Recenze: Prohnaný

Originální název: Hounded
Přeložil: Roman Tilcer
Série: Kroniky železného druida
Počet stran, vazba: 272 stran, paperback
Nakladatelství: Laser Books, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,10/5 (7 105 hodnotících)

Atticus O´Sullivan je velmi, velmi starý druid žijící v Arizoně, který ale vypadá jako jednadvacetiletý Ir. Jeho nejlepším přítelem je irský vlkodav Oberon, běžně se paktuje s bohyněmi - hlavně s Mórrígan či Flidais a jeho právníci jsou vlkodlak a upír. A nesmíme zapomenout na polský konvet čarodějnic, který sídlí v jeho městě.
Atticus si už nějakou dobu žije celkem poklidně, jenže pak mu začne otravovat život Aenghus Óg - rozzuřený bůh lásky, který touží po meči, jež Atticus vlastní. A ten meč chce samozřejmě mermomocí získat, takže Atticus bude potřebovat dost štěstí, aby vůbec tohle setkání přežil.

Autorem této knihy je americký spisovatel Kevin Hearne, který se dlouho snažil vydat svou knihu než nakonec uspěl - a to právě se svou městskou fantasy o prohnaném druidovi Attikovi. Za série zatím vyšlo pět knih a šestá se chystá na příští rok. Druhý a třetí díl by měly určitě vyjít i u nás, pod názvy Proklatý a Praštěný. A já pevně věřím, že u nás vyjdou i zbylé díly.

To, jak je tahle kniha napsaná, se mi nesmírně líbí. Velký podíl na tom má i samotný Atticus, ale autor umí psát humorně, svižně, bez nějakých průtah a zdržování. Dlouhé, nudné popisy tu určitě nenajdete. Jednoduše je to takové dost oddechové a čtenář se u toho prostě pobaví. Já jsem se po celou dobu čtení musela usmívat jak blb, fakt. Tahle kniha je napsaná skvěle, věřte mi.

Byla jsem docela zvědavá jestli mě kniha příběhem - originalitou nějak překvapí. A docela i jo. On samotný nápad, že hlavní postava bude druid je samo o sobě hodně originální, jelikož o druidech si toho moc v knihách nepřečteme - spisovatelé urban fantasy na tě prostě zapomínají, i když jinak mají ve svých knihách kdejakou havěť. A navíc v knize nejde o žádné pátrání nebo tak - jak jsem si všimla, většina urban fantasy je zaměřena tak, že se hledá nějaký vrah či jiný zločinec, ale tady ne. A to se mi líbilo. Tady šlo hlavně o to, jak si sám zachránit krk a přitom se zbavit těch, kteří otravují. To mě taky potěšilo, jelikož to pro mě prostě byla změna. Celkově se mi příběh dost líbil a v zásadě mi přišel originální, hlavně s osobitým zpracováním.

A jak už jsem se zmiňovala výše, autor píše svižně a bez nějakých průtahů, což se odrazilo i na ději. V knize nejsou žádná hluchá místa, u kterých bych se nudila. Neustále se něco děje. Už od začátku je to zajímavé. Žádný pomalý start, celá kniha je poměrně rychlá jízda a nezpomaluje se ani na konci. Díky tomu se to čte naprosto úžasně a skoro samo. Nemuset půlku dne uklízet a pak pobíhat po nákupech, tak mám tu knihu za jeden den přečtenou. Nu, takhle jsem měla za dva - co se dá dělat.

Kniha se odehrává v Arizoně, ve městě Tempe, a podle popisu okolí bych řekla, že se tohle místo ke knize skvěle hodí. Navíc tohle město autor očividně dobře zná - a jak jsem zjistila, tak zde i bydlí. Tudíž to je patrně věrohodné. :)
Ale já bych spíše chtěla probrat něco z toho nadpřirozena. Hlavní postava je druid, a jak už jsem psala, o druidech toho moc nevím (vlastně jen to, co jsem viděla v seriálu Merlin ^^), takže jsem byla dost nadšená z toho, že se dozvím zase něco nového - i když těžko říct co všechno je z autorovy hlavy a co je převzato z nějakých legend nebo tak. Ale líbilo se mi jak tu jsou druidi pojatí. Sedělo to k nim.
A taky se mi tu líbilo to božstvo a jejich podstata. V téhle knize totiž jako by dohromady existují všechna božstva - keltská, řecká, římská, severská a já nevím jaká všechna další. A to se mi líbí! Přišlo mi docela zábavné si číst o Thórovi, kterého většina osob označovala doslova za kreténa. A já mám přitom Thóra ráda, víte? :D I když na mě mají vliv filmy Avengers a Thor, že. (Ale jak jsem na konci zjistila, asi jsou dvě verze Thora - ten Thór co je blbec a pak ten Thor, který je ztvárněn právě v komiksech. ^^)
Pak tu je ta další nadpřirozená havěť, nicméně tady je snad vše na co si vzpomenete. Takže se v téhle knize dočtete o vlkodlacích, upírech, čarodějkách, ghúlech, démonech, obrech, Fae a já nevím co ještě. Je toho moc a hádám, že ještě další stvoření přibudou.

Atticus je moc fajn! Nebo aspoň já s nim neměla žádný problém - mě totiž skvěle bavil a určitě ještě bavit bude. Moc knih z urban fantasy kde by měl hlavní roli muž jsem nečetla - vlastně si myslím, že tohle pro mě byla premiéra. A určitě jsem si nemohla vybrat lepší knihu. Atticus je vážně skvělý, sympatický, je s ním sranda. Dokonalý knižní hrdina, který dokáže upoutat a vtáhnout do děje. Pokud bych k němu měla vybrat nějaký ženský protějšek, tak asi řeknu Kate Daniels, jen Atticus je ještě o chloupek lepší (jakožto postava).

Ale já si stejně úplně nejvíc zamilovala vlkodava Oberona! Oberon byl boží a kvůli němu jsem se smála asi nejvíc. Nejlepší pes o jakém jsem četla! Ty jeho rozhovory s Attikem byly dost bezkonkurenční a já se díky němu vážně skvěle bavila. Takového psa bych brala domů všemi deseti. Opravdu bych nikdy nevěřila, že si můžu tolik oblíbit právě psa. Ale stalo se tak. Ze všech postav mám nejradši Oberona. :D

Avšak i další postavy byly propracované tak, aby zaujaly a čtenáři se zalíbily. Na každém si najdete něco zajímavého. Z bohů jsem měla nejradši Mórrígan, i když to možná bude tím, že byla na straně Attika a vyskytovala se tam asi nejvíce. U právníků jsem se podivovala jak skvěle dělají svou práci (a v duchu jsem si říkala jestli bych taky chtěla takhle slovíčkařit jako oni, kdybych se nakonec rozhodla, že bych chtěla být právník). Moc se mi zamlouval jak vlkodlak Hal - denní právník, tak upír/viking Leif - noční právník. Každý byl jiný a každý mě bavil něčím jiným. A ještě co se týče postavy Granuaile - ta se mi docela zamlouvala, ale zatím počkám až co přinese další díl.

Na tuhle knihu jsem se vážně dost těšila a byla na ni ohromně zvědavá. A za sebe musím říct, že jsem s ní naprosto spokojená. Dostala jsem to, co jsem čekala a ještě něco navíc. Jsem ráda, že jsem objevila další zábavnou městskou fantasy, u které se můžu uvolnit, ale i trochu zapřemýšlet a třeba i poučit. Navíc je vážně příjemnou změnou, že je jednou v knize mužská hlavní postava a né ženská (těch mám poslední dobou docela dost).
Jen něco k překladu. Docela by mě zajímalo jestli a jak se skloňuje slovo Fae. Já jsem zvyklá z Mercy Thompson ho nijak neskloňovat a proto mě překvapilo, když jsem v této knize četla Faí. To mi nějak nešlo přes jazyk a pořád mi to přijde divné. Takže by mě dost zajímalo, jak to má být správně. :)
Takže já jsem z knihy nadšená, jsem s ní plně spokojená a rozhodně ji všem doporučuji všemi deseti. Pro mě to byla prostě skvělá kniha. Fakt doporučuju knihu přečíst a možná i pořídit - nebudete litovat. A já jsem už teď moc zvědavá na další díl - obzvlášť po té ukázce první kapitoly, která je na konci knihy. :)

10/10
P. S. - Taky vám ta obálka přijde tak boží jako mně? ^^ :D

Kam dál: