiž bylo přiblíženo, jakou práci to překladatel vlastně odvádí, jak to celé probíhá a že to vlastně není žádná sranda.

V rámci programu Harry Potter 20 let došlo i k zařazování do kolejí Moudrým kloboukem! Sama jsem se sice neúčastnila, ale zájem byl vysoký! Pokud se nepletu, k zařazování docházelo s pomocí vyplnění krátkých dotazníků.

No a neustálé salvy smíchu, to byla beseda s Ladislavem Ziburou. Ziburu už strašně dlouho sleduji na Facebooku, právě jsem i začala číst jeho první knihu, proto jsem byla moc zvědavá, jaký bude naživo. A nezklamal. Princ Ládík, již tři roky nepracující člověk, si prostě jel svou. Ten by si to snad celé zvládl odmoderovat sám, proto měla moderátorka problém ho občas ukočírovat, když se zvládla přestat smát. Je to zkrátka komediant, ale zároveň neuvěřitelně upřímný člověk. Jestli máte šanci si zajít na některou z jeho besed, které teď v listopadu a prosinci bude mít, doporučuji tak učinit. 

A třešničkou na dortu byl A-Z Book TAG, který zapojil všechny tři zahraniční autorky. Neměla jsem nejmenší tušení, co od toho čekat, ale nakonec se z toho vyklubal vskutku zábavný program! Jak už napovídá název, šlo o otázky od A do Z, na které jednotlivé autorky odpovídaly. Některé otázky byly vskutku na tělo - třeba kterou knihu si už absolutně nikdy nepřečtou, nebo který bestseller se jim nelíbil. Musím říct, že jsem se upřímně nejvíc bavila sledováním samotných autorek, když porozuměly otázce, v některých případech se zatvářily neskutečně vtipně. Tady mě okouzlila Joelle - přestože jsem od ní nic nečetla a na její besedě jsem nebyla, s jejími odpověďmi jsem se častokrát dokázala ztotožnit. A nebyla jsem jediná, jak bylo hned několikrát vyjádřeno potleskem, po kterém následovalo neskutečné nadšení Joelle. Zkrátka výborné otázky, výborné odpovědi autorek. Za tenhle bod programu dávám velký palec nahoru.

No a pak následovala autogramiáda, které jsem se já ale neúčastnila. Neměla jsem nic k podpisu a když jsem spatřila tu neskutečnou frontu, která se vytvořila a ze které se mi udělalo fakt špatně, vůbec jsem toho nelitovala. Navíc jsme se už musely přesunout na nádraží, kde nás čekal vlak zpátky do Olomouce. 

A tohle jsem si z Humbooku odnesla já. Tašku, zápisník a reading copy Dívky v inkoustu a hvězd jsem získala v rámci VIP vstupu, za který ještě jednou moc děkuji společnosti Albatrosmedia. Placku jsem si sama pořídila. Žádné jiné knihy jsem si nekupovala, jelikož se mi to z festivalu nechtělo tahat, navíc jsem fakt neměla nervy na tu frontu. Musím říct, že kniha vypadá naprosto nádherně, přestože jde pouze o RC. Už se moc těším, až se do ní pustím.

Mám-li to shrnout, já osobně jsem byla z festivalu absolutně nadšená. Neuvěřitelně jsem si to užila. Až na pár drobností to bylo perfektní. Vážně se mi líbil program a po letošním ročníku se nemohu dočkat toho dalšího. I u mých kamarádek převládlo naprosté nadšení. Takže děkuji organizátorům a všem účinkujícím za tak skvělou akci a těším se na příští rok!

A co vy? Byli jste na Humbooku? Jak jste si ho užili? Vyrazíte příští rok znovu? Či pokud jste na Humbooku nebyli, zvažujete účast příští rok?

Komentáře

  1. Na Humbooku jsem letos byla poprvé a poprvé jsem ,,odhalila,, kdo za mým blogem stojí. Sešla jsem se tam s teď už kamarádkami z instagramu, a hned jsme si padly do noty, holky byly skvělé! :) Stejně jako tebe mě zamrzely záložky, na které jsem se těšila. Ale není se čemu divit že tak rychle zmizely, když si jich každý odnášel několik.. A taky mě štvala ta fronta na knížky, nakonec jsem zůstala bez nákupů, protože se tam absolutně nedalo čekat. Příští rok nevím jestli pojedu, ale určitě počítám se Světem knihy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem se konečně seznámila s pár lidmi, které jsem doposud znala jen online! I tohle je na podobných akcí tak skvělé. :) Jop, těch záložek byla škoda, no. Svět knihy je také super! Jestli se tam příští rok dostanu, to ještě nevím, ale určitě to zkusím. :)

