Přeskočit na hlavní obsah

Zjistěte, jak to s Kitem a Danielem bylo dál! / Koláčky a spiklenci

Mysleli jste si, že z příběhu Daniela a Kita už víte všechno? Tak to byl pěkný omyl! Teď je čekají jejich první společné prázdniny a na nějakou dobu nejdelší strávený čas v vzájemné společnosti, než Daniel na podzim nastoupí na vysokou školu, kdežto Kit zůstane na další rok na internátní škole. Společný čas si užívají plnými doušky, dokud Danielovi nezavolají rodiče a neoznámí mu, že se musí vrátit domů o týden dříve, aby mohl nastoupit na praxi do otcovy právní kanceláře. S Danielovým odjezdem se všechno začne hroutit jako domeček z karet, Daniel je přinucen udělat těžké rozhodnutí, které ublíží všem. Podaří se ale nakonec všechno napravit?

Theo Addair je mladý český autor, původem z Prahy. V roce 2017 se představil řadou povídek, které v několik soutěžích získaly i své umístění, pak se ale vrhl rovnou na psaní románů, takže v roce 2018 debutoval young adult LGBTQ knihou Muffin a čaj, na kterou letos navázal právě románem Koláčky a spiklenci. Na podzim autorovi pravděpodobně vyjde jeho první fantasy román - prozatím pod názvem V stínu oskeruše. 

Když jsem před rokem autorův debut Muffin a čaj četla, šla jsem do knihy s velkou mírou skepse. Čekala jsem zklamání, protože já a původně české young adult, to se zatím nesetkalo se značným úspěchem. Nakonec jsem byla mile překvapená, protože se mi první příběh Daniela a Kita vážně líbil! Z toho důvodu jsem na pokračování byla zvědavá, ovšem tentokrát jsem už jistá očekávání měla. Podařilo se je splnit?

Stejně jako první kniha, i tahle je vyprávěna střídavě z pohledu Daniela a Kita. Nicméně tentokrát se jejich vyprávění nepřekrývají, vždy každý z nich vypráví jiný časový úsek, nevyskytují se tu stejné scény z pohledu obou, jak to bylo v prvním díle. Mně osobně to překrývání zrovna nevadilo, přišlo mi zajímavé si přečíst, jak každý vnímá tu situaci jinak, avšak je pravda, že díky eliminaci tohoto prvku ta kniha odsýpá výrazně lépe. 

Začátek je taková idylka, v mnoha směrech se tu navazuje na tu roztomilost a odlehčenost předchozí knížky. Pak ale přijde ten zvrat, kdy sluníčková atmosféra je ten tam. Dál jsem z toho příběhu taková rozpolcená. Ano, není špatně vystavěný, je tam určitá gradace, zlom, změna. Jenže to není tak, že by se nedalo odhadnout, jak to bude. A upřímně - připomínalo mi to takový typický americký romantický film. Což nemusí být špatná věc, čas od času má člověk na něco podobného náladu, že?

Co ale ten příběh v mých očích docela zachraňuje, jsou závažná témata, se kterými se tu operuje - konkrétně je to šikana, domácí násilí a psychické problémy. Všechno se to týká chudáka Daniela, u kterého jsem měla většinu knihy chuť jít a pořádně ho obejmout. Situace, ve které se Daniel ocitne, je dost bezútěšná, bohužel si ale nemyslím, že by byla tak výjimečná, tudíž hlavně proto je tak důležité, že to autor do svého románu pro mládež zapojil. Ukázal totiž skrze Daniela, že z toho je cesta ven, jen je občas potřeba požádat o pomoc.

Jak tedy asi vyplývá z mých předchozích slov, Daniel je postava skvěle podaná, autor opravdu dobře zachycuje jeho myšlenkové pochody a psychické stavy. Kit je pořád stejný - starý, dobrý Kit.
Ovšem tentokrát si Daniel a Kit nejedou sólo, autor se rozhodl rozšířit ansámbl postav, za to má ode mě velkou pochvalu. Jsou tu za prvé Bára s Ondrou, dlouholetí přátelé Kita, díky kterým i zabrousíme trochu víc do Kitovy minulosti. No a pak je tu Magda. Upřímně? Strašně dlouho jsem absolutně netušila, co si o ní myslet. Ze začátku mi přišla děsná. Ke konci knihy jsem si ji ohromně oblíbila, protože to je pořádné číslo. 

Celkově u mě z Koláčků a spiklenců převažují pozitivní dojmy. Na té knize je vidět autorův posun směrem dopředu, ta kniha je lépe napsaná, obsahuje víc postav, někdo jistě uvítá ten dramatičtější příběh, to prostředí se jasněji ustálilo na Čechy (u Muffinu mi přišlo, že autor neví, jestli knihu zasadit k nám nebo do zahraničí, a to mi tolik nesedlo), navíc tu nechybí ani to pozitivní poselství. Ta kniha je dospělejší, což jsem z ní i cítila, už jsem neměla dojem, že čtu letní románek pro dospívající. I když přímo pro dospělé to taky není, spíš na cestě k tomu, takže si dovedu představit, že autor jednou román pro dospělé napíše též.

Zkrátka a dobře - líbilo se vám Muffin a čaj? Tak na nic nečekejte a přečtěte si i Koláčky a spiklence! 

Číselně hodnotím 80% a těším se na ten fantasy román!

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji společnosti Euromedia a nakladatelství YOLI.


Knihu si můžete objednat na stránkách e-shopu.

Údaje o knize
Název: Koláčky a spiklenci
Autor: Theo Addair
Série: Muffin a čaj
Díl: 1. 
Nakladatelství: YOLI, 2019
Počet stran, vazba: 280 stran, paperback
Hodnocení na GoodReads: 4,52/5 (82 hodnotících)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!