Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Behemót

Autor: Scott Westerfeld
Originální název: Behemoth
Přeložil: Lumír Mikulka
Ilustroval: Keith Thompson
Série: Leviatan
Díl: 2.
Počet stran, vazba: 488 stran, hardback
Nakladatelství: Knižní klub, 2011

Něco málo k ději
Děj této knihy navazuje tam, kde skončil děj knihy první. Tudíž se Alek, syn arcivévody Františka Ferdinanda, se svými přáteli nachází na darwinovské lodi Leviatan, i když sami patří k industriálům, protože pochází z Rakousko-Uherska. Loď i nadále míří k městu Istanbul, který se nachází v Osmanské říši. Jejich cesta sice neprobíhá nikterak hladce, ale do Istanbulu se loď nakonec dostane.
Alekovi a jeho přátelům je jasné, že nemohou na lodi zůstat, né když Velká Británie a Rakousko-Uhersko vstoupili do války. Hrozilo, že se stanou válečnými zajatci. Proto prchají z lodi pryč a při útěku jim napomáhá kadet Dylan Sharp, Alekův přítel, což je ve skutečnosti Deryn, dívka převlečená za chlapce.
Útěk se nepodaří celé skupině a tak Alek zůstává sám, ještě se dvěma ochránci. Když ho nehlídá hrabě Volgar, Alek se ihned zamíchá do osmanské politiky, místo aby prchal. V Istanbulu se totiž připravuje povstání proti sultánovi, kterého se účastní jak Alek, tak Deryn, jež dokazuje svoji bystrost a statečnost. Ovšem toto povstání není jejich jediná starost. Ještě se musí postarat o to, aby přežili jejich přátelé a kdo ví, jestli se to povede...


Autor a styl psaní
Autorem této knihy je Scott Westerfeld, který kromě trilogii Leviatan pracuje ještě na sérii Oškliví. Ze série Oškliví u nás byly vydány tři díly. Behemót má ještě pokračování, poslední díl jménem Goliáš. Tato kniha by měla být vydána ke konci měsíce.

Nemohu soudit jaký styl psaní má autor v této knize a jaký v knihách ze série Oškliví, protože jsem ty knihy nečetla. A mrzí mě, že to nemůžu srovnat, ale co se dá dělat. Nicméně pan Westerfeld nemá nějak netypický styl psaní jako někteří jiný autoři. Což však neznamená, že by se jeho knihy nečetli dobře. Mě osobně Leviatan i Behemót velmi bavily, protože nejsou napsaný nijak složité a čtou se snadno. To, co beru jako plus je to, že autor opět střídá pohledy vyprávění mezi Alekem a Deryn, to je fajn.

Příběh, průběh děje
Celý příběh je moc hezky promyšlený a mě baví o to víc, že se tam vlastně jedná o nějakou tu historii. Dějepis mě baví a tak mě baví i tahle knížka. Některé události měly reálný podklad, jak můžete pak zjistit na konci knihy a o to zajímavější se mi to celé zdá. Zrovna věci, které jsem si myslela, že jsou vymyšlené, byly vlastně jen trochu poupravené skutečné události, aby seděli k příběhu.

Všechno krásně plyne, průběh nikdy nepokulhává, nezadrhává se. Nechybí nějaká ta akce a ani ten humor. Párkrát jsem se zasmála, protože některé scény mi přišli lehce komické. Navíc knihu doplňují krásné obrázky, které vám jen usnadňují si dané věci představit. Hlavně co se týče jednotlivých darwinovských tvorů.

Prostědí
Celý příběh se odehrává v Konstantinopoli nebo-li v Istanbulu. Ten sice skutečně existuje, ale zde je upraven podle autorových představ a aby odpovídal světu industriálů. V knize je moc dobře popsáno jak co vypadá a pokud máte živou fantazii, můžete si představit úžasné věci! Plus tu máte všechny ty darwinovské tvory, kteří můžou vypadat tak, jak si je představuje. Kolikrát jsem se musela pozastavit nad tím, jak něco takového mohl autor vymyslet.

Postavy
Alek mi v tomto dílu přijde už trochu dospělejší, zodpovědnější, rozumnější, ale stále někdy moc zbrklý a zapomnětlivý. Rozhodně je na něm vidět, že se oproti prvnímu dílu rozvinul a trochu pozměnil své chování. Navíc má v tomto díle trochu více volnosti, tolik ho neomezují jeho společníci.

Avšak o dost radši než Aleka mám prostě Deryn. To je úžasné děvče, které si rozhodně zaslouží obdiv. Nadále prokazuje obrovskou statečnost, bystrost a smysl pro povinnost. Ale zároveň se sbližuje s Alekem, který pro ni začíná znamenat něco více, už není jen obyčejný přítel. Deryn je ten typ hrdinky, u které je vysoká pravděpodobnost, že si ji oblíbíte. Už jen kvůli tomu, že se vzepřela pravidlům a dostala se k letectvu, i když převlečená za chlapce. Od Deryn toho můžeme ještě hodně čekat a kvůli ní se vážně těším na další díl.

V této knize se objevili některé vedlejší postavy z předchozího dílu, ale objevila se i spousta postav nových. A každá postava byla něčím nová, jiná, výjimečná. To se mi moc líbilo. Některé z těch postav jsem si i docela oblíbila a možná bych byla i ráda, kdyby se objevila v dalším díle.

Pocity, dojmy a hodnocení
Když jsem si na knihu našla čas, tak jsem ji přečetla skoro za jeden den, protože byla vážně skvělá. Prostě hezky ubíhala a nakonec jsem se divila, že už jsem to přečetla. A ten samotný konec byl pěkně napínavý a zajímavý!
Nevím co bych měla ještě vypisovat, knížka se mi vskutku líbila. Jedná se o velmi pěkné zpracování alternativní historie, které se mi moc líbí a kdyby byl dříve podobný svět, tak je dnes vše jistě jinak. A mě by takový svět vážně zajímal, protože mi prostě přijde úžasný, opravdu.
Obrovským plusem knihy samozřejmě jsou doprovodné ilustrace. Ty jsou od stejného autora jako u dílu předchozího. Díky nim se kniha čte ještě lépe a i když se zdá tlustá, několik stránek zabírají ty ilustrace, takže se toho neděste. Mně osobně by se moc líbilo, kdybych uměla podobně kreslit. A ilustrace mi často pomáhaly při představě některých věcí, darwinovských zvířat či situací.
Takže pokud jste četli první díl a nad dílem druhým váháte, tak děláte velkou chybu! Po knize hezky šáhněte a přečtěte si ji.
Jestliže jste Leviatana vůbec nečetli, tak jeho četbu doporučuji. I když se může zdát, že je to spíše čtení pro chlapce, tak dívky určitě bude bavit taky - už jenom kvůli Deryn. Jinak je to četba pro chlapce určitě ideální, protože písmo je relativně velké, jsou tam ty doprovodné ilustrace, takže to nevypadá na tak velké množství textu. A já vím, jak jsou chlapci se čtením líní, takže tohle by snad překousnout mohli.

Jestliže to shrnu, tak knihu ohodnotím takto:
9/10
- Ten poslední bod by kniha klidně mohla dostat, ale já si ho chci nechat na poslední díl, který vychází tento měsíc. :)

Zdroj obrázků: ZDE

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.