      Vymazat
  2. Tlumočník se jmenuje Karel Janů :) Díky za príma report, jsme rádi, že se Humbook líbí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za informaci, hned to doplním! :) Já zas vážně děkuji za tak skvělou akci a za možnost se jí zúčastnit! :)

      Vymazat
  3. Máš to dobře :D Krásně jsi celou akci shrnula. Tenhle článek ukážu i svojí mamce, aby věděla, kde že jsem to včera byla :D Moc jsem si to užila, jen mě na konci zamrzela fronta na podpisy, byla jsem mezi posledními a po dvou hodinách čekání to vzdala. Potkala jsem tam za celý den hodně skvělých lidí, které znám z ig - třeba i tebe♥ Jenny byla moc skvělá a máš pravdu s Joelle. Taky jsem od ní nic nečetla, ale na A-Z tagu byla skvělá, troufnu si říct, že asi i nejlepší z celého tria. Zibura šel mimo mě. Věděla jsem, jaké knihy napsal a o čem jsou, ale nebyl to must have. The Davanity si nicméně koupila jeho knihu a řekla, že na jeho besedu chce rozhodně jít. Neměla jsem nic proti a byla jsem naopak velice překvapená, jaký sympaťák to je. Rozhodně mám v plánu koupit si jeho knihu a napravit svůj dosavadní omyl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super! Jé, tak to děkuji, to ráda slyším! :) Jo, tak ta fronta mě mrzí i za vás, jenže těžko říct, jestli to šlo udělat nějak jinak. :/ Sice jsem chápala, proč se ke konci toho A-Z Book Tagu začali lidi zvedat, ale i tak mi to od nich přišlo neslušné, no.
      Jo, souhlasím, takhle pohromadě mě Joelle nadchla ze všech nejvíc! :)
      To já zase Ziburu znám spíše z těch sociálních sítí, takže mě až Humbook donutil se blíže seznámit s jeho literární tvorbou. A jsem dost potěšená, že ani to není vůbec špatné. Jestli ti Zibura přišel sympatický takhle naživo, tak ho určitě omrkni i na Facebooku nebo na Instagramu. :)

      Vymazat
  4. Úžasný članek ❤ moc ráda jsem tě potkala a poznala! Pořád si říkam jaká je to úžasná náhoda :D a cítím se velice poctěna, že jsou tu naše výtvory :) jen uznávám, že je pravda, že založky byli skoro hned pryč a že jsme měli ohromné štestí, že jsem si ještě nějaké ulovili. Jako v mnohém dalším se asi s tolika lidmi nepočítalo :D i co se týče svíček abysme se dostali čekali jsme přes hodinu v galerii, kde se workshop konal a skoro hned za námi byla řada :) musím jen říct, že si udělala dobře s tou autogramiádou trochu to kazilo výsledný zážitek já to cca po 2 hodinách naštvaná vzdala.. No přesto se na další ročník strašně těším a doufám, že se tam uvidíme! ❤ a jak napsala Prokrastinuji čtením tenhle report je skvělý i pro lidi, kteří se nakonec na Humbook nedostali a můžou si tak udělat obrázek jak taková akce probíhá a na co se těšit a nepřijít o další ročník :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! No já pak nemohla uvěřit, že jsme se potkaly takovou náhodou! :D Prostě neskutečné! Jó, asi nikdo nečekal, že lidi budou chtít být tolik kreativní. :D Ale kdo ví, třeba se to pro příští ročník lépe vychytá. :) To s tou autogramiádou mě fakt strašně mrzí. :/ Snad to pro příští rok zkusí organizátoři vymyslet jinak.
      Mám velkou radost, že se report tak líbí! :D Fakt jo, tohle je ta nejlepší reakce, jakou bloger může dostat. A upřímně doufám, že tenhle článek pomůže potenciálním účastníkům se rozhodnout, jestli příští rok jít, nebo ne. :)
      Příští rok se určitě uvidíme! A kdo ví, možná to vyjde i dřív! :)

      Vymazat
  5. Všude spousta krásných fotek, nadšení i zklamání. Ale já si budu šetřit energii zase na Svět knihy :-P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jó, kdybys viděla, KOLIK fotek jsem v reálu pořídila. :D Jinak za mě rozhodně nadšení, problém jsem měla jen s drobnostmi. :) Tož budu doufat, že se ti Svět knihy bude líbit. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!