Přeskočit na hlavní obsah

Jak dopadlo pokračování Kletby vítězů? / Zrada vítězů

Popis děje obsahuje spoilery na předchozí díl! 
Konec Kletby vítězů nás zanechal v momentě, kdy Kestrel zajistila svobodu a autonomii herranskému území výměnou za to, že si vezme syna císaře. Císař má s Kestrel velké plány, vidí v ní nástupce, kterým jeho syn nikdy nebude. Kestrel se snaží dodržovat svou roli, i když ji stěny paláce pomalu dusí. Vše se zkomplikuje v momentě, kdy do hlavního města dorazí Arin, nyní guvernér Herranie. Kestrel si musí dávat pečlivý pozor na to, jak jedná, protože vždy stačí jen pár kroků a špatných slov a hnedle je z ní zrádkyně. Podaří se Kestrel hrát svou hru vítězně, nebo skončí jako poražená?

Marie Rutkoski je americká autorka, vyrostla na předměstí Chicaga, vystudovala na University of Iowa, později ve studiu pokračovala na Harvardské Univerzitě. V současné době učí na Brooklyn College renezanční drama, dětskou literaturu a kreativní psaní. V Brooklynu žije se dvěma syny. Nejznámější je její trilogie Vítězů, do světa této série se vrátí i příští rok na jaře, kdy vyjde román The Midnight Lie.

Kletba vítězů, první díl z této trilogie, se z mého pohledu řadí k tomu nejlepšímu, co můžete na poli YA fantasy literatury sehnat. Ano, ta kniha měla své mouchy, avšak pořád se jednalo o výrazně chytřejší čtení, než jaké můžete v tomto žánru běžně najít. Na druhý díl jsem se tedy velmi těšila, i když jsem se zároveň bála, jestli Zrada vítězů nebude trpět syndromem druhých dílů. A jak to s tím nakonec dopadlo?

K příběhu se vracíme relativně krátce po událostech z konce Kletby vítězů, takže Kestrel se chystá na svatbu s princem a Arin se pokouší Herranii postavit na nohy. Nicméně tentokrát v Herranii pobudeme minimum času, hlavním dějištěm se konečně stává obávaná říše Valorie, a konkrétně její hlavní město Val. Rozhodně si myslím, že ta změna prostředí byl výborný tah, autorka se celkově v tomto díle jala rozšiřovat ten svůj svět, což jsem já přivítala s nadšením. Miluji dobře promyšlené a krásně pestré prostředí, které se skládá z mnoha různých kultur. Dost prostoru autorka věnovala nové zemi Dakra, která patrně bude v pokračování významným hráčem a já jsem na to dosti zvědavá!

Ve vyprávění se opět střídají Kestrel a Arin, tentokrát s větší pravidelností, i když Kestrel má stále mírně navrch. Upřímně musím říct, že to vyprávění Arina mě tolik nebavilo, pořádně mě začalo zajímat až v druhé polovině knihy. Kdežto Kestrel byla skvělá, autorka krásně ukazuje, jak složitým obdobím si Kestrel prochází, když vlastně zpochybňuje všechno, co zná, a jak těžké je pro ni manévrovat v intrikách dvora.

Co se týče děje, opět nemůžu říct, že by ta kniha oplývala akcí, ovšem tentokrát se přece jenom přidalo to napětí v lehce vyšší míře - celou dobu čekáte, kdy se to zvrtne a na postavy spadne klec. Prostě víte, že tam nikdo není v bezpečí, tudíž musíte neustále přemýšlet, kdo to odnese jako další. Ta první polovina mi přišla slabší, ale s tou druhou se konečně hneme z místa a k závěru nás opět čeká hromada zvratů. Musím uznat, že mě dost překvapilo, jak na to autorka šla, je ale škoda, že na to zase tak spěchala. Konec je samozřejmě otevřený jak blázen, takže tentokrát opravdu budete chtít mít po ruce další díl. 

Z postav je opět nejsilnějším charakterem Kestrel, na které to zkrátka celé stojí, což ale mně vůbec nevadí, protože Kestrel je vskutku krásně propracovaná. U Arina mě mrzí, že stále mám pocit, že ho vlastně tolik neznám a vážně nemůžu říct, že bych si ho díky tomuto dílu oblíbila víc. 
Na vedlejší postavy je autorka stále dost skoupá, i když pro tento díl obměnila ten ansámbl. Císař je zkrátka takový ten prototyp mocného a zlého vládce, stejně jako jeho syn princ Verex je prototyp toho mírného potomka. Menší oživení vidím v královské rodiny z Dakry, snad se na ně dostane i v pokračování.

Teď tedy k té hlavní otázce - trpí Zrada vítězů syndromem druhých dílů, je to jen vycpávka? Ano i ne. Takhle - ta první polovina příběhu tak rozhodně působí, měla jsem dojem, že se tu nehneme z místa. Jenže s druhou polovinou to začalo pomalu zapadat do sebe a začalo vycházet najevo, jak promyšlené to je. Autorka v druhém díle rozehrála hru, provedla pár zásadních tahů, které povedou k velkému finále ve třetí knize. A vážně doufám, že to pořádné finále mít bude. 

I když mi to přišlo krapet slabší než první díl, pořád si myslím, že pokud vás nadchla už Kletba vítězů, tak vás Zrada vítězů nezklame. No a já jsem vskutku zvědavá, co si pro nás a pro postavy autorka připravila v posledním díle.

Číselné hodnocení je 75%.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji společnosti Albatros Media.
Knihu si můžete objednat na stránkách e-shopu.

Údaje o knize
Český název: Zrada vítězů
Originální název: The Winner's Crime
Autor: Marie Rutkoski
Přeložila: Martina Chramosilová
Série: Kletba vítězů
Díl: 2.
Nakladatelství: Fragment, 2019
Počet stran, vazba: 384 stran, hardback
Hodnocení na GoodReads: 4,15/5 (47 933 hodnotících)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!