Recenze: Velikost L

Originální název: Size 12 Is Not Fat
Přeložila: Lucie Johnová
Série: Heather Wellsová
Počet stran, vazba: 320 stran, hardback
Nakladatelství: BB/art, 2007
Hodnocení na GoodReads: 3,69/5 (20 974 hodnotících)

Heather Wellsová je bývala popová hvězdička. Dříve mívala perfektní život, dokud jí matka neukradla peníze a nezmizela pryč, nepřišla o smlouvu s nahrávacím studiem, protože chtěla zpívat své vlastní písně a dokud se nerozešla se svým snoubencem, který ji podvedl. Teď má pár kilo navíc, pracuje na studentské koleji a žije s Cooperem - soukromým detektivem a bratrem jejího bývalého snoubence, který ji nabídl střechu nad hlavou, pokud mu pomůže s účetnictvím.
Život Heather je jakž takž v normálu, dokud se na kolejích, na dně výtahové šachty, nenalezne mrtvá dívka. Koroner prohlásí její smrt za nehodu, ale tomu Heather nechce věřit. A když se o týden později nalezne druhá dívka, Heather je rozhodnutá o tom, že na škole mají vraha a pouští se do vlastního pátrání. Samozřejmě jí nikdo nevěří, jenže co když má přece jenom pravdu?

Jméno Meg Cabot by vám určitě něco mohlo říct. Dle mého názoru je docela známé, hlavně ve spojení s knihami pro dívky. Nejznámější sérií paní Cabot budou Princezniny deníky, podle kterých byly natočeny i filmy. Avšak mezi její nejlepší počin se řadí série Mediátor, kterou každému doporučuji k přečtení. Ale Meg Cabot má na svém kontě spoustu, spoustu knih. Mezi nimi je i série o Heather Wellsové. Ta má zatím jen tři díly, ale 10.7.2012 v USA vychází čtvrtý díl. :)

Co se týče stylu psaní, tentokrát je použito docela obyčejné vyprávění - žádné zápisky do deníku nebo tak něco. I když, to vyprávění tak obyčejné není. Je dosti osobité a snadno u něj poznáte, že je kniha z pera Meg Cabot. Je humorné, takové uvolněné, vyprávěné čistě z pohledu Heather. Tím, že to Heather prostě vyprávěla, se mi kniha snadno četla, protože Heather je jako vypravěč skvělá osoba.
A jako bonus je na začátku každé kapitoly část písně, kterou Heather nazpívala. Většinou se nejedná o její tvorbu, ale u posledních asi dvou kapitol jsou části písní, které napsala ona sama. A ty jsou o dost lepší než ty předchozí. :)

Rozjezd téhle knihy byl trochu pomalejší. Prvních pár kapitol mě moc nebavilo, i když hned na začátku je nalezena ta mrtvá dívka. Jenže bylo to podané trochu nudněji a hlavně dohromady s tím nám Heather představovala sebe a svůj život. Myslím, že to mohlo být podané kousek lépe.

Naštěstí se postupně začaly objevovat další postavy a více se začal zapojovat Cooper. To pak všechno bylo hned zajímavější. A po smrti druhé dívky mě kniha už pořádně chytla a nepustila. Pak to bylo docela dost napínavé a překvapivě hezky promyšlené. Zápletka se mi vážně moc líbila a já po dobu čtení neustále přemýšlela nad tím, kdo je vrah. Bylo hodně zajímavé pozorovat jak Heather pátrá, aniž by k tomu využívala nějaké důkazy nebo tak. Spíše zkoumá hlavně lidi a jejich motivy. Byl to zajímavý pohled na nějaké to amaterské vyšetřování. Rozhodně velký rozdíl, pokud to srovnáte třeba s Kathy Reichs, kde jde hlavně o důkazy a tak. Fakt se mi to moc líbilo a Meg Cabot mě vážně překvapila, jelikož já až do konce nevěděla, kdo vrah je.

Kniha se odehrává hlavně na kolejích, tedy ve studentském domově, jak se tomu má správně říkat.
Díky téhle knize se dozvíte, jak to zhruba na koleji chodí - aspoň z pohledu dospělého člověka. Já jsem díky tomu trochu ztratila iluze ohledně studia a toho, že na vysoké by se ta děcka mohla chovat aspoň trochu dospěle. A po
dle všeho vstávání v devět je hřích a nepřípustné. Jó, na vysoké se musí mít skvěle. Nebo aspoň na té americké.
Jinak se kniha odehrává v New Yorku, pokud se nepletu. Ten autorka asi zná dost dobře, vzhledem k tomu, že v New Yorku se odehrává více jejích knih. :)

Z Heather jsem upřímně nadšená. To je tak skvělá postava! Tak lidská, tak normální, tak nijak výjimečná, tak vtipná! Je to jedna z mála postav, do kterých jsem se mohla opravdu skvěle vžít a perfektně mi sedla. Heather je pro mě postava dokonalá a ze všech knižních hrdinek mi je nejblíže. Rozhodně ji řadím mezi své oblíbenkyně a budu ji do budoucna držet palce. Heather je skvělá, prostě skvělá. :D

A nesmíme zapomenout na soukromého detektiva Coopera, který si celkem rychle získal mé srdce. Nebo se mi aspoň zdál dost fajn a plně chápu, proč o něm Heather tolik fantazíruje. Klidně ho v knize mohlo být víc. A já pevně doufám, že v dalším dílu ho bude dost. A třeba nakonec s tou Heather i skončí.

I další postavy měla Meg Cabot hezky promyšlené a mně se líbily. Každá měla v příběhu přesně své místo. Jo, pár z nich mi lezlo na nervy (třeba bývalý snoubenec Heather), ale přežila jsem to. Na některé jsem zvědavá v další knize, u některých doufám, že v další knize ani nebudou.

Pocity, dojmy, hodcení
Z knihy mám dost dobré pocity a hlavně velkou radost, že se to Meg Cabot tak hezky povedlo. Protože ta její zápletka mě fakt překvapila, něco tak povedeného jsem od ní nečekala. A hned po dočtení jsem si říkala, jak moc bych chtěla mít po ruce další díl.

Knize můžu vytknout snad jen ten pomalý rozjezd. Jinak měla naprosto perfektní hlavní hrdinku, která pro mě byla jako ulitá, kniha je skvěle a humorně napsaná, má moc dobrou a nečekanou zápletku a i další postavy jsou dost dobré.
Takže, pokud se chcete u knihy pobavit, ale zároveň i zamyslet a zažít nějaké to napětí, určitě po knize šáhněte. Je fakt skvělá a já její čtení doporučuji všemi deseti.

8/10

Kam dál:

A ještě písnička v rámci Zpěvavého léta. Tentokrát jsem vybrala něco od Kelly Clarkson, konkrétně pak Stronger (What Doesn´t Kill You), protože k téhle knize se skvěle hodí rčení: Co tě nezabije, to tě posílí. :